Givetvis kan jag inte se att skruvar är ordentligt dragna och en massa andra detaljer, det jag menar är att de fel som uppenbart syns på bilden verkar inte utgöra just brandfara.

Tillbaka till ämnet!!!

Jag har rensat bort rättt hårt idag. Nog mer som borde rensas.

Tråden är avsedd att visa exempel på riktigt dålig elinstallation, och lite diskussioner om det som visas. Ite långa utläggningar om diverse material och dess för och nackdelar. Försök också hålla igen på diskussionen om amtaörer och behöriga i den här tråden. Visst kan det i vissa fula installationer vara bra att någon skriver ex. att det är hempul, eller att det är en klantig installatör (om man känner fakta i frågan), men håll igen det.

Bra! Du hade gott kunnat röjt lite till...

Test av motorvärmarkropp, passar nästan i denna tråden:)

2njko5x.jpg

427734_10150629388167390_550477389_9095426_295081300_n.jpg

Den här ska man fan va nöjd med.
En klassisk byggfällan snickare som fixat elen när han gjorde en mycket vacker utbyggnad hos en kund.

Bara nyfiken, är det mer fel än att det inte ser så snyggt ut??

EyEr0n skrev:
[bild]

Den här ska man fan va nöjd med.
En klassisk byggfällan snickare som fixat elen när han gjorde en mycket vacker utbyggnad hos en kund.

Syns på långt håll att det är en icke-elmänniska som knåpat dit det och då blir åtminståne jag misstänksam. Finns det verkligen jord i uttaget tex?

Mikael_L
Kabeln verkar vara avmantlad lite för långt, så kabeln inre skymtar fram lite - dvs det vita höljet har inte helt kommit innanför apparaterna. Det är i så fall inte godkänt.

Och sen är det som alla ser, fult som stryk. :)

edit:
Det är inte klamrat nära apparaterna, så man kan nog säga att även det bryter mot regelverket, det är sas inte tillräckligt dragavlastat.

O
Nu finns det ingen "åtgärdstråd" som komplement till den där man kan fråga hur det borde ha gjorts istället så jag kör här:

Jag skulle ha satt en trefacks förhöjningsram där istället. Då hade det gått att dra kablarna snyggare. Slutligen skulle jag ha använt leti-klammer. Är det så man borde gjort eller har yrkesfolket något bättre förutsatt att det fortfarande är utanpåliggande.

Ser ut som lampsladd mellan uttaget och brytaren, tycker jag.

Prydligt att återanvända gammal kabel för armaturen, för övrigt. q(;^;)p

Mikael_L
Steamboy skrev:
Nu finns det ingen "åtgärdstråd" som komplement till den där man kan fråga hur det borde ha gjorts istället så jag kör här:

Jag skulle ha satt en trefacks förhöjningsram där istället. Då hade det gått att dra kablarna snyggare. Slutligen skulle jag ha använt leti-klammer. Är det så man borde gjort eller har yrkesfolket något bättre förutsatt att det fortfarande är utanpåliggande.
Dels hade kanske inte prylarna behövt sitta exakt där dom sitter, det hade kanske kunnat flyttas runt lite och sett vettigare ut.

Annars skulle jag kunna tänka mig (förutom ditt förslag då), att skippa korsandet av kabeln, utan istället gått uppåt efter brytaren och sen rakt åt vänster till lampan.
Men bäst hade det varit i kombination med att flytta brytaren lite åt höger och/eller vägguttaget åt vänster eller nedåt (eller både och).

Jag skulle iaf gått in i uttaget från sidan (vänt det 90 grader till och med) istället för upptill, och monterat strömbrytaren direkt mot uttaget.

Trefacks förhöjningsram & co är väl överkurs om det är nån slags biutrymme, vilket vi iofs inte vet...

Kabel ska följa rummets väggar och inte dras tvärs över en vägg osv.
Dessutom ser kabeln mellan strömställaren och porslinsgloben återanvänd ut.

//Patrik

Jag skulle dragit uttagets kabel via golvsockeln och sen upp till uttaget 20-30 cm över golv. Därifrån vidare upp till knappen och sen till lampan. Och sen hade jag nog valt en trevligare armatur. Se ut som det ska vara en sänglampa eller något liknande.

Bara att sätta strömbrytaren ovanför uttaget och "lampkabeln" mot dikt an mot inkommande tills den viker av uppåt hade gjort att det sett lite bättre ut.

Man får blunda när man tittar på sådant.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.