Klart man har tvåfärgad tråd till växelström. 😎

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna i lunchrestaurangen i stadens kommunhus. Trevlig fredag!

• Oanvändbar eluttag med öppna kablar och brandfarligt papper instucket i kommunhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
hsd
A Anders_Nilsson skrev:
Jag gissar på en eventuell biledare om man nu tycker att gröngul är en trevlig färg för en fas. Egentligen indikerar ju tvåfärgad tråd att det är en dubbelledare så då borde man ju kunna säkra upp till dubbla strömmen. Om 1.5FK klarar 10A noder gröngul likadan klara 20A. Om man tänker som de som använder gröngul som fas.
Det är därför det finns gröngul slang, praktiskt när man säkrar upp 🙄

hsd
A andersgd skrev:
Skandal 😡

A andersgd skrev:
Dom har glömt att ansluta skyddsjorden.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
Hemskt att se den där plinten med kortslutna kardeler. Undrar om man var stolt över det arbetet.

Oj där var det nära att börja brinna rejält. Ibland ska man ha tur också.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

[länk]
Framgick det var som var (ursprungliga) felet i första?

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

[länk]
Första felet med köksspisarna ser ju helt ok ut, en vanlig kabelskors. Har skruvarna glappat?

Andra felet är intressantare. Förutom att de använder uttrycket ”hen”, vilket jag är allergisk mot, så visas faktiskt ett riktigt fel. Det intressanta är dock hur denna typ at fel skall kunna förhindras. Uppenbarligen är kabeln för grov för terminalen men jag antar att den plint som visas faktiskt skulle kopplas in, och då bör ju plintarna kunna härbärgera typiska ledarareor. Att öka avståndet mellan terminalerna löser väl en del, men här har alltså tråden inte passat i terminalen och då klipper man bort kardeler.

I grundskolan på 70-talet fick vi lära oss att inte koppla fast installation med SKX lampsladdar och vi fick faktiskt i slöjden prova att göra en skarvsladd, typ koppla hane och hona på en kabel och till och med då sa dom till oss att man inte fick klippa bort kardeler. Detta budskap upprepades på 4-årig teknisk linje. Men idag med internet och allt går folk ut med den här inställningen.

Alltså, problemet med den andra kopplingen är att den som kopplat tydligen saknar känsla för rimlighet. Vem som helst fattar ju att kardelerna kommer att kortsluta. Och jag vet inte om det finns någon maskin som grundprogrammerar elektrikers hjärnor med sunt förnuft.

Mikael_L
J JFrisk skrev:
Framgick det var som var (ursprungliga) felet i första?
Jag har ingen mer info än det som finns att läsa i artikeln.
Detta är alltså bara lite "värsta elkopplingen" som andra varit med om, som jag länkar till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen mer info än det som finns att läsa i artikeln.
Detta är alltså bara lite "värsta elkopplingen" som andra varit med om, som jag länkar till.
Tack för återkopplingen, jag kunde inte av bilderna hitta något fel i själva kopplingen varav jag var nyfiken om ni med erfarenhet kunde se något faktiskt fel utifrån bilderna.

Utifrån beskrivning med upprepad återställning av säkring och jordfelsbrytare låter det ju lite som att det mer var ett handhavandefel (kanske kombination med apparatfel) än dålig koppling.

Andra felet var ju mer uppenbart, men kanske också lite liten plint på apparaten, kopplas flera laddpunkter parallellt kan det ju tänkas behövas en ordentlig matning. Nu har jag dock inte erfarenhet att säga vilken dimension som faktiskt använts här, uppenbart i alla fall att det är avsevärt grövre än plinten är avsedd för

Är det fusk att posta bilder från utlandet?
Vattenberedare ovanför toalett med synliga, potentiellt strömförande ledningar i ett hotellbadrum.
Skapa konto
Eluttag med icke isolerade kablar och skumisolering på en grön vägg i Kazakstan.
Skapa konto

Från ett mycket fint hotell Kazakstan... jag kollade inte om de nakna ledarna var strömförande😆

Lostmoose Lostmoose skrev:
[bild][bild]
Från ett mycket fint hotell Kazakstan... jag kollade inte om de nakna ledarna var strömförande😆
Hmmmm, inte säker på att den inte uppfyller reglerna. IP20 gäller väl i badrum och det ser ut att uppfyllas. Med lämpliga dörrar till och med IP44. Sedan finns det väl krav på att man inte skall kunna komma åt utan verktyg, det kan vara där det fallerar. Men om man bektraktar VVS och kabinett som en apparat så, tja, kanske?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Lostmoose Lostmoose skrev:
[bild][bild]
Fel och fel, jag vet inte, men det tycks mig lite onödigt att ha en varmvattenberedare som spolcistern till toaletten.

• Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
P
J JFrisk skrev:
Utifrån beskrivning med upprepad återställning av säkring och jordfelsbrytare låter det ju lite som att det mer var ett handhavandefel (kanske kombination med apparatfel) än dålig koppling.
Ja, det stora felet var handhavandefelet.
En definition av idioti är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig att annat resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.