Daniel78 skrev:
Vi hade VP-rör som gardinstänger dom första åren vi bodde här, uppsatta med 16-20-klammer :)
Det funkar tydligen bra att borra ett gäng pyttehål i VP-rör, ansluta trädgårdsslang i ena änden och täta andra änden, för att vattna rabatter eller liknande. Fast snyggare blir det förstås att göra samma sak med en "jordfärgad" slang...
 
Fungerar utmärkt som sommarkul till barnen också, man tar två vp-rör borrar en lagom mängd med 1 , 2 och 3 mm hål på lagom avstånd. Sedan sätter man ihop dem så de bildar en cirkel med två skarvhylsor, på den ena skarbhylsan monterar man en slangkoppling typ gardena. Sedan ut på gräsmattan, förena nytta (vattna gräsmatta) med nöje. Barnen älskar att hoppa in och ut i ringen medans man står och minskar/ökar flödet.

Funkar även i kortare längder till akvarium, ger fin syresättning med många små hål.
 
Mera OT - vprör funkar rätt fint som blåsrör också. Pilarna gjordes av en kon av tjock tejp eller en dekal med en spik i änden.
 
Kapa ett VP16 i lagom längd för ett svärd och trä det över en Maglite så får du ett ljussvärd som du kan fäktas med.
Det var länge sen jag gjorde det så det var kanske ett VP20 vi använde.
 
Vidar skrev:
Mera OT - vprör funkar rätt fint som blåsrör också. Pilarna gjordes av en kon av tjock tejp eller en dekal med en spik i änden.
eller en torix med avklippta vingar och blåspistol med tryckluft, ja det blir bucklor i plåten i klädskåp i omklädningsrum, har testat ;)
 
Lite OT. Inte kanske 'Värsta elkopplingen' men här ser man vad några år i en gruva med troligen lite vatten i dosan kan åstadkomma... det verkar ha bildats nå sorts kristaller i dosan. Gissa om man blev lite förvånad när man öppnade den och ja man fick använda lite våld för att få upp den. Skruvarna hade bestämt sig för att rosta fast - Ordentligt också! ;) Dosan var till en induktivgivare i en krossanläggning på 600 nivån i Vitåforsgruvan.

dpz9s5.jpg
 
Ringledningskabel, spikad med lackspik- kopplad till uttag för motorvärmare, även klämd ut genom fönster sista biten.
 
Jag är inte helt säker, svårt att se, men fick intrycket att det inte var nån extra "duschtålig" kapsling.

Visst, troligtvis lågvolt men vad händer om man spolar (kallt) vatten på glaset på en varm halogenarmatur? Krasch, splitter i duschen... :thumbdown:
 
  • varsta_dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yxis skrev:
Jag är inte helt säker, svårt att se, men fick intrycket att det inte var nån extra "duschtålig" kapsling.

Visst, troligtvis lågvolt men vad händer om man spolar (kallt) vatten på glaset på en varm halogenarmatur? Krasch, splitter i duschen... :thumbdown:
IP-klassingen är så vitt jag vet borttagen i tak i våtrum.

Normalt sprutar man inte vatten i taket i badrummet.
Tror inte undertaksplattorna mår så bra av det heller.
 
EyEr0n skrev:
Normalt sprutar man inte vatten i taket i badrummet.
Det var precis vad min då sexåriga son faktiskt gjorde...
Lyckligtvis var det målat med våtrumsfärg och armaturerna var IP44 men jag blev tvungen att torka taket.

Jag hade inte velat ha taket på bilden.
 
Förhoppningsvis är det 12V.
 
Yxis, ser jag fel eller är det akustikplattor i taket? Det skulle jag inte vilja ha i ett badrumstak...
 
Alfredo skrev:
Yxis, ser jag fel eller är det akustikplattor i taket? Det skulle jag inte vilja ha i ett badrumstak...
Tänkte på det också. Garanterat barnovänligt.
 
Jag ser inget direkt fel på bilden ang armaturerna förutsatt att de håller IP44. Frontglaset blir inte så varmt att det spricker av lite vattenstänk. Däremot ska nakna halogenlampor inte användas. Det är också viktigt med god ventilation för att undvika fukt i taket.
 
Alfredo skrev:
Yxis, ser jag fel eller är det akustikplattor i taket? Det skulle jag inte vilja ha i ett badrumstak...
Det är tyvärr inte ovanligt vid renoveringar. Jag har bott i två läghenheter där man sänkt taket på det sättet för att kunna dra nytt vatten/el den vägen istf att göra det "rätt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.