207 794 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jonas Persson skrev:
Nja två fel blir sällan helt rätt... Kan tänka mig några andra lösningar först - t.ex att prata med varandra när man planerade sitt jobb (båda var på plats då) ... eller åtminstone slå mig en signal och fråga om jag tyckte det blev en bra lösningMethane skrev:
Jahapp.Mikael_L skrev:
Jag kollade upp företaget ifråga, strax efter händelsen. I branch-SNI-koder angavs det att det sysslade med byggverksamhet och elinstallationer.
Sen kollade jag med ESV, som kunde konstatera att bolaget ej hade anmält sig för elinstallationsarbete, så det skapades en rapport och (troligen) ett tillsynsärende. Riktigt vad som hände härefter vet jag inte, bollen låg hos ESV.
Nu, nyss, kollade jag bolaget och det har tydligen avregistrerats ...
Jag vet inte om jag ska tro att det har med varandra att göra, skulle det verkligen gå så snabbt, att det lite mindre en månad efter anmälan har kommit så långt till att bolaget avregistreras ...?
Vad tycks om den här lösningen då?
Kontakten satt sedan gammalt, och vid ett stambyte i några lägenheter där min son bodde, byttes element och rör ut.
Efter besiktningen frågade jag vem sjutton som gjort detta, om det verkligen är godkänt att göra så…om inte annat såg det förj**igt ut…
När sonen fick flytta tillbaka, kan jag tillägga att kontakten var uppflyttad till fönsterhöjd, den gamla plomberad, och nya, raka rör från elementet var dragna!
Kontakten satt sedan gammalt, och vid ett stambyte i några lägenheter där min son bodde, byttes element och rör ut.
Efter besiktningen frågade jag vem sjutton som gjort detta, om det verkligen är godkänt att göra så…om inte annat såg det förj**igt ut…
När sonen fick flytta tillbaka, kan jag tillägga att kontakten var uppflyttad till fönsterhöjd, den gamla plomberad, och nya, raka rör från elementet var dragna!
Alfredo skrev:Jag kan ta mig f-n inte sluta skratta.
Tackar!
Haha, ja det krävs ingen elektriker för att fatta att det där va osmart draget, frågan är om det var outbildade rörmokare som drog elementrören! Jag har sett hur det ser ut i de andra lägenheterna, då sonen hade några kompisar boende bredvid, och det var lika illa överallt! Hade nog gjort det bättre själv
Nu tror jag inte priset "årets bästa första inlägg" är instiftat ännu men instiftas den utmärkelsen är du en solklar vinnare enligt mig! Välkommen hit!
Alfredo skrev:
Kanske inte rätt ämne, men provar. Är i USA och med jetlag kan jag inte sova. Skulle slå på en brytare i centralen för den var avstängd.
Såg att jordledningarna i centralen inte är isolerade. Frågade min släkting som sa att jordledningar ofta inte är isolerade för det behövs inte, det är ju jord! Visade mig en vanlig lampkabel och där är jorden heller inte isolerad för det behövs inte.
I huset finns i källaren långa tråddragningar och jorden ligger bredvid lös och oisolerad överallt. Både 110 volt och 220 volt. 220 volt och trefas går tvätt och torken på samt luftkonditioneringen. Allt annat går på 110 volt.
Varför är jordkabeln alltid isolerad i husen i Sverige? Det verkar onödigt dyrt bara.
Såg att jordledningarna i centralen inte är isolerade. Frågade min släkting som sa att jordledningar ofta inte är isolerade för det behövs inte, det är ju jord! Visade mig en vanlig lampkabel och där är jorden heller inte isolerad för det behövs inte.
I huset finns i källaren långa tråddragningar och jorden ligger bredvid lös och oisolerad överallt. Både 110 volt och 220 volt. 220 volt och trefas går tvätt och torken på samt luftkonditioneringen. Allt annat går på 110 volt.
Varför är jordkabeln alltid isolerad i husen i Sverige? Det verkar onödigt dyrt bara.
Det är inte alltid dom vet bäst i USA även om många tror det. Och just på elsidan har dom i många delstater en ytterst tveksam nivå på sina elinstallationer.
Ps
Även i tex Norge har man vissa kablar med oisolerade jordledare.
Ps
Även i tex Norge har man vissa kablar med oisolerade jordledare.
Alla länder har sina upp- och nedsidor, även USA.E elmont skrev:
Vilka stater har tveksamma elinstallationer och vad är det som är tveksamt i de elinstallationerna, så jag förstår vad du menar? Har själv aldrig stött på något i USA som är dåligt med deras el.
Vi hanterar hel en del elmaterial på jobbet och undrar hur det kommer sig att det är så olika, för samma sak?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Tja, ett vanligt eluttag ser ut så här med terminalerna helt oskyddade på sidan.Magnus Filip skrev:Alla länder har sina upp- och nedsidor, även USA.
Vilka stater har tveksamma elinstallationer och vad är det som är tveksamt i de elinstallationerna, så jag förstår vad du menar? Har själv aldrig stött på något i USA som är dåligt med deras el.
Vi hanterar hel en del elmaterial på jobbet och undrar hur det kommer sig att det är så olika, för samma sak?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder