207 782 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Ja, och då uppkommer ju per automatik frågan varför t ex en strömbrytare på väggen bredvid badkaret man duschar i helt plötsligt blir mycket sämre skyddat om man tar bort badkaret och duschar direkt på golvet?
Läser man vad som är tillåtet i de olika zonerna så är det i alla fall lite klarare. Det är inget jättestor skillnad mellan 1 och 2. I princip handlar det om att man kan ställa tvättmaskinen i zon 2 och det är kanske lite logiskt i alla fall att den kan stå där om man inte duschar direkt på golvet intill.
JO, precis. Och det blir ju det du skrev, att rent teoretiskt kan område 2 börja 60cm från duschmunstycket.tommib skrev:
Men det jag menade är att det finns väl ingen som placerar duschstången rakt över badkarets kant, normalt sett sitter den i mitten av kortsidan, ibland längs långsidan eller i hörnet.
Vilket betyder att i praktiken börjar nästan alltid område 2 100cm, eller mer, från duschmunstycket (det är inte zonen som flyttar på sig, utan bara att man aldrig sätter duschens munstycke så tokigt).
Men rent teoretiskt skulle det kunna vara 60 cm mellan område 2 och duschens munstycke, och följa reglerna.
Och nu kom jag att tänka på en sak.
områdesgränsen definieras av karets kant. Kan man sätta duschstången 60cm utanför badkaret (skulle se underligt ut, och dyka upp i hemnetknarkarnas tråd) och på det sättet få ett uttag som sitter precis under/bakom duschstången som ändå är godkänt?
Sätter du duschen utanför karet så tillhör den inte längre karet, utan du får ett "Duschgolv utan kar" och förväntas stå bredvid badkaret när du duschar. Sen får du skylla dig själv att hela golvet blir blött.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 517 inlägg
Verkar som att även denna tråd spårar ur
Kortfattat som jag tolkar reglerna är vad man når ifrån den plats där man står i vatten och/eller under duschen. Detta gäller avståndet till oklassat område som man inte har kontroll över. Man vet inte vad som pluggas i uttaget så dit vill man inte nå öht.
För det andra handlar det om elmaterielen. Det ställs krav på apparater i område 1 och 2. Det handlar inte där om vad man når då man når en TM lika bra utanför badkaret som precis bredvid duschen utan kar. Ja, TM får står direkt under duschen om man så vill. Den enda skillnaden mellan område 1 och 2 som jag ser är vatten ovanifrån, dvs vilka krav som ställs på TM.
Sedan är det ju alltid svårt att sätta siffror på en regel, utan avstånden är ganska schablonmässiga, utgående ifrån armräckvidden.
Kanten på karet.useless skrev:
Reglerna är skrivna för normala förhållanden och normal användning vilket underförstått innefattar normal intelligens hos folk...Mikael_L skrev:
Kortfattat som jag tolkar reglerna är vad man når ifrån den plats där man står i vatten och/eller under duschen. Detta gäller avståndet till oklassat område som man inte har kontroll över. Man vet inte vad som pluggas i uttaget så dit vill man inte nå öht.
För det andra handlar det om elmaterielen. Det ställs krav på apparater i område 1 och 2. Det handlar inte där om vad man når då man når en TM lika bra utanför badkaret som precis bredvid duschen utan kar. Ja, TM får står direkt under duschen om man så vill. Den enda skillnaden mellan område 1 och 2 som jag ser är vatten ovanifrån, dvs vilka krav som ställs på TM.
Sedan är det ju alltid svårt att sätta siffror på en regel, utan avstånden är ganska schablonmässiga, utgående ifrån armräckvidden.
En snabbrullport av vårat märke monteras för ett år sen, och har sen dess strulat konstant (ej vi som monterat den)
Min första tanke när jag hörde om problemet på den var matningen, att strömmen försvinner en kort stund så automatiken startar om och inte minns var porten är. Hur som, jag har nog varit där en 10 tal gånger, men då har den alltid fungerat som den ska. Vi har bytt allt som har med portens drift att göra, automatik, MIG (pulsräknare) fotoceller, alla kablar, mätt upp motorn mm, men den har strulat vidare. Vår port är enfas.
Av en slump pratade jag idag med en gammal kollega som tidigare haft en port i samma hål, och han säjer direkt när han får veta var porten sitter "Det har alltid varit problem med matningen där på en fas"
Har förklarar att den port han hade där var en 3 fasare, och att de i början var mycket problem, men efter han skiftat faserna så själva automatiken som bara använder en fas, gick på en annan fas, så hade porten funkat i många år "Motorn går ju även på 2 faser"
Kunden är så trött på problemen(med all rätt) och vill typ att vi ska hämta porten och dra dit pepparn växer.
Men kanske är det inte porten som är problemet, utan matningen som jag sa från början, och som min kollega påtalat för många år sen ?? Återkommer när jag vet, jag har krävt att en elektriker ska dit nu först innan vi gör nått mera.
Min första tanke när jag hörde om problemet på den var matningen, att strömmen försvinner en kort stund så automatiken startar om och inte minns var porten är. Hur som, jag har nog varit där en 10 tal gånger, men då har den alltid fungerat som den ska. Vi har bytt allt som har med portens drift att göra, automatik, MIG (pulsräknare) fotoceller, alla kablar, mätt upp motorn mm, men den har strulat vidare. Vår port är enfas.
Av en slump pratade jag idag med en gammal kollega som tidigare haft en port i samma hål, och han säjer direkt när han får veta var porten sitter "Det har alltid varit problem med matningen där på en fas"
Har förklarar att den port han hade där var en 3 fasare, och att de i början var mycket problem, men efter han skiftat faserna så själva automatiken som bara använder en fas, gick på en annan fas, så hade porten funkat i många år "Motorn går ju även på 2 faser"
Kunden är så trött på problemen(med all rätt) och vill typ att vi ska hämta porten och dra dit pepparn växer.
Men kanske är det inte porten som är problemet, utan matningen som jag sa från början, och som min kollega påtalat för många år sen ?? Återkommer när jag vet, jag har krävt att en elektriker ska dit nu först innan vi gör nått mera.
Det finns ju loggutrustning att montera tillfälligt för att bevisa dylika fel.Isakare skrev:En snabbrullport av vårat märke monteras för ett år sen, och har sen dess strulat konstant (ej vi som monterat den)
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 853 inlägg
Va på semester och hyrde hus i Spanien. Fick med mig några bilder från ena badrummet.
Eluttag skrämmande nära duschen. Drog man för duschdraperiet så låg det mot uttaget.
Dessutom hade det knäckt jordbläck (som på flera ställen i huset) som har börjat ärga.
Lite snett är också rakt
Sen ingen direkt elkoppling men samma spännande badrum.
Eluttag skrämmande nära duschen. Drog man för duschdraperiet så låg det mot uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom hade det knäckt jordbläck (som på flera ställen i huset) som har börjat ärga.
Logga in
Skapa konto
Lite snett är också rakt
Logga in
Skapa konto
Sen ingen direkt elkoppling men samma spännande badrum.
Logga in
Skapa konto
Från tömning av ett dödsbo hittades dessa två, en pryl alla händiga ordnade sig.
Hur skulle man annars kunna hänga ut en sladd genom vardagsrumsfönstret för att köra motorvärmare på...
Jordad stickkontakt till ojordat uttag, i detta fall dessutom med grunda uttagsbrunnar och utan petskydd, alla fel som finns på samma sladd.
Jag tog en bild, nu innan de hamnar i elektronikskrotet.
Hur skulle man annars kunna hänga ut en sladd genom vardagsrumsfönstret för att köra motorvärmare på...
Jordad stickkontakt till ojordat uttag, i detta fall dessutom med grunda uttagsbrunnar och utan petskydd, alla fel som finns på samma sladd.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Åh, den påminner mig om utomhustv:n i utebaren på ett hotell i Rumänien.Mikael_L skrev:Från tömning av ett dödsbo hittades dessa två, en pryl alla händiga ordnade sig.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto