Mikael_L
Så slutsatsen är att om det bara skruvas på en kåpa så blir det nästan korrekt. Jag misstänker att VP-rören inte riktigt kommer nå in i kåpan.
Om det sen sätts upp gips blir det inkorrekt igen.



Jag tycker det här verkar som ett typfall av permanentat provisorium. :)

- Aj då, slut apparatdosor, så jag kan inte göra färdigt här och slänga på gips...
Och kylen står där och blir varm ...hmmm....

-Aja, jag tar och drar VP-rören färdigt, drar in tråd och kopplar ett utanpåliggande uttag. Så jag kan ställa dit kylen åtminstone. På måndag köper jag en apparatdosa och en gipsskiva och gör färdigt.

Nu, 10 år senare ... :D
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker det här verkar som ett typfall av permanentat provisorium. :)

- Aj då, slut apparatdosor, så jag kan inte göra färdigt här och slänga på gips...
Och kylen står där och blir varm ...hmmm....

-Aja, jag tar och drar VP-rören färdigt, drar in tråd och kopplar ett utanpåliggande uttag. Så jag kan ställa dit kylen åtminstone. På måndag köper jag en apparatdosa och en gipsskiva och gör färdigt.

Nu, 10 år senare ... :D
Måndag eftermiddag när han kommer hem - Attans, nu glömde jag ju köpa ny dosa, får inte glömma det imorrn...
Repris fram till fredag kväll då han sätter in ölen efter att ha tagit ett par:
- Ääähhhh, kylen funkar ju och det är tyst på andra sidan, jag fixar det på semestern...

Har sett många såna lösningar som "glöms bort" tack vare det funkar, då bryr man sig inte längre. Om det däremot strular lite då och då så påminns man och brukar för det mesta fixa till det efter ett tag.
 
M
Man tager vad man haver

attachment.php
 
  • 2012-03-13 11.44.311466923522.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just rören på min bild är sannolikt förra ägaren oskyldig till. De verkade vara jämngamla med huset. Jag misstänker att det stått ett fastmonterat högskåp med ett litet kylskåp mitt i. Detta har förra ägaren rivit och ställt dit ett större kylskåp. Det är dock inte det enda fel jag hittat. Både förra ägaren och ännu tidigare ägare har hittat på en del dumt vad gäller el.

Lampsladd i rör. trådar skarvade med sockerbitar inne i rören. Flerledarkabel i vägg utan rör. Dessutom användes gulgrön som tändtråd. På ett vägguttag var både fas och nolla röd RK.

Inget direkt fel men opraktiskt var att planlösningen ändrats så att alla strömbrytare satt i fel ände av rummen. Man var tvungen att gå igenom halva huset för att tända i hallen.
 
prototypen skrev:
Nej där har du fel yxis.
Förstora bilden så ser du att uttaget är nästan antikt oc skyddsjordsfjädrarna syns på bilden
Du är tydligen mer skarpsynt (y)
 
murbrukm skrev:
Man tager vad man haver

[bild]
Vad är det jag missar i denna bild???
 
Blå FK som fas. Var väl OK en gång i världen men det var innan gulgrön jord var påtänkt.
 
Beror ju på hur gammal den dragningen är väl? Jag såg också den men jag ser inte om den tillhör någon trefasgrupp med tex svart och grön fas också. Då det syns lite svarta faser blandat med bruna så antar jag att det är en "blandad" anläggning och det kan mycket väl vara en fas från orginalinstallationen....jo, jag såg den också från början men men...man är ju yrkesskadad...
 
Glufsglufs skrev:
Vad är det jag missar i denna bild???
Det finns ganska många modeller av propphuvar representerade. Jag får det till åtminstone sex olika modeller på bilden. Kanske inte riktigt värsta elkopplingen, men anmärkningsvärt då inte mer än elva huvar syns på bilden.
 
Det ser ut att vara ljusblå FK.

Före gulgrön jord så var det väl en mörkare blåfärg?

Eftersom det är FK och inte EK så går det inte heller att skylla på att det är en EKK 4G1,5 där blå använts som en av tre faser till något som inte behöver nolla.

Förresten: fattas det kanske en skruv i jordskenan precis invid den nedre vänstra svarta fasen? Det ser ut som om en skruv saknas som fäster jordskenan i nån metaldel som sticker ut från/under hållaren för "nedre vänstra svarta fasens propp". Eller?

Varför har jordskenan den färgen, koppar eller rost?

P.S. nog syns delar av 14 propphuvar och åtminstone fler än 11 går att identifiera halvbra? ;)
 
Så fas är anslutningarna vid propparna?.
Nollan är den vänstra skenan och jord den högra skenan?
Försöker bara lära mig.
 
Ja, vänstra skenan med blåa ledare är nolla, skenan med många gulgröna är jord, och det som går både in och ut genom propparna är faser (varav en har fel färg).


Just ja, en tänkbar förklaring till den ljusblå fasen kan vara att nån bytt ut en enfasapparat mot en tvåfasapparat som inte behöver nolla, t.ex. bytt från ett 230V-element till 400V-element eller bytt / kopplat om en varmvattenberedare, och inte orkat byta den blåa ledaren...
 
M
Så mycket "värsta elkoppling" är det iofs inte, jag reagerade mest på att det var den enda blåa fasledaren i hela anläggningen och tog därför bilden.
 
Gårdagens värsta elkoppling var en bättre restaurang i centrala VIsby innerstad där belysningen på toaletten bestod av ett flämtande värmeljus.

Ingen elinstallation alls!!

Med andra ord, den värsta elkopplingen är den som inte finns!

God mat, dock.
 
Ett praktexempel på hur det säkert varit lägre risk för olyckor om det suttit en lampa ansluten med telefon/högtalarkabel eller annat fusk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.