3 305 995 läst · 11 228 svar
3306k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Halland
· 4 170 inlägg
Hur får man förresten en "ovanifråninstallation" à la Mikael_L att bli regelmässig? Jag menar, all EKLK jag sett (förutsätter att alla ni som har kulo liggandes lämnar in den till polismyndigheten på orten) har brun, blå, grön/gul som färger. Om man kopplar från ett eluttag vid golvet genom brytaren och upp till taket är det ju inga problem, men hur gör man vid "vändande installation"? Fins det speciell "tändtråds" EKLK med bara två ledare, typ brun och orange? Eller hur gör ni, kopplar ni fas till grön/gul och så använder blå som tändtråd?
/Anders
/Anders
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
4g1,5 blir väl bra?Anders_Nilsson skrev:Hur får man förresten en "ovanifråninstallation" à la Mikael_L att bli regelmässig? Jag menar, all EKLK jag sett (förutsätter att alla ni som har kulo liggandes lämnar in den till polismyndigheten på orten) har brun, blå, grön/gul som färger. Om man kopplar från ett eluttag vid golvet genom brytaren och upp till taket är det ju inga problem, men hur gör man vid "vändande installation"? Fins det speciell "tändtråds" EKLK med bara två ledare, typ brun och orange? Eller hur gör ni, kopplar ni fas till grön/gul och så använder blå som tändtråd?
/Anders
Jag vet inte hur stor materialkännedom du har men det finns kabel med fler än tre trådar.......går att köpa kortare längder på tex Bauhaus så man inte blir ruinerad. Så....där inte treledare funkar så blir det 4-ledare....regelmässigt....om inte nollan behövs i kabeln så används den blåa som tändtråd (för info).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Glufsglufs skrev:Jag vet inte hur stor materialkännedom du har men det finns kabel med fler än tre trådar.......går att köpa kortare längder på tex Bauhaus så man inte blir ruinerad. Så....där inte treledare funkar så blir det 4-ledare....regelmässigt....om inte nollan behövs i kabeln så används den blåa som tändtråd (för info).
//Patrik
Medlem
· Halland
· 4 170 inlägg
Ok, har bara pulat med infällda instrallationer, och då uppstår ju inte prolemet...Har pulat noll med utanpåliggande, förutom några utanpåliggande uttag.
Fast 4G1.5 brukar ju innehålla förbjudna färger. Lärde mig en gång av en elektriker att grön/gul, blå, samt brun/svart/grå var heliga färger som endast fick direkt kopplas till jord, nolla och faser. Tändtrådar var lila, oranga eller vad som helst som inte störde Guds heliga ordning. Gäller tydligen inte så strikt som jag trodde.
FYI: det där med koppla fas till grön/gul var menat som ett skämt.
/Anders
Fast 4G1.5 brukar ju innehålla förbjudna färger. Lärde mig en gång av en elektriker att grön/gul, blå, samt brun/svart/grå var heliga färger som endast fick direkt kopplas till jord, nolla och faser. Tändtrådar var lila, oranga eller vad som helst som inte störde Guds heliga ordning. Gäller tydligen inte så strikt som jag trodde.
FYI: det där med koppla fas till grön/gul var menat som ett skämt.
/Anders
Det finns endast en helig färg, grön-gul.
Sen är blå halvhelig.
Sen är det lite småtrevligt om en installation i ett hus har en konsekvent använd fasfärg (för obruten fas) och resten av färgerna anses som fritt villebråd för all annan användning av elektrikerna.
Och för trefasförbrukare är det ju snyggt att använda de tre fasfärgerna, men absolut inget krav.
Ungefär så jobbar alla yrkeselektriker.
Så antingen missförstod du din elektriker eller så är han av en väldigt ovanlig sort.
Sen är blå halvhelig.
Sen är det lite småtrevligt om en installation i ett hus har en konsekvent använd fasfärg (för obruten fas) och resten av färgerna anses som fritt villebråd för all annan användning av elektrikerna.
Och för trefasförbrukare är det ju snyggt att använda de tre fasfärgerna, men absolut inget krav.
Ungefär så jobbar alla yrkeselektriker.
Så antingen missförstod du din elektriker eller så är han av en väldigt ovanlig sort.
Det finns väldigt många sorters elektriker... jag har arbetat med en (AB) elektriker som drog 5-ledare istället för att använda blå till tändtråd och påstod att det var förbjudet, när jag visade inkopplings-exempel i böcker där dom använd blå som tändtråd så ryckte han på axlarna och sa att dom hade fel.Mikael_L skrev:
Han körde också stenhårt med VP-rör och böjfjäder och påstod att flex-rör var förbjuda, för det hade han läst någonstans. (detta var 2003-2004), hur det kom sig att alla andra använde flex-rör bortförklarade han med att dom måste missat att det "är förbjudet nu"
Jag lärde mig snabbt att dubbelkolla allt han sade och inte lita på någonting.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 582 inlägg
Mätte följande på huvudbrytaren i lägenheten idag:
L1-L2: 0V
L1-L3: 0V
L2-L3: 0V
L1,L2,L3-N: 230V
Jag har alltså inte 3-fas i centralen, trots att jag har en 5G2.5 in från källaren. Klåpare? Överström i neutralen?
L1-L2: 0V
L1-L3: 0V
L2-L3: 0V
L1,L2,L3-N: 230V
Jag har alltså inte 3-fas i centralen, trots att jag har en 5G2.5 in från källaren. Klåpare? Överström i neutralen?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Nä, men framtidssäkrat ;-)christoffer09 skrev:
Prova mäta mellan en fas i taget och nollan, gissningsvis 230V mellan L1-N
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC