Det heter faktiskt "Gul/grön" och inte "grön/gul".

Om ni är motstridiga så kan ni kolla vad Nexans anger att det heter. FK

//Patrik
 
Hmm, SS 436 40 00 säger Grönt-och-gult.
 
Naturligtvis heter det gul-grön.
Protte
 
Hur många färger finns det, förresten? Om man undantar g/g, blå och brun/svart/grå, så kommer jag på lila, orange, vit, röd. Finns det randiga trådar? Skall man dra dubbeltrapp mellan två strömbrytare och kör t ex brun och svart för faserna går det ju ändå åt fyra mellantrådar?

Finns det 6G1.5 eller 7G1.5 EKLK att köpa? Och hur gör man om man vill ha fler färger än vad som finns, är det OK vid infälld installation att köra samma färg och märka kablarna typ 1,2,3,4? Har sett styrskåp med bara röd tråd fast då vad varje tråd märkt med sådana där gula bokstäver som man sätter på en plastbricka och fäster med stripklamma.

/Anders
 
Mikael_L
Detta är kraftigt OT. Ni (och jag) ska kanske skapa en kabelfärgstråd istället för att lusa ner denna.
Anders_Nilsson skrev:
Hur många färger finns det, förresten? Om man undantar g/g, blå och brun/svart/grå, så kommer jag på lila, orange, vit, röd.
Tja, det är väl dom. Som specialbeställning kan antagligen fler färger fås.
Som tändtrådar och mellantrådar använder man ju även svart, vit och grå.
Elektriker brukar klara sig, men muttrar säkert lite ibland.

Finns det 6G1.5 eller 7G1.5 EKLK att köpa?
Inte vad jag vet.

Och hur gör man om man vill ha fler färger än vad som finns, är det OK vid infälld installation att köra samma färg och märka kablarna typ 1,2,3,4?
Ja då det är OK att köra med vit precis till allt utom PE och N så är det givetvis OK med märkning också. De där gula heter partex.
Men hittar man en massa märkning i en villainstallation så är det nog hempularvarning, ty de riktiga elektrikerna har inte tid (får ej debitera kunden) med sånt. På något vis reder dom ut det ändå. :p

Om moderator-hempularen eller någon annan vill bryta ur detta "skräp" till en ny tråd "kabelfärger" så är det OK för mig.
 
Redigerat:
christoffer09 skrev:
Mätte följande på huvudbrytaren i lägenheten idag:

L1-L2: 0V
L1-L3: 0V
L2-L3: 0V
L1,L2,L3-N: 230V

Jag har alltså inte 3-fas i centralen, trots att jag har en 5G2.5 in från källaren. Klåpare? Överström i neutralen?

Det är inte se så att du har tre nollor och en fas? Då borde det även vara 230 N-Jord. (y)
 
Mikael_L skrev:

Men hittar man en massa märkning i en villainstallation så är det nog hempularvarning, ty de riktiga elektrikerna har inte tid (får ej debitera kunden) med sånt. På något vis reder dom ut det ändå. :p


Det finns en massa trick för att "reda ut" det där, en sak jag brukar göra är att göra några kablar 10cm längre än dom andra när jag drar FK och måste använda samma färg till olika saker, t.ex. vid en dubbeltrapp i en dosa med 4 vita och en brun (där det kanske finns orange/svart i takdosan)
Då gör jag helt enkelt 2 av dom vita 10cm längre när jag fäster dom på dragfjädern så jag kan se skillnad på vilken brytare som är vilken utan att behöva mäta fram det senare.
 
Min elektriker använde olika fabrikat (räfflad eller inte) när färgerna tog slut.
 
Såhär kan man ju också göra... eller inte. (upphovsman okänd)
Rysningar...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1331215416.535848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
christoffer09 skrev:
Mätte följande på huvudbrytaren i lägenheten idag:

L1-L2: 0V
L1-L3: 0V
L2-L3: 0V
L1,L2,L3-N: 230V

Jag har alltså inte 3-fas i centralen, trots att jag har en 5G2.5 in från källaren. Klåpare? Överström i neutralen?
Det där verkar farligt!

Även om huvudsäkringen rimligtvis inte är större än vad nollan klarar så inbjuder det till att någon tror sig installera en tvåfas/trefasgrupp med 1,5mm2 och 2/3*10A och därmed får en fara med överström i nollan på den gruppen...

Hur många elektriker mäter att det faktiskt är trefas i en central där det kommer in femledare?
 
Hmm, finns det inte någon slags ryggmärgreflex att mäta mellan faserna?
 
Jo....jag mäter då alltid det.
 
Även om det är en ny fräsch central som ser "icke-hempul" ut?
 
S
för sin egen säkerhet
 
Ja...mäta allt alltid....har man inte gjort koll så vet man ju vem som får åka tillbaka och fixa.....det är ju bara onödigt.
Bara för astt en central ser ok ut så betyder det ju inte att det är ok tidigare på linan.....bytte själv en central en gång i en villa och några månader efter det så hade dom konstigheter i huset. Det visade sig att det hade inget med mitt jobb att göra utan att det hade rostat och börjat glappa ute i skåpet på gatan.....kunde ju ha börjat när som helst men så klart så ser man ju ett samband med konstig ström och en elektrikers arbete men då jag visste att allt var ok i centralen och vidare i huset så kunde man ju snabbt konstatera att felet satt vid mätaren eller tidigare och jag kunde säga åt de boende att ringa vattenfall redan då de ringde mig och servicesnubbe var ute samtidigt som mig sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.