207 794 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Det korta svaret är att kabeln inte är godkänd för ändamålet och ska därför inte användas alldeles oavsett. Men det tror jag du vet om.G Gramphos skrev:Ja, om kabeln kortsluts så kommer det ju gå en massa ström i den. Fast det problemet har man ju även med grövre kabel. Men som du säger så är ju isoleringen väl tunn på teleledningar (och kabel under 1,5 kvadrat får väl inte förläggas fast i 240V anläggningar ändå, även om man avsäkrar den extremt lågt. 0-10A kräver ju 1,5 kvadrat enligt tabell.)
Men jag håller fast vid att om du avsäkrar telefontråden med en 10mA snabb säkring vid fasanslutningen så bör den säkringen räcka både som person- och brandskydd i händelse av att tråden skadas. (Förutsatt att pushdimmern är byggd så att den faktiskt isolerar signalingången från fas och bara mäter spänning på ingången.)
Dock påstår jag inte att det är något man ska göra.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Kan det vara en potentialutjämning? Man får små stötar från en apparat med litet jordfel och så behöver man ett jordtag och det får man från jordtungan på närmsta schuko.Alfredo skrev:
Smart och enkelt sätt i så fall - NOT
Helt omöjligt! Tåten är blå och uppenbarligen en nolla. Inte ens en Pizzeria kan väl missbruka den färgen. Nej jag tror LED-tråden här är att en Nolla är inblandad på något sätt.A Anders_Nilsson skrev:
Kanske inte det värsta som man sett men lite stolthet borde det finnas. Jobbet gicks igenom veckan innan och ordern var, sätt uttagen nere vid listen. Sen kan man tänka sig att det inte skall behövas tre försök för att borra hål för väggenomföring och att man borde sätta en ny kabellist bredvid de andra och inte lämna tapet emellan. När sagda installatör blev vidtalad om att detta inte var det som beställts så skall svaret ha varit "man får inte alltid som man vill". Nu är det en arbetsplats och det kommer att rättas till så ngn uthängning blir det inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto