O
yxis skrev:
Det där verkar farligt!

Även om huvudsäkringen rimligtvis inte är större än vad nollan klarar så inbjuder det till att någon tror sig installera en tvåfas/trefasgrupp med 1,5mm2 och 2/3*10A och därmed får en fara med överström i nollan på den gruppen.
Nu tänker du fel. Strömmen i nollan begränsas av fasspänningen och med en fas är den maximala strömmen lika stor oavsett hur många fasledare du än ansluter. Överströmmen uppstår när flera olika faser har ett momentant maximum vilket inte kan hända med bara en fas.
 
Du får nog tänka en gång till Steamboy.
 
O
GK100 skrev:
Du får nog tänka en gång till Steamboy.
Slå upp Kirchoffs lagar i en småskolebok om ellära och förklara sedan vad det är jag skall tänka på. :rolleyes:
 
Möjligtvis har jag missuppfattat vad yxis menade och var ute efter tidigare, men annars är det ett utomordentligt tillfälle att exercera Kirchoffs 1:a lag och konstatera risken för överbelastad återledare (för att undvika benämningen nolla).
 
O
Kan lika gärna vara jag som missuppfattat något eller gjort felaktiga antaganden. Vi får vänta på Bo eller någon annan riktig räknenisse och se vad de säger! ;-)
 
Ett annat typexempel på det som diskuteras:
Gammal matning till tvättmaskin = 3 fas, kund köper 2 nya maskiner TM och tumlare med stickpropp.
Då sätter man 2 uttag med OLIKA fas och som delar nolla för att just inte överbelasta nollan.

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
ullberg
Om vi för en stund lämnar Kirchoff (åtminstone direkta referenser, även om dessa ofta är riktigt användbara) utanför det här och tar ett praktiskt synsätt (eller kanske formulerat i naturligt språk) så skulle jag hålla med Yxis.

Som jag förstår TS så är det spänning på samtliga tre inkommande fasledare, dock samma fas.

Det skulle ju kunna vara samma huvudsäkring (säg med märkström y A) som matar alla ledare, men det kan också vara tre separata huvudsäkringar med totalt 3*y A, på samma fas (vilket jag ser som mer troligt), stigarna (primärt nollan men kanske alla) är dimensionerade efter 3*y A, det har någon historisk elektriker sett till.

Givet 3*y fallet: Väl uppe i centralen finns det möjlighet att skapa vad man tror är en 3-fas grupp på totalt 3*z A, där z<=y,

Om man då dimensionerar ledararean a efter z, givet en trefasgrupp där (vid rent resistiv last) strömmen i nollan aldrig skulle blivit mer än z (på grund av fasförskjutningen), har man ett problem. Eftersom det inte är 3-fas utan alla dessa tre är samma fas kommer strömmen i nollan att kunna bli 3* z A, dvs. överlast

Vanliga värden på y,z&a i en lägenhet kan vara y=16A, z=10A & a=1,5mm2, att köra 3*10A= 30A i en 1,5 mm² kabel är knappast lämpligt (däremot är en 10A trefasgrupp generellt sett ok på 5g1,5)

/U
 
Redigerat:
O
Jag förutsatte att alla ledare var sammankopplade i ena änden och anslutna till en och samma fas avsäkrad med en enda säkring. I vilket fall är det nog läge att flytta den här diskussionen till en separat tråd om den skall fortsätta.
 
Vi får hur som helst anta att N/PEN i huvudledningen och den interna ledarna i centralen är dimensionerade efter huvudsäkringen/arna, eller tvärtom, oberoende av om det är en gemensam huvudsäkring eller en för varje fasledare.

Om något av denna fråga skulle passa in i denna tråd så ska det i så fall vara avsaknaden av en liten lapp i centralen som anger att det är tre st av samma fas (om det nu inte är en brutal felkoppling i matande ände). Men som sagt, här antar vi ingenting, utan vi kontrollerar och mäter, eller hur ;)
 
ullberg med flera har fattat vad jag menar helt korrekt.

Steamboy:

Jag tänker alltså att någon tror att det är trefas i centralen och drar 5G1,5 till mikro, diskmaskin och vattenkokare och ansluter på tre säkringar bredvid varandra, och sen drar nån igång alla maskinerna varpå det går 20-30A i nollan på bara 1,5mm2...
 
En sådan koppling passar ju bra i den här tråden :)
 
Inte det värsta jag har sett men eftersom det är på hemmaplan så... jag köpte ett hus av en egenföretagare (byggare med flera anställda) som hade bott i huset i ca 10 år och han hade hunnit "fixa" en del själv och jag har hittat en del fynd genom åren...:

* En fristående carport (lyse + motorvärmaruttag) matades med en lampsladd 2x0,75 ... visserligen draget i gulslang 50mm... trodde jag ...eftersom det kom upp en gul slang i betongen i varje ända... men det var endast dom ca. 25cm som syntes .... resten av sträckan (5-6 meter) låg lampsladden nedstoppad i gräsmattan på ett "säkert" djup bestående av 5-10 cm, gul-slangen mynnade inne i mellanväggen i garaget, där den sen låg förlagt innuti isoleringen utan VP-rör..

* ojordade lysrörsarmaturer i garaget

* 2x0,75 förlagt under laminatgolv i hall som "matning" till några extra uttag (rörförlagt? - nej!)

* klämd FK i dosa som hade "kolat" sönder isolering ca 1m upp i röret.

-varför brinner hus?

Ingen jordfelsbrytare då, enbart psyk-brytare var installerat :)
 
Döms för felkopplat hus
En hantverkare hade inte den elbehörighet han sade sig ha. En 70-årig kvinna i Tranemo kontrakterade mannen för att renovera badrummet, lägga om elen och installera golvvärme. När han var klar gick symaskinen baklänges och när kvinnan skulle tända i badrummet startade i stället radion i köket, rapporterar P 4 Sjuhärad.
Inte förrän Elsäkerhetsverket inspekterat huset ordentligt vågade hon ta en dusch.
Hantverkaren döms nu till villkorlig dom och böter för bedrägeri.
TT
http://www.dn.se/nyheter/sverige/doms-for-felkopplat-hus

Bara jag som börjar tänka på Strömmen finner vägen med eddie meduza efter att ha läst artikeln :D men hur har han kopplat för att symaskinen ska gå baklänges?
http://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
 
tjaboo skrev:
när kvinnan skulle tända i badrummet startade i stället radion i köket
Elegant! Undrar om han hade kopplat uttagen med separat brunnständning eller kanske någon KNX-lösning...;):D

tjaboo skrev:
men hur har han kopplat för att symaskinen ska gå baklänges?
Blir lätt så om man kastar om två faser till den lilla trefassymaskinen. Händer mig jämt och ständigt:wow::cool::p;)
 
ullberg
tjaboo skrev:
Döms för felkopplat hus
En hantverkare hade inte den elbehörighet han sade sig ha. En 70-årig kvinna i Tranemo kontrakterade mannen för att renovera badrummet, lägga om elen och installera golvvärme. När han var klar gick symaskinen baklänges och när kvinnan skulle tända i badrummet startade i stället radion i köket, rapporterar P 4 Sjuhärad.
Inte förrän Elsäkerhetsverket inspekterat huset ordentligt vågade hon ta en dusch.
Hantverkaren döms nu till villkorlig dom och böter för bedrägeri.
TT
[länk]

Bara jag som börjar tänka på Strömmen finner vägen med eddie meduza efter att ha läst artikeln :D men hur har han kopplat för att symaskinen ska gå baklänges?
[länk]
Orimiligheten i de symptom som uppstått får mig att fundera om det inte var 1:a april ändå... Måste ju rimligtvis vara en ganska rundhänt beskrivning av vad som verkligen var problemet, eller så får man nog ge cred till den "elektrikern" för han kunskaper inom automationsområdet, verkar vara ganska fina styrningar...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.