3 305 940 läst · 11 228 svar
3306k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Man får återanvända en kabel hur många gånger som helst så länge den är ok.
Att följa väggar gäller väl egentligen bara infällt, här är det ju uppenbart var man ska låta bli att spika/borra. Eller gäller det kravet även utanpåliggande eftersom man inte ser kabeln från andra sidan av vägen?
Man får klamra kabel hur illa man vill, bara man har tillräckligt små avstånd klammer-klammer och apparat-klammer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Man BÖR ej återanvända kabel som ser för jäklig ut. Som har rostavlagringar och smutsig, fula böjar osv, som denna hade. Och det av en anlednig, det ser för j*vligt ut!
//Patrik
//Patrik
Ja snyggt blir det inte, men i utrymmen det inte spelar någon roll så...mitt förråd tex har fått nöja sig med bättre beg kabel, beg armaturer osv. I gott skick givetvis, men lite utseendemässigt ärrade.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, är det ett förråd och kabeln är lite smutsig så går det väl an, men är den krokig från gamla böjar osv så går det bort!
//Patrik
//Patrik
En kund ringde något uppskakad och sa att han fick ström i fingrarna när han körde balrivaren vid utfodring av sina mjölkkor, jag såg genast nollfel framför mej och en besättning kor eldödade och bad honom stänga av strömmen till ladugården. Jag kommer efter lunch (hade äntligen kommit till en annan kund jag lovat komma till 8:00 och klockan var väl framåt 11, det är som vanligt..)En balrivare hänger i en traversskena i taket mellan kobåsen, korna når lätt fram till den när man drar den för utfordring. Bredvid går plattkablen för strömmatning i vagnar skarvad i en dosa till anslutningskabeln. Hittade omgående felet i dosan. Där ser man vådan av att ha för kort jordledare i andutningsdosor...och frånvaro av jordfelsbrytare. Installation av jfb är planerad och dragavlastning samt förlängning av jordledaren gjord.
Fy tusan. Lantbruk är en tuff miljö för elinstallationer.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 923 inlägg
Och bönder är än tuffare, allt går att fixa med ståltråd och hovtång......
(jag är själv bondson)
Protte
(jag är själv bondson)
Protte
Ser ju betydligt bättre ut, krokofanten verkar sova skönt också!