207 776 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
kan inte hjälpa att spekulera.. kan hända att det sitter diazeder med så pass lite plats innanför kapslingen kontra storleken på ledarna så det går inte att vika undan och få dit det alls.
Skulle vara kul om det förekommer en klassisk ”kardelfördelning” under skruvplintarna.
Undrar också om andra änden är inkopplad av någon med erfarenhet från annat land då blå kan vara en fasfärg österut om jag inte missminner mig.
Det finns som mikael säger så många fel att det är något spännande över det hela. Kanske får man aldrig veta.
Skulle vara kul om det förekommer en klassisk ”kardelfördelning” under skruvplintarna.
Undrar också om andra änden är inkopplad av någon med erfarenhet från annat land då blå kan vara en fasfärg österut om jag inte missminner mig.
Det finns som mikael säger så många fel att det är något spännande över det hela. Kanske får man aldrig veta.
Snyggt jobbat! Då väntar vi på tråden "Kan verkligen den här räkningen stämma?"😂Mikael_L skrev:Kunden bytte själv kapslingen (dvs endast locket), och jag bytte säkerhetsbrytaren ovanför då det gamla locket inte gick att hitta.
Så nu är det klart.
Den undre centralen med en spricka i sa jag att jag kunde blunda för, ty den klarade i alla fall IP20, och det var hyggligt stabilt trots allt, även med sprickan. Jag bad de vara försiktiga, men se till att byta om den skulle gå sönder helt i framtiden.
Den övre centralen kunde man nå in till fasskenor osv genom hålet. Att lämna det efter jag gjort jobb ville jag inte ta på mig.
Men nu är allt klart, jag har även gjort det som jag egentligen skulle göra.
Vad är, för oss oinvigda, det stora felet här? Att jord (gröngul) inte är ansluten till blecket i uttaget? Och varför fick kunden en stöt av att ta i diskmaskinen och diskbänken samtidigt? Lucka 21.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det största felet är att uttaget är ojordat pga att jordtråden sitter fel.
Att man kan få en stöt när man rör en jordad apparat som sitter i ojordat uttag och man samtidigt rör "sann jord" beror till största delen på att apparaten har avstörningsfilter på inkommande nätspänning, störningsfiltret är kopplad mellan fas&jord, nolla&jord samt fas&nolla. Detta gör att man har halva fasspänningen mellan chassi och sann jord.
Att man kan få en stöt när man rör en jordad apparat som sitter i ojordat uttag och man samtidigt rör "sann jord" beror till största delen på att apparaten har avstörningsfilter på inkommande nätspänning, störningsfiltret är kopplad mellan fas&jord, nolla&jord samt fas&nolla. Detta gör att man har halva fasspänningen mellan chassi och sann jord.
Här har man använt gröngul som fas, jag har även mätt den i Ampere och belastningen låg på 2.5A, vet inte vad den matar dock, kollade aldrig upp det. Det är på samma ställe som den grövre kabeln ligger inkopplad - Jag skrev om det för ungefär två veckor sedan.
En annan vinkel. Har även lyckats lokalisera vars den tar vägen. Den går vidare till en annan central som matar en annan del av byggnaden, kunde tyvärr inte ta mig in till den andra centralen hur det såg ut där inne.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En annan vinkel. Har även lyckats lokalisera vars den tar vägen. Den går vidare till en annan central som matar en annan del av byggnaden, kunde tyvärr inte ta mig in till den andra centralen hur det såg ut där inne.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Gröngul fas.
Är inte de där samma fördelning som inlägg #504 där det var en grövre kabel som var ansluten helt felaktigt via grundisolerade ledare genom en fläns på undersidan?
Undrar vad de använt till skyddsjord om gröngul är fas där. Kanske den svarta som ser ut att tillhöra samma kabel och går till jordskenan.
Man har ändå bemödat sig att märka upp gröngul med svart tejp 😆😂
Är inte de där samma fördelning som inlägg #504 där det var en grövre kabel som var ansluten helt felaktigt via grundisolerade ledare genom en fläns på undersidan?
Undrar vad de använt till skyddsjord om gröngul är fas där. Kanske den svarta som ser ut att tillhöra samma kabel och går till jordskenan.
Man har ändå bemödat sig att märka upp gröngul med svart tejp 😆😂
Redigerat:
Och har man använt gröngul som fas, vad tusan använde de som skyddsjord då? 😮R Robin7 skrev:
Eller har de struntat helt i skyddsjord?
Det är väl en såndär jordpropp kanske?
https://rtk.se/avskarmning-mot-emf/jordning-0/jordpropp-usb/
https://rtk.se/avskarmning-mot-emf/jordning-0/jordpropp-usb/
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Jag gissar på en eventuell biledare om man nu tycker att gröngul är en trevlig färg för en fas. Egentligen indikerar ju tvåfärgad tråd att det är en dubbelledare så då borde man ju kunna säkra upp till dubbla strömmen. Om 1.5FK klarar 10A noder gröngul likadan klara 20A. Om man tänker som de som använder gröngul som fas.Mikael_L skrev: