Mikael_L
Ja den där halvt uppbrända centralen i bilden är svår att förstå sig på.

Det är självslocknande plast, så det ska inte kunna fortsätta brinna utan tillförd energi.
Det typiska är att det eldar på lite mer lokalt, tills det att strömmen går (upphör), och då slocknar det.

I den där bilden tycker jag nästan att det ser ut som att något till höger om centralen har brunnit, eller säkringen längst till höger i nedersta raden.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Man undrar ju var bilden är tagen. Om jag inte minns fel så sålde Hornbach just JFBer med nollan till höger ett tag (var nära att göra misstaget att köpa en) och den där modellen av HB. Dvs detta skulle kunna vara ett hempul. Det kan iofs lika gärna vara en småskutt som handlat sina grejer på Hornbach, de har helt ok priser.

Tejpningen på fasskenan kan precis lika gärna vara hempul som rutinerad elektriker som glömde skydden hemma.

Jag förstår dock fortfarande inte hur en nolla till höger skulle kunna orsaka felet. Det ser verkligen ut som att något tagit eld inne i centralen och det ska inte kunna vara normkomponenterna. Produktionsfel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, de antyder ju att det orsakats av att vald JFB har nollan till höger. Det är ett fel som absolut kan begås av en elektriker som inte är så uppmärksam på om hen tar en höger eller vänstermodell och sen inte verifierar spänningar efter JFB. Jag förstår dock inte varför det skulle orsaka en brand på det där sättet.
Längst till höger har JFB ett ordentligt hål vilket skulle kunna tyda på att den har varit en ljusbåge med hög energi. Om det är en lgh borde huvudsäkringen vara max 25A, men kan det vara något som spökar med att föregående skydd inte löste?

Man kan notera att kapslingen troligtvis inte var Hager eller i allafall av äldre modell, den kan också ha brunnit och lagt sig över allt.

Om JFB har nollan till höger men man kopplar konsekvent, dvs på bilden kopplar in L1 där det står N och N där det står L3 skulle jag våga påstå händer ingenting, dvs JFB funktion påverkas inte och kretsen inte heller, under förutsättning att de 4 polerna är likadana. Det som dock skulle kunna hända är att motståndet för prov vid test kommer se 400V i stället för 230V, men kretsen öppnar inom ett par ms, så det borde inte heller hända så mycket.
Det enda jordflesbrytaren gör är att på elektromekanisk väg mäta att summaströmmen i de 4 ledarna genom den är 0, men vad som går i vilken ledare spelar egentligen ingen roll.

• Två elektriska kopplingsscheman; fyraledarsystem och femledarsystem; tekniska illustrationer; säkringar; huvudbrytare; jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nb. skrev:
Längst till höger har JFB ett ordentligt hål vilket skulle kunna tyda på att den har varit en ljusbåge med hög energi. Om det är en lgh borde huvudsäkringen vara max 25A, men kan det vara något som spökar med att föregående skydd inte löste?

Man kan notera att kapslingen troligtvis inte var Hager eller i allafall av äldre modell, den kan också ha brunnit och lagt sig över allt.

Om JFB har nollan till höger men man kopplar konsekvent, dvs på bilden kopplar in L1 där det står N och N där det står L3 skulle jag våga påstå händer ingenting, dvs JFB funktion påverkas inte och kretsen inte heller, under förutsättning att de 4 polerna är likadana. Det som dock skulle kunna hända är att motståndet för prov vid test kommer se 400V i stället för 230V, men kretsen öppnar inom ett par ms, så det borde inte heller hända så mycket.
Det enda jordflesbrytaren gör är att på elektromekanisk väg mäta att summaströmmen i de 4 ledarna genom den är 0, men vad som går i vilken ledare spelar egentligen ingen roll.
Egentligen har en 4-polig JFB bara 4 identiska kontakter och vad man ansluter vart spelar lika lite roll som hur man ansluter något till en 4-polig brytare , lika lite som riktningen spelar roll.
Det enda som spelar någon roll är hur provmotståndet är inkopplat, är det inkopplat mellan N och L1, mellan L1 och L2 etc, beroende på kommer den att lösa ut eller inte lösa ut om man trycker på knappen, men vid ett jordfel (eller test med instrument) kommer den att lösa ut.

Kopplingsschemat förvirrar lite, för Hager har likadana kopplingsscheman i samma datablad men där testknappen ligger mellan L1 och L2, vilket egentligen känns mer rimligt, eftersom det är mer sannolikt att använda en trefasig JFB utan N än utan L2 och L3. Antagligen bara en principskiss utan betydelse. De har också skisser där kontakterna är ritade ovanför/nedanför summaströmsspolen.

Jag skulle inte vara förvånad om N till vänster / höger är samma produkt, frånsett märkningen.

Redigerat:
Varför spelar rysk roulette när man bara kan ta en dusch.

• Eluppvärmd dusch med synliga ledningar, kran, tvålautomat på kakelvägg. Avslappnad installation, otraditionell.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
guggen och 8 till
  • Laddar…
Haha, tyckte först det såg ut som en laddbox till en elbil 🙈😂.

• Gilla
  • Haha
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Det finns fler godsaker i elinstallatörens "julkalender".

[länk]
Jag gillade petskyddet till gaffelskenan. Gaffaskena?:)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Poängen med rysk roulette är väl ändå att man inte ska veta när det är dödligt. Felet i den där installationen ser ut att vara de enkelisolerade ledarna. (Som dessutom är dragna så att de ska få kontakt med inkommande vatten om isoleringen skadas.) Men man borde ju se om det är fel innan man duschar. Men man kanske ska bli orolig att installatören inte kopplat in korrekt så att den till synes inbyggda jordfelsbrytaren inte fungerar. Men det finns i arje fall en testknapp man kan kolla innan man duschar.

Ja, fast nu är det ju inte elektrikerns fel att rörmokarjäveln installerat sin dusch precis bredvid hans elkoppling...

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Takinstallation med lysrör, kablar och ventilationsrör. Del av stege synlig. Industriellt intryck. Otydligt ljus.
Skapa konto

Här är det iaf elektrikerns fel.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag skulle inte vara förvånad om N till vänster / höger är samma produkt, frånsett märkningen.
Fast det skulle nog jag. De skall vara byggda så att nollan bryter sist och sluter först för att undvika situationen att förbrukare ser 400V vid brytning och slutning.

Är det ngn som känner till krav och standard?

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Precis! Vad är det för klant till rörmokare som dragit matningsslangen mellan de olika trådarna. Det ser ju inte klokt ut!

;)

• Älska
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast det skulle nog jag. De skall vara byggda så att nollan bryter sist och sluter först för att undvika situationen att förbrukare ser 400V vid brytning och slutning.

Är det ngn som känner till krav och standard?
ja, självklart! Missade det!
Jag har inte tillgång till standarden.

IEC standard · IEC 60755:2017

General safety requirements for residual current operated protective devices

G Gramphos skrev:
Poängen med rysk roulette är väl ändå att man inte ska veta när det är dödligt. Felet i den där installationen ser ut att vara de enkelisolerade ledarna. (Som dessutom är dragna så att de ska få kontakt med inkommande vatten om isoleringen skadas.) Men man borde ju se om det är fel innan man duschar. Men man kanske ska bli orolig att installatören inte kopplat in korrekt så att den till synes inbyggda jordfelsbrytaren inte fungerar. Men det finns i arje fall en testknapp man kan kolla innan man duschar.
Folk somnar sådana där installationer brukar tycka att JFB skyddar mot allt. Eller så kan de inget om el. På vissa populära turistmål är det där en rätt normal installation.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.