Mikael_L
T Tsdoesds skrev:
och elektriker dyra antar jag
Men om hempulare och polska låtsaselektriker bara kunde lära sig grunderna och göra någorlunda rätt skulle det vara mycket vunnet.
Det tar för det mesta inte ens 10% mer tid att göra saker rätt.

Själv skiter jag fullständigt vem som gjort eljobbet, men blir nästan rasande över skitdåligt utförda jobb (även när det är "riktiga" elektriker som varit framme).
 
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
A
Ställer mig tvivlande till att någon elektriker skulle bygga in dosor och skarva med lampsladd. Men jag håller med dig.

Edit: missförstånd.
 
Redigerat:
Mikael_L
A avh67f skrev:
Ställer mig tvivlande till att någon elektriker skulle bygga in dosor och skarva med lampsladd. Men jag håller med dig.

Edit: missförstånd.
Ja elektriker, även de som är mest nonchalanta, gör ju inte detta fel, utan andra sorts.
Lampsladd har ju de flesta inte ens i bilen, så hen åker ju inte till grossen och tar ut en bit i syfte att göra ett dåligt jobb.

Det är andra slags dåliga jobb än det här, som man hittar efter Svenska elektriker. Det jag hittat här är självklart inte gjort av en Svensk elektrikerfirma, inte ens av den sämsta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu blir det fortsättningen på det jag lade upp sist.
Jag lämnade med några märkliga saker kvar, dolda dosor/kopplingar osv.
Idag tog jag vid, när ytterligare vägg hade öppnats, och jag hittade ytterligare tejpskarvade ledare inne i flexslang.
Brun, vit svart FK som blev brun och blå RK.

Och så lite fix av flexslang och så.

Nu känner jag mig klar, nu vet jag att alla FK i denna säkringsgrupp ligger i rör/slang och är hela, hela vägen. Det är fortfarande inte helt bra, men enligt reglerna i alla fall.

Det kommer bli ett besök till, när målaren är klar, och fixa lite dosdimmers och byta ett ojordat lamputtag till jordat, sen är vi hemma.
Slitna kablar lagade med isoleringstejp på ett brunt underlag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu blir det fortsättningen på det jag lade upp sist.
Jag lämnade med några märkliga saker kvar, dolda dosor/kopplingar osv.
Idag tog jag vid, när ytterligare vägg hade öppnats, och jag hittade ytterligare tejpskarvade ledare inne i flexslang.
Brun, vit svart FK som blev brun och blå RK.

Och så lite fix av flexslang och så.

Nu känner jag mig klar, nu vet jag att alla FK i denna säkringsgrupp ligger i rör/slang och är hela, hela vägen. Det är fortfarande inte helt bra, men enligt reglerna i alla fall.

Det kommer bli ett besök till, när målaren är klar, och fixa lite dosdimmers och byta ett ojordat lamputtag till jordat, sen är vi hemma.
[bild]
Låter som mitt hus, har hittat en del rejäla underligheter, typ 2 faser i samma dosa... Är inte elektriker utan el-tele-ingenjör så har viss kunskap. Därför anlitar jag elektriker...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
hsd
2 faser i samma dosa är inte fel, till exempel till 400V element 😉
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
2 faser i samma dosa är inte fel, till exempel till 400V element 😉
Kan förtydliga.
Det fanns två takdosor i hallen. Nr 1 matades från köket, nr 2 från sovrummet.
Från Nr 1 gick ett VP-rör ut, gjorde en böj bort till väggen och ner till strömbrytaren. I böjen var ett hål borrat och ett till rör anslutet med tejp till dosa nr 2. I röret en fasledare, ingen nolla.
Nr 1 matade gästtoaletten. Nr 2 matades från ett sovrum, matade sen ytterligare ett rum och badrummet.
Alltså, från nr 1 ett VP-rör med T-koppling, om det ens kan kallas det, till nr 2 som hade två faser från olika håll. Det lilla jag vet om el säger att detta knappast är ok. Det är nu fixat så matningen från sovrummet plockades bort, röret mellan dosorna drogs om och T-kopplingen togs bort. Allt matas nu från köket.

Just det, takdosan i köket var övertäckt av innertaket. Fick ta bort lite tak i köket, då fanns ett lock med hål för nedsläpp på dosan men bara en kabel genom nedsläppet, den andra låg i kläm mellan locket och dosan.
Sen gick bägge kablarna, enkelisolerade, mellan glespanel och innertak till ett hål för nedsläpp till en sockerbit för anslutning till takarmatur. Känns inte heller som helt korrekt draget och det är fortfarande bara början. ;-)
 
hsd hsd skrev:
2 faser i samma dosa är inte fel, till exempel till 400V element 😉
Det är nog ovanligt utanför kategorin 70-talshus. Och man kan ju vara smakfull och gå direkt från centralen till dosan vid elementet så det inte plötsligt sitter en kopplingsdosa med 400 Volt mitt på väggen. Tillåtet är en sak, lämplig är en annan. Tror aldrig jag sett en 400 V grupp som gått via en kopplingsdosa utan de har gått direkt till förbrukningsstället, vsnligtvis värmepump, elpannor, cirkulationspump eller tvättmaskin. Plus att det rört sig om sammanhållna trefasgrupper med fyra elller fem ledare.
 
Mikael_L
Tååmten Tååmten skrev:
Kan förtydliga.
Det fanns två takdosor i hallen. Nr 1 matades från köket, nr 2 från sovrummet.
Från Nr 1 gick ett VP-rör ut, gjorde en böj bort till väggen och ner till strömbrytaren. I böjen var ett hål borrat och ett till rör anslutet med tejp till dosa nr 2. I röret en fasledare, ingen nolla.
Nr 1 matade gästtoaletten. Nr 2 matades från ett sovrum, matade sen ytterligare ett rum och badrummet.
Alltså, från nr 1 ett VP-rör med T-koppling, om det ens kan kallas det, till nr 2 som hade två faser från olika håll. Det lilla jag vet om el säger att detta knappast är ok. Det är nu fixat så matningen från sovrummet plockades bort, röret mellan dosorna drogs om och T-kopplingen togs bort. Allt matas nu från köket.

Just det, takdosan i köket var övertäckt av innertaket. Fick ta bort lite tak i köket, då fanns ett lock med hål för nedsläpp på dosan men bara en kabel genom nedsläppet, den andra låg i kläm mellan locket och dosan.
Sen gick bägge kablarna, enkelisolerade, mellan glespanel och innertak till ett hål för nedsläpp till en sockerbit för anslutning till takarmatur. Känns inte heller som helt korrekt draget och det är fortfarande bara början. ;-)
Ja om jag förstod rätt nu så var det en otillåten blandning av två helt olika grupper.
Två olika säkringsgrupper kan samsas i samma rör, dosa, kapsling, men de får inte vara ihopkopplade någonstans.

En säkringsgrupp kan vara två eller trefas, och mata olika enfasobjekt, men då ska gruppens alla ledare följas åt och ha en trädstruktur. (Jag har själv i mitt hus gjort ett småfult avsteg från detta, som jag väl tänker åtgärda så småningom, vilket år som helst nu ...)
 
hsd
A Anders_Nilsson skrev:
Det är nog ovanligt utanför kategorin 70-talshus. Och man kan ju vara smakfull och gå direkt från centralen till dosan vid elementet så det inte plötsligt sitter en kopplingsdosa med 400 Volt mitt på väggen. Tillåtet är en sak, lämplig är en annan. Tror aldrig jag sett en 400 V grupp som gått via en kopplingsdosa utan de har gått direkt till förbrukningsstället, vsnligtvis värmepump, elpannor, cirkulationspump eller tvättmaskin. Plus att det rört sig om sammanhållna trefasgrupper med fyra elller fem ledare.
Vanligt är 2-fasgrupp till dosa för termostaten och elementet samt vidare till nästa element osv.
Jag har faktiskt en dosa med 2fasgrupp utan någon förbrukare inkopplad, förmodligen någon som tagit bort element & termostat och det är helt okej, värre vore om kabeln bara var klippt
 
hsd hsd skrev:
Vanligt är 2-fasgrupp till dosa för termostaten och elementet samt vidare till nästa element osv.
Jag har faktiskt en dosa med 2fasgrupp utan någon förbrukare inkopplad, förmodligen någon som tagit bort element & termostat och det är helt okej, värre vore om kabeln bara var klippt
Jo men då sitter ju dosan vid förbrukaren och risken att någon förväxlar det som en 230 V kopplingsdosa är mindre. Jag menar att man undviker nog kopplingsdosa i väggen som kan förväxlas med vanliga kopplingsdosor.
 
data55 data55 skrev:
Varför spelar rysk roulette när man bara kan ta en dusch.
Min svägerska har sin VVB i duschen dock på andra sidan men den är kopplad med FK och "sockerbitar".

Balkan i ett nötskal
 
hsd
Ja visst Anders
När det gäller, till exempel elvärme 400V så är det ju en grupp , 2 faser & 2 säkringar skyddsjord och ibland men inte alltid nolla
Att blanda 2 vanliga enfas grupper är inte rätt
Själv har jag gått igenom all el eftersom det har suttit länge och varit flera ägare (det fanns lite överraskningar)
Har även märkt på uttag och dosor till vilken grupp i centralen som tillhör
 
hsd hsd skrev:
Att blanda 2 vanliga enfas grupper är inte rätt
Men att ha två olika enfasgrupper i samma rör/dosa är inte fel, men bör undvikas.
Har man två olika enfasgrupper i samma rör/dosa så måse man hålla isär de elektriskt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tror aldrig jag sett en 400 V grupp som gått via en kopplingsdosa utan de har gått direkt till förbrukningsstället,
Jag har minst 3 såna dosor hemma, då det tagits bort element i samband med installation av luftvärmepump. Jag hat inte velat riva kaklet i badrummet, men jag befarar att det kan finnas en överkaklad sådan dosa också då det renoverade badrummet har golvvärme istället för element, men det definitivt satt ett element där när huset var nytt 1982.

Jag har också sett en kopplingsdosa på väggen i ett förråd som jag misstänker är väg för värmegruppen till övervåningen och i så fall är en kopplingsdosa med 3-fasgrupp i original. (Har dock inte mätt upp i den dosan utan bara kikat in i den efter att doslocket fallit bort när det flyttades en massa lådor i förrådet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.