Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här skiten bröt mot minst tre viktiga och mycket klara regler och bröt mot två viktiga grundprinciper i elinstallation. Det är inte illa pinkat.
Åsså installerade han dessutom Malmbergs, eller räknas det in som ett av regel-/grundprincipbrotten? :oops::crysmile:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Myrstacken
Alfredo Alfredo skrev:
Åsså installerade han dessutom Malmbergs, eller räknas det in som ett av regel-/grundprincipbrotten? :oops::crysmile:
Det var det grövsta brottet

• Haha
  • Gilla
Emil Stenqvist och 3 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Ja, om kabeln kortsluts så kommer det ju gå en massa ström i den. Fast det problemet har man ju även med grövre kabel. Men som du säger så är ju isoleringen väl tunn på teleledningar (och kabel under 1,5 kvadrat får väl inte förläggas fast i 240V anläggningar ändå, även om man avsäkrar den extremt lågt. 0-10A kräver ju 1,5 kvadrat enligt tabell.)

Men jag håller fast vid att om du avsäkrar telefontråden med en 10mA snabb säkring vid fasanslutningen så bör den säkringen räcka både som person- och brandskydd i händelse av att tråden skadas. (Förutsatt att pushdimmern är byggd så att den faktiskt isolerar signalingången från fas och bara mäter spänning på ingången.)

Dock påstår jag inte att det är något man ska göra.
Det korta svaret är att kabeln inte är godkänd för ändamålet och ska därför inte användas alldeles oavsett. Men det tror jag du vet om.

Från lokala mathaket.

• En osäker eluttaginstallation med flera sladdar och isoleringstejp på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Från lokala mathaket.
Kan någon kompetent elektriker förklara syftet med detta. Som lekman övergår det helt klart min kunskapsnivå... :oops:

Alfredo Alfredo skrev:
Kan någon kompetent elektriker förklara syftet med detta. Som lekman övergår det helt klart min kunskapsnivå... :oops:
Kan det vara en potentialutjämning? Man får små stötar från en apparat med litet jordfel och så behöver man ett jordtag och det får man från jordtungan på närmsta schuko.

Smart och enkelt sätt i så fall - NOT:rofl:

• Haha
Jonny Hylander
  • Laddar…
Precis! Det ska ju vara gul/grön ledare. Inte blå.

A Anders_Nilsson skrev:
Man får små stötar från en apparat med litet jordfel och så behöver man ett jordtag och det får man från jordtungan på närmsta schuko.
Helt omöjligt! :rolleyes: Tåten är blå och uppenbarligen en nolla. Inte ens en Pizzeria kan väl missbruka den färgen. :geek: Nej jag tror LED-tråden här är att en Nolla är inblandad på något sätt. :crysmile:

• Gilla
Bjolo
  • Laddar…
Det syns inte, men det finns en svart kabel med i bilden (höhö) också, sitter i det andra hålet...

F Fluxor skrev:
Det syns inte, men det finns en svart kabel med i bilden (höhö) också, sitter i det andra hålet...
Nu känner jag mig mycket lugnare! Tack! :crysmile::rofl:

Mikael_L
Ibland är det rörmokarens fel.
Slarvigt dragna rör och kablar under en badrumssink som kan tyda på dåligt rörmokeri.

• Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland är det rörmokarens fel.
Och detta

Elskåp med synbar dragavlastning och inkommande kabel nära en vägg.
Skapa konto

lär oss att dragavlastning i dosor i fasta installationer faktiskt kan behövas om man tänker sig att släppa in en rörmokare i huset! :crysmile:

• Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte det värsta som man sett men lite stolthet borde det finnas. Jobbet gicks igenom veckan innan och ordern var, sätt uttagen nere vid listen. Sen kan man tänka sig att det inte skall behövas tre försök för att borra hål för väggenomföring och att man borde sätta en ny kabellist bredvid de andra och inte lämna tapet emellan. När sagda installatör blev vidtalad om att detta inte var det som beställts så skall svaret ha varit "man får inte alltid som man vill". Nu är det en arbetsplats och det kommer att rättas till så ngn uthängning blir det inte.
Vägg med felplacerade borrmärken och en kabellist med synlig tapet mellan.
Skapa konto
Eluttag placerat lågt vid golvlisten med synliga kablar och ojämna tapetkanter där en kabellist borde vara.
Skapa konto
Felplacerade eluttag och kablar över en dörröppning, med missanpassad kabellist och synliga borrspår på en vägg med tapet.
Skapa konto
Vägguttag monterat felaktigt lågt vid golvlisten med synliga borrspår och avbruten tapet.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
vakthund och 11 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Kanske inte det värsta som man sett
men bra nära tycker jag. :surprised::mad: Menar de att detta skulle anses klart och acceptabelt???

Ojämnt monterade taklister med synliga springor och slarvigt målararbete i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
men bra nära tycker jag. :surprised::mad: Menar de att detta skulle anses klart och acceptabelt???

[bild]
Japp:surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.