Avskildad utrymme under disk med rör, elektrisk utrustning och flaskor. Oordnat och lite stökigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härligt uttag, troligtvis av elektriker, år 99 när köket renoverades senast. Fint att de satt en matta under diskhon, ifall det skulle läcka, och sen ett uttag i botten för att samla upp allt fint vatten, då smäller det ju om det läcker!
I den satt två stickproppar, varav en skarvad till ett annat uttag bakom diskmaskinen :)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Nilstyko och 16 till
  • Laddar…
tommib
Läckagelarm, m.ä.
 
  • Gilla
  • Haha
Herr Klåpare och 5 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jag har minst 3 såna dosor hemma, då det tagits bort element i samband med installation av luftvärmepump. Jag hat inte velat riva kaklet i badrummet, men jag befarar att det kan finnas en överkaklad sådan dosa också då det renoverade badrummet har golvvärme istället för element, men det definitivt satt ett element där när huset var nytt 1982.

Jag har också sett en kopplingsdosa på väggen i ett förråd som jag misstänker är väg för värmegruppen till övervåningen och i så fall är en kopplingsdosa med 3-fasgrupp i original. (Har dock inte mätt upp i den dosan utan bara kikat in i den efter att doslocket fallit bort när det flyttades en massa lådor i förrådet.)
Jo men överblivna kvarvarande dosor vid det före detta förbrukningsstället räknas inte för den installationen är ju gjord för att det skall sitta ett element vid dosan. Att man inte tar bort dosan vid renovering kan jag ha förståelse för, men man hade inte byggt så om det inte skulle sitta ett element där.

Har de en 400 V dosa i väggen i förrådet är det intressant. Kanske läge att sätta upp ett IEC-uttag för att markera.
 
A
Lucka 16 var ju smart också.
 
T
Jag blir så trött. Ett enkelt diskmaskinsbyte blev plötsligt ett helt projekt.

Vägg med vattenskador och mögel, avlägsnad fixtur, eluttag, diskmaskinslang, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutning i vägg, ojämna lager färg, pågående installation eller reparation, skruvhål, utanpåliggande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Dom måste ju ändå få beröm för det nästan på millimetern perfekt utskurna hålet i droppskyddet till uttaget.
 
T
Ja, och att de har insett att det kanske sitter lite dumt till om det börjar läcka och därför höjt IP-klassningen med silikon...
 
R
Jag skulle inte direkt påstå att denna lösning är en av dem värsta man har sett. Dock ytterst märkligt utfört i mitt tycke! Man har använt svart som PEN. använt brun, grå och blå som faser. Klamrat fast skärmen med en JR-klammer. Nu har jag inte lokaliserat vad den matar eller är till för. Återigen, inte den värsta, men tycker att utförandet går att ifrågasätta.
 
  • Blå elcentral med öppet lock, exponerade kablar, oordning, verktyg och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med exponerade ledningar och säkerhetsrisker, mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
R Robin7 skrev:
Jag skulle inte direkt påstå att denna lösning är en av dem värsta man har sett. Dock ytterst märkligt utfört i mitt tycke! Man har använt svart som PEN. använt brun, grå och blå som faser. Klamrat fast skärmen med en JR-klammer. Nu har jag inte lokaliserat vad den matar eller är till för. Återigen, inte den värsta, men tycker att utförandet går att ifrågasätta.
Väldigt innovativt
Vad är det för kabel? Typ och area?
Återkom gärna när du har mer info
 
R
U Uffe A skrev:
Väldigt innovativt
Vad är det för kabel? Typ och area?
Återkom gärna när du har mer info
Ska försöka kolla nästa gång! om jag hinner... Jag och en kollega höll på reda ut vars vi kunde lägga in en ny kraftkabel (direkt på en elmätare) som ska mata en nyrenoverad tvättstuga! Det var minst sagt stökigt och rörigt där inne, har varit många olika typer där inne i centralrummet och har gjort (allt ifrån ful lösningar bl.a)
 
Mikael_L
R Robin7 skrev:
Återigen, inte den värsta, men tycker att utförandet går att ifrågasätta.
Nja, det var åtminstone ganska nära det värsta, det går verkligen att ifrågasätta, det bryter flagrant mot flera regler och all god elsäkerhetsmässig praxis.

Om det var en tillfällig matning till något som bara skulle vara i drift några timmar och sen tas ner vore det kanske inte så extremt hemskt. Ifall det är något som är tänkt att vara permanent så finns det någon som borde hamna i fängelse.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
En blir ju lite nyfiken på varför...

Kabeln gick inte in genom genomföringarna? Och inte jordledaren heller?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
En blir ju lite nyfiken på varför...

Kabeln gick inte in genom genomföringarna? Och inte jordledaren heller?
De verkar ha skaffat fel fläns.
Jag tror att de dessutom går in i fel låda.
Sen är det felaktigt märkt, fel val av användning av de olika partfärgerna, och väldigt illa att det är åtkomligt enkelisolerade ledare.
Tveksam jordanslutning.

Ja det är som sagt full pott på felaktigheter här.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det är så att man tror att det är någon som driver med oss. Att sätta dit en fläns och en förskruvning drar ju i väg i kostnad, säkert upp emot en femtilapp.
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.