207 798 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Gillar inte tanken att ha blanka kablar.Magnus Filip skrev:Kanske inte rätt ämne, men provar. Är i USA och med jetlag kan jag inte sova. Skulle slå på en brytare i centralen för den var avstängd.
Såg att jordledningarna i centralen inte är isolerade. Frågade min släkting som sa att jordledningar ofta inte är isolerade för det behövs inte, det är ju jord! Visade mig en vanlig lampkabel och där är jorden heller inte isolerad för det behövs inte.
I huset finns i källaren långa tråddragningar och jorden ligger bredvid lös och oisolerad överallt. Både 110 volt och 220 volt. 220 volt och trefas går tvätt och torken på samt luftkonditioneringen. Allt annat går på 110 volt.
Varför är jordkabeln alltid isolerad i husen i Sverige? Det verkar onödigt dyrt bara.
[bild]
[bild]
Det innebär ett skydd mindre som förhindrar kortslutning. Istället för två skydd är det de strömförande delarnas skydd som måste vara helt.
Hur vet man att det är skyddsjord? Med denna lösning är all blanktråd jord, även skalad fas. Med vårt system måste man tillföra en märkning, att ta bort isolering ändrar inte betydelsen.
Hade det varit ett problem med oisolerad jord skulle det inte sett ut så som det gör. Över 300 miljoner personer som inte drar sig för att stämma företag om de gör farliga installationer. För att inte tala om försäkrningbolagen och deras villkor.Jonas Persson skrev:Gillar inte tanken att ha blanka kablar.
Det innebär ett skydd mindre som förhindrar kortslutning. Istället för två skydd är det de strömförande delarnas skydd som måste vara helt.
Hur vet man att det är skyddsjord? Med denna lösning är all blanktråd jord, även skalad fas. Med vårt system måste man tillföra en märkning, att ta bort isolering ändrar inte betydelsen.
Smart att spara enormt mycket resurser på att inte isolera jordkablar.
Min släkting berättade också att de sedan 70-talet har haft tryckvattenrören i PVC för kallvatten och cPVC för varmvatten. Inga problem. Det är ganska nyligen den dyra kopparen ersattes med PEX och annat i Sverige. Här låg vi nog minst 30 år efter i tiden,
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Säger man i landet där många vattensystem har höga halter av bly...
"Unfortunately, most PVC is not rated for use for drinking water, not due to a high risk of toxicity, but due to the fact that it can degrade with high temperatures, UV light exposure and extremely high pressures. Any degradation can damage the water supply and make it unsafe for drinking water."
"The manufacture and disposal of PVC creates potent environmental toxins. Polyvinyl chloride, the main ingredient of PVC pipe, is classified as a known human carcinogen. ... This is also a problem during building fires, where exposure to burning PVC puts firefighters at risk."
Jag tror få håller med dig om att USA är ledande inom byggindustrin.
Men denna diskussion hör inte hemma i denna tråd
"Unfortunately, most PVC is not rated for use for drinking water, not due to a high risk of toxicity, but due to the fact that it can degrade with high temperatures, UV light exposure and extremely high pressures. Any degradation can damage the water supply and make it unsafe for drinking water."
"The manufacture and disposal of PVC creates potent environmental toxins. Polyvinyl chloride, the main ingredient of PVC pipe, is classified as a known human carcinogen. ... This is also a problem during building fires, where exposure to burning PVC puts firefighters at risk."
Jag tror få håller med dig om att USA är ledande inom byggindustrin.
Men denna diskussion hör inte hemma i denna tråd
På samma tema har de även testat använda aluminiumledare för kablar i dimensioner för bostadsinstallationer. Det var som väntat mindre framgångsrikt. Men inget fel på den oisolerade tråden den passar deras övriga system med dosor, brytare, uttag avsedda ofta att jorda chassit på.Magnus Filip skrev:Hade det varit ett problem med oisolerad jord skulle det inte sett ut så som det gör. Över 300 miljoner personer som inte drar sig för att stämma företag om de gör farliga installationer. För att inte tala om försäkrningbolagen och deras villkor.
Smart att spara enormt mycket resurser på att inte isolera jordkablar.
Min släkting berättade också att de sedan 70-talet har haft tryckvattenrören i PVC för kallvatten och cPVC för varmvatten. Inga problem. Det är ganska nyligen den dyra kopparen ersattes med PEX och annat i Sverige. Här låg vi nog minst 30 år efter i tiden,
Har nyligen (1,5 år sedan) flyttat till ett hus på landet. Elementet i köket fungerade bra. Det blev riktigt varmt. Ett tag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Vad menar du med "helt oskyddade"?Jonas Persson skrev:
Användare kan ju inte komma år skruvterminalerna eftersom eluttaget sitter monterat i en plastbox och har en täckplatta på framsidan. Och precis som i Sverige så behöver en lekman, eller elektriker för den delen, ha nödvändiga kunskaper för att öppna och tex. byta ett uttag.
Ser ni förresten det lilla mässingsblecket som förbinder skruvarna?
Med en plattång bänder man enkelt bort det och kan då separera de två uttagen i samma installation. Detta används ofta för att få ett uttag alltid live och det andra switchat från en väggbrytare. Används bland annat för att kunna ha tex. en golvlampa inkopplad som man bekvämt tänder när man kommer in i rummet. det tycker jag är smart!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 854 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 854 inlägg
oskyddade terminaler i samma dosa som en oisolerad jordledare? HmmmG Gillar att bygga skrev:Vad menar du med "helt oskyddade"?
Användare kan ju inte komma år skruvterminalerna eftersom eluttaget sitter monterat i en plastbox och har en täckplatta på framsidan. Och precis som i Sverige så behöver en lekman, eller elektriker för den delen, ha nödvändiga kunskaper för att öppna och tex. byta ett uttag.
det finns väll ett tankesätt med deras sätt att installera och så finns det bättre sätt. Jag är lite förvånad när man ser videos där de bygger hus och de häftar fast kablaget i regelverket. Jag tänker då ofta att stackars dem om de vill ha en tändttåd extra till en kron-lampa eller en extra nolla till en plejd osv. Ohyggligt osmart att man måste hugga upp gipsväggen för att lägga till fler ledare.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Svaret på frågan (undran) är att el standarder, elinstallationsmaterial och installationssätten i Sverige och USA har utvecklats helt olika från början och över tid. Varje standard/system har sina fördelar och nackdelar, de är helt enkelt bara olika uppbyggda. Detta betyder inte att något är rätt eller fel, det betyder bara att det finns olika sätt att "få jobbet gjort på" eftersom de är annorlunda.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 854 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 854 inlägg
men det finns alltid ett sätt som är bättreG Gillar att bygga skrev:Svaret på frågan (undran) är att el standarder, elinstallationsmaterial och installationssätten i Sverige och USA har utvecklats helt olika från början och över tid. Varje standard/system har sina fördelar och nackdelar, de är helt enkelt bara olika uppbyggda. Detta betyder inte att något är rätt eller fel, det betyder bara att det finns olika sätt att "få jobbet gjort på" eftersom de är annorlunda.