Det ser ut att saknas lite spackel.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär kan tydligen även elektriker lämna efter sig.
Byggfirman påstår åtminstone att det var en riktig behörig elektriker som de brukar anlita för det elektriska som gjorde detta jobbet.
... Kanske, jag är inte helt övertygad...
Första bilden, drivdonet för spottar under väggskåpet, andra bilden, några drivdon för spottar i tak.
Inget alls är fastsatt.
Drivdon för belysning löst monterat inne i ett vitt skåp med osäkrade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserade och lösa elektriska drivdon och kablar i ett skåp.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
BjörnKraft och 7 till
  • Laddar…
ClasseClas
Mikael_L Mikael_L skrev:
Byggfirman påstår åtminstone att det var en riktig behörig elektriker som de brukar anlita för det elektriska som gjorde detta jobbet.
Första bilden, drivdonet för spottar under väggskåpet, andra bilden, några drivdon för spottar i tak.
Inget alls är fastsatt.
[bild]

[bild]
Och nätverkskablarna används för att driva spottarna? 12V?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget alls är fastsatt.
Vadårå? Det sitter ju fast i sladdarna. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är iofs telefonkabel.

Jag håller på och felsöka varför en rad med spottar har slocknat, och nu kommer det mer här:

En telefontråd in på push-dim-ingången ... men vad fan ... ?
Felansluten telefonkabel kopplad till push dimmer, inkorrekt för elkabeldragning.
Skapa konto

Jaha, 230V på telefontråd, ja nu börjar jag bli upprörd på riktigt!!! :mad:
Multimeter med testprober visar 232V AC, använt för att felsöka elproblem i en elcentral med kopplingsutrustning.
Skapa konto

• Wow
  • Arg
  • Gilla
BjörnKraft och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Känns som dags att anmäla någon till ESV, någon måste ju stoppa galningen innan det blir försent.

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget alls är fastsatt.
[bild]

[bild]
Den sista bilden ser ju bara ut som en hög med skräp. Som man bara tryckt in det som blev över.

• Gilla
mersault
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är iofs telefonkabel.
EKKX??? :thinking:

Ja men då så.... :rolleyes::surprised::cool:

• Gilla
EMac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En telefontråd in på push-dim-ingången ... men vad fan ... ?
[bild]

Jaha, 230V på telefontråd, ja nu börjar jag bli upprörd på riktigt!!! :mad:
[bild]
Även om det är fel så borde det ju inte gå någon ström över den om det bara är en pushdimmer. Fast du kanske ska säkra av den med en 10 mA snabb säkring för att undvika att kabeln brinner av om något går fel. ;)

• Gilla
John Christer
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är också fixat nu, man har ju lite mer resurser i bilen än då det där gjordes förra gången, så ett par långa dosskruv och en distansring så blev det fint.

Ja egentligen var det ett hempul, som dessutom hade flera hempularfel/hempularvarningar.
Först och främst fel val av dosa, dvs ringen gick inte att skruva ut tillräckligt långt. Sen hade jag inte rätt saker för att göra det rätt då, dvs inte långa skruv och distans, utan jag försökte bara skruva ut ringen så långt som möjligt, tydligen något varv för långt!
Och jag undrar idag varför jag tyckte det var vettigt att peta in en halvmeter FK av vardera färg i dosan ... för att det rymdes? ...för att jag inte hade en tång? ... för att begränsa max kortslutningsström något? :thinking: :whistle:
Även solen har sin fläckar.

S
Lyxig bil parkerad bredvid en provisoriskt installerad laddstation i ett fint område.
Skapa konto

Dyr bil och dyrt/ fint kvarter men pengarna räckte inte till en vettig elinstallationen på parkeringen.

• Haha
  • Gilla
Kjol och 8 till
  • Laddar…
Klart att pengarna tagit slut när man köpt ny bil
Men det är i alla fall inget grenuttag köpt på
Jula eller Biltema :cool::crysmile:;)

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gramphos skrev:
Även om det är fel så borde det ju inte gå någon ström över den om det bara är en pushdimmer. Fast du kanske ska säkra av den med en 10 mA snabb säkring för att undvika att kabeln brinner av om något går fel. ;)
Låg ström, men fortfarande 230VAC, vilket kan döda en människa med lite otur.

Telekabeln är godkänd upp till 50V, och isoleringen är verkligen tunn.
Och än värre i denna installation är att dessa kablar låg åtkomliga i hyllor och skåp i köket *burr*.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Låg ström, men fortfarande 230VAC, vilket kan döda en människa med lite otur.

Telekabeln är godkänd upp till 50V, och isoleringen är verkligen tunn.
Och än värre i denna installation är att dessa kablar låg åtkomliga i hyllor och skåp i köket *burr*.
Ja, om kabeln kortsluts så kommer det ju gå en massa ström i den. Fast det problemet har man ju även med grövre kabel. Men som du säger så är ju isoleringen väl tunn på teleledningar (och kabel under 1,5 kvadrat får väl inte förläggas fast i 240V anläggningar ändå, även om man avsäkrar den extremt lågt. 0-10A kräver ju 1,5 kvadrat enligt tabell.)

Men jag håller fast vid att om du avsäkrar telefontråden med en 10mA snabb säkring vid fasanslutningen så bör den säkringen räcka både som person- och brandskydd i händelse av att tråden skadas. (Förutsatt att pushdimmern är byggd så att den faktiskt isolerar signalingången från fas och bara mäter spänning på ingången.)

Dock påstår jag inte att det är något man ska göra.

Mikael_L
Nu hade dock inte idioten som gjorde detta satt någon 10mA säkring, och det hade förövrigt inte blivit det minsta lagligt eller korrekt för det, utan egentligen bara verkat ännu mer vansinnigt.

Den här skiten bröt mot minst tre viktiga och mycket klara regler och bröt mot två viktiga grundprinciper i elinstallation. Det är inte illa pinkat.

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.