3 282 001 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Så ska man jorda så ansluter man en fk nånstans på skenen?yxis skrev:Ja, vänstra skenan med blåa ledare är nolla, skenan med många gulgröna är jord, och det som går både in och ut genom propparna är faser (varav en har fel färg).
Just ja, en tänkbar förklaring till den ljusblå fasen kan vara att nån bytt ut en enfasapparat mot en tvåfasapparat som inte behöver nolla, t.ex. bytt från ett 230V-element till 400V-element eller bytt / kopplat om en varmvattenberedare, och inte orkat byta den blåa ledaren...
Givetvis gul/grön och anpassad kabelarea.
Det stämmer det. Stäng bara av elcentralen först eftersom det är spänning på många av metalldelarna i elcentralen och hushållsel är LIVSFARLIGT och potentiellt dödligt oavsett vad dom säger på Akuten på sjukhusen runt om i landet.wanegardh skrev:
Kopparfärgad jordskena.yxis skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 948 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 173 inlägg
Jag var på utbildning i säkerhet inför ett jobb på en tågverkstad. Där pratade utbildaren om att 230V inte var farligt. Jag rättade honom.
//Patrik
//Patrik
Växelspänning över 50 Volt och likspänning över 75 Volt kan vara dödligt för en vuxen människa.
Lekmän får lov att koppla t.ex. armaturer på maximalt 50 Volt och effekt på max 200 VA.
Jag har också rättat en föreläsare på en utbildning som sa att 220 Volt hushållsström inte är farligt.
Detta var 2001/2002 nånting.
Jag frågade honom om han inte borde uppdatera sin föreläsning eftersom han använt den i minst 14 år.
Han blev ganska irriterad och sa att det var färska uppgifter han använde.
Jag kontrade med att det var omöjligt eftersom vi fick 230 Volt enfasspänning i Sverige 1988 istället för 220 Volt.
Under tiden som han funderade på vad han skulle säga så fortsatte jag med att säga att växelspänning över 50 Volt är potentiellt dödligt beroende på den uppkomna strömmens väg genom kroppen och tidens längd på strömgenomgången.
Därefter fick han en snabblektion i att Spänning = Volt och Ström = Ampere, så det är fullkomligt omöjligt att hushållsströmmen skulle kunna vara 220 Volt. Däremot är hushållsspänningen 230 Volt.
Han var tyst i ytterligare uppåt 30 sekunder innan han sa att han var ju inte elektriker så det kunde kanske vara så att han hade felaktiga uppgifter angående enfasspänningen i Sverige och om hushållsel var farligt eller ej. Han sa att han fick ta mina uppgifter som sanna och han skulle uppdatera sina uppgifter angående detta till nästa föreläsning.
Lekmän får lov att koppla t.ex. armaturer på maximalt 50 Volt och effekt på max 200 VA.
Jag har också rättat en föreläsare på en utbildning som sa att 220 Volt hushållsström inte är farligt.
Detta var 2001/2002 nånting.
Jag frågade honom om han inte borde uppdatera sin föreläsning eftersom han använt den i minst 14 år.
Han blev ganska irriterad och sa att det var färska uppgifter han använde.
Jag kontrade med att det var omöjligt eftersom vi fick 230 Volt enfasspänning i Sverige 1988 istället för 220 Volt.
Under tiden som han funderade på vad han skulle säga så fortsatte jag med att säga att växelspänning över 50 Volt är potentiellt dödligt beroende på den uppkomna strömmens väg genom kroppen och tidens längd på strömgenomgången.
Därefter fick han en snabblektion i att Spänning = Volt och Ström = Ampere, så det är fullkomligt omöjligt att hushållsströmmen skulle kunna vara 220 Volt. Däremot är hushållsspänningen 230 Volt.
Han var tyst i ytterligare uppåt 30 sekunder innan han sa att han var ju inte elektriker så det kunde kanske vara så att han hade felaktiga uppgifter angående enfasspänningen i Sverige och om hushållsel var farligt eller ej. Han sa att han fick ta mina uppgifter som sanna och han skulle uppdatera sina uppgifter angående detta till nästa föreläsning.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
I min värld så är nollskenan av koppar för den leder faktisk ström och en låg resistans är en fördel, koppar kostar dock.yxis skrev:
Jordskenan är av (galvat) stål och behöver bara leda ström under max 0,4 sekunder. Stål är billigt och får hållbarare gängor så hårdhänta elektriker inte drar sönder gängorna.
Kan vara så att jordskenan är förkopprad för bättre kontaktresistans.
Protte
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Hur kan dom ens påstå att 230 volt inte är farligt när det då och då står i tidningen om folk som dött eller blivigt allvarligt skadade.
Man kan ju undra hur dom förklarar attt lagen säger man ska ha jordfels brytare vid ny anläggningar när det är ofarligt.
Hittar inte bilden nu men såg en där det blivit en plasma urladdning i ett vanligt elskåp.
Hål i ytter plåten och nästan av brända skenor som resultat iaf tur att hushållsspänningen är ofarlig
Man kan ju undra hur dom förklarar attt lagen säger man ska ha jordfels brytare vid ny anläggningar när det är ofarligt.
Hittar inte bilden nu men såg en där det blivit en plasma urladdning i ett vanligt elskåp.
Hål i ytter plåten och nästan av brända skenor som resultat iaf tur att hushållsspänningen är ofarlig
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 948 inlägg
Ja, det är förvisso sant. Och man kan drunkna i 2 cm vatten också eller bli höjdsjuk över 2000m. Därmed inte sagt att det är särskilt vanligt i någondera fallet.Lazyman skrev:
Även om 230V inte är riskfritt och man skall ha respekt för det så är de riskerna hanterbara. Jag kan tänka mig att läkare på akutmottagningar säger så i betydelsen "om patienten kommer in efter en elchock från 230V och är vid medvetande med gott allmäntillstånd så är risken för ytterligare komplikationer så nära noll att de i praktiken kan ignoreras". Motsvarande är *inte* sant vid högre spänningar, där även om patienten överlever så kan skadorna bli både omfattande och senare komplikationer kan tillstöta (framförallt effekterna av interna brännskador) som typiskt leder till både bestående men med handikapp eller döden. Varken skador eller dödsrisk är typiskt inte särskilt stora vid 230V (även om de inte kan ignoreras, det säger jag inte).
Eller sagt som förälder: Mina barn får använda elektrisk utrustning här hemma och det blir räfst om jag ser dem "leka" eller mishandla exv. kontakter och uttag. Men om jag någonsin ser dem klättra i en kraftledningsstolpe eller i närheten av järnvägen då blir det ta mig f-n smisk på bara ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 948 inlägg
Ja, fast skall vi prata ljusbåge så blir det krångligare. Den största ljusbåge jag själv lyckats åstakomma (utanför svetsbåset) var när jag bröt upp en 75A knivsäkring i en 24V truckladdare. Det small som bara den kan jag meddela, och skruvmejseln gick nästan helt av.Göran.W skrev:
Så skall vi diskutera risk så får vi nog hålla isär åtminstone; strömgenomgång, ljusbåge/andra brännskador, eller brand till följd av elfel.
det låter sunt angående kraftledningsstolpe och järnväg ....för ni har väl sett det här klippet vad som händer om man tar tag i kontaktledningen ovanför tåget. OBS! Känsliga tittare bör kanske undvika klippet :eek:lars_stefan_axelsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5K-ioobo41c