Mikael_L
R Robin7 skrev:
Varför använde man inte den befintliga vajern som den är?
Den valda armaturen passar inte till vajer, och har inte heller anslutning på varje ände med förbikoppling inne i.
Den armaturen är riktigt bilig, och ger mycket ljus, en för vajerupphäng är mycket dyrare.

Jag gissar att det var orsaken.

Och resultatet blev skitfult och högst tveksamt, dvs detta billiga blev bara bortkastade pengar.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
R
R Robin7 skrev:
Det är fruktansvärt fult och dåligt gjort från första början, man skulle ha skarvat kabeln på lämplig plats och dragit en ny i sådana fall, eller helt enkelt byt modellen till (Industriarmatur mamba) som har gott om utrymme.
Fotografen Fotografen skrev:
Vi kan nog vara eniga om detta.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den valda armaturen passar inte till vajer, och har inte heller anslutning på varje ände med förbikoppling inne i.
Den armaturen är riktigt bilig, och ger mycket ljus, en för vajerupphäng är mycket dyrare.

Jag gissar att det var orsaken.

Och resultatet blev skitfult och högst tveksamt, dvs detta billiga blev bara bortkastade pengar.
Vem som har gjort detta verkar inte ha någon yrkesstolthet, billigt eller ej, man borde ha gjort det bättre.
Sen på den tredje bilden är egentligen ännu märkligare, det är en Mamba och den stödjer för vajerupphängning, hur tänkte man där? 😂 --- annars skulle man ha trixat lite och använt JR klammer eller någon form av billig krok för upphängning.
 
A
Jo det var en riktig hittepå lösning. Har aldrig sett något liknande. Armatur monterad i en armatur.

Hoppas bägge byts ut nästa gång det är dags för armaturbyte annars blir det nog lite svårt att få en tredje att rymmas där.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tommty
A avh67f skrev:
Jo det var en riktig hittepå lösning. Har aldrig sett något liknande. Armatur monterad i en armatur.

Hoppas bägge byts ut nästa gång det är dags för armaturbyte annars blir det nog lite svårt att få en tredje att rymmas där.
äsch, om 20-30 år när det är dags igen så har det kommit något nytt så då kan elektrikern fortsätta med ryska dockan.

Har säker kommit på något bra revolutionerande också som att endast fasen som går att förbikoppla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
äsch, om 20-30 år när det är dags igen så har det kommit något nytt så då kan elektrikern fortsätta med ryska dockan.

Har säker kommit på något bra revolutionerande också som att endast fasen som går att förbikoppla.
Är det utbytbara ljuskällor i de inre armaturerna? Annars är nog 20-30 år lite i överkant.
 
G Gramphos skrev:
Är det utbytbara ljuskällor i de inre armaturerna? Annars är nog 20-30 år lite i överkant.
Om det är Jula-armaturen så är det inte utbytbar ljuskälla i den, men den har intern överkoppling mellan ändarna. (ja, jag har köpt en sådan armatur ... den lyser bra).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om det är skitfult eller inte spelar väl ingen roll här, vem går och kollar i taket hur snyggt det är gjort.
Det lyser tillräckligt, mission accomplished.
Och kabel är f*n inte billigt.😇
 
A
Anonymiserad 382559 skrev:
Kanske inte rätt ämne, men provar. Är i USA och med jetlag kan jag inte sova. Skulle slå på en brytare i centralen för den var avstängd.
Såg att jordledningarna i centralen inte är isolerade. Frågade min släkting som sa att jordledningar ofta inte är isolerade för det behövs inte, det är ju jord! Visade mig en vanlig lampkabel och där är jorden heller inte isolerad för det behövs inte.
I huset finns i källaren långa tråddragningar och jorden ligger bredvid lös och oisolerad överallt. Både 110 volt och 220 volt. 220 volt och trefas går tvätt och torken på samt luftkonditioneringen. Allt annat går på 110 volt.

Varför är jordkabeln alltid isolerad i husen i Sverige? Det verkar onödigt dyrt bara.


[bild]

[bild]
Även England har samma typ av kabel men dom sätter på jord färgad slang på sina, eller dom "ska" göra det i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Vi har blanklina typ kopparlina för skyddsutjämning som man kan se löpa efter kabelstegar och konstruktioner i Sverige.

I lågspänningskablar är jorden oftast koncentrisk också och oisolerad.
 
Walle85
Snubblade över denna på tuben, tyckte den passade in här.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Cruzze och 7 till
  • Laddar…
P
"[…] at least he doesn't have a socket in his bath or something […]"
🤪
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
Från en annan av hans videos:
"Plummers love to kill electricians" 😂
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Eluttag under installation, kablar kopplade, vägg, oskarpt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr lite suddig bild
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
guggen och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Tyvärr lite suddig bild
Håhåååå, trodde jag att det var klart med intressanta överraskningar här ... nja, kanske inte.

Nä det kom mer, - självklart.

Det här röret mot svart flexslang var tejpskarvat, nu kom jag inte på att fota förrän jag avlägsnat tejpen.
Elledningar i skyddsrör vid kanten av en grå struktur, närljus med otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och vad hittar vi för roliga fynd inne i röret?
Jodå, lampsladd tejpskarvat mot den gamla FK'n.
Elledningar med isoleringstejp i en vägg, arbete som verkar vara oprofessionellt gjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela började med att jag skulle felsöka varför ett vägguttag inte fungerade, jag konstatera snabbt att fas men inte nolla var framme, men på uttaget var ju allt kopplat, dvs det har släppt någonstans innan.

Var är innan då?
Jag skruvade upp alla apparater som fanns inom några meters avstånd och kollade efter kopplingar i dosan bakom, kammade noll. Jag letade efter kopplingsdosar i släpljus - kammade noll.
Det här är i en vägg som byggts om, och el dragits om, även taket var nedsänkt för spottar på ena sidan.
Alltså en dold dosa (minst) eller gömda kopplingar bara i väggen (som man hittar ibland).

Jag hatar sådana här jobb, att ta hand om andras skit, de som gjorde skiten borde få välja . gör om gör rätt eller ta ett års fängelse, utan att passera GÅ.
Sicken julklapp åt mig.

Så hittills har vi sågat upp ett hål i en vägg, sen letat efter troligaste platsen genom att kolla i grannlägenhet samt kört med el/regel-sökare chansat upp ett doshål i det sänkta gipstaket - och träffade ganska rätt.
FK var kort och hårt spänd och nollan hade slitits ur en tomtehatt, som ramlade ur efter jag borrat doshålet.
Så jag tänkte att jag drar nya FK, då hittade jag detta.

Det finns ytterligare minst en dold kopplingsdosa, eller liknande, som jag vill hitta.


Här var det någon som sparade några hundringar för att jobbet gjordes snabbt, dåligt och olagligt.
Nu kommer det kosta några tusenlappar p.g.a. att det var snabbt, dåligt och olagligt gjort.
 
  • Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håhåååå, trodde jag att det var klart med intressanta överraskningar här ... nja, kanske inte.

Nä det kom mer, - självklart.

Det här röret mot svart flexslang var tejpskarvat, nu kom jag inte på att fota förrän jag avlägsnat tejpen.
[bild]

Och vad hittar vi för roliga fynd inne i röret?
Jodå, lampsladd tejpskarvat mot den gamla FK'n.
[bild]

Det hela började med att jag skulle felsöka varför ett vägguttag inte fungerade, jag konstatera snabbt att fas men inte nolla var framme, men på uttaget var ju allt kopplat, dvs det har släppt någonstans innan.

Var är innan då?
Jag skruvade upp alla apparater som fanns inom några meters avstånd och kollade efter kopplingar i dosan bakom, kammade noll. Jag letade efter kopplingsdosar i släpljus - kammade noll.
Det här är i en vägg som byggts om, och el dragits om, även taket var nedsänkt för spottar på ena sidan.
Alltså en dold dosa (minst) eller gömda kopplingar bara i väggen (som man hittar ibland).

Jag hatar sådana här jobb, att ta hand om andras skit, de som gjorde skiten borde få välja . gör om gör rätt eller ta ett års fängelse, utan att passera GÅ.
Sicken julklapp åt mig.

Så hittills har vi sågat upp ett hål i en vägg, sen letat efter troligaste platsen genom att kolla i grannlägenhet samt kört med el/regel-sökare chansat upp ett doshål i det sänkta gipstaket - och träffade ganska rätt.
FK var kort och hårt spänd och nollan hade slitits ur en tomtehatt, som ramlade ur efter jag borrat doshålet.
Så jag tänkte att jag drar nya FK, då hittade jag detta.

Det finns ytterligare minst en dold kopplingsdosa, eller liknande, som jag vill hitta.


Här var det någon som sparade några hundringar för att jobbet gjordes snabbt, dåligt och olagligt.
Nu kommer det kosta några tusenlappar p.g.a. att det var snabbt, dåligt och olagligt gjort.
Jag har skördat en del framgångar med tonsändare i omgångar när det varit sådär. En kopplingsdosa var fullkomligt igengjuten med spackel (mediumkul) och täckt med tapet. Rätt snopet när man lite på måfå sveper en vägg och instrumentet tjuter till.

Men doslock är väl fula och elektriker dyra antar jag..
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.