207 773 läst · 565 svar
208k läst
565 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Hmm, det här var lite spännande utförande.
Någon slags tejpad skarv, 2till1 på fas och nolla till uttaget.
Två blå i dosan? Är det två nollor? Två olika grupper... ?
Nästa dosa såg ut såhär.
Fler tejpskarvar. Svart blå och ljusgrå går upp till en strömbrytare, då blev det åtminstone uppenbart att den andra blå är tändtråd.
Tejpen måste iaf bort, dags att avslöja vad som döljer sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa dosa såg ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Fler tejpskarvar. Svart blå och ljusgrå går upp till en strömbrytare, då blev det åtminstone uppenbart att den andra blå är tändtråd.
Logga in
Skapa konto
Och det är faktiskt en riktig elektriker som gjort detta.
Jag har härjar runt i huset en del nu och sett lite av varje, och de tokigheter jag hittat känns faktiskt som typiska elektrikerfusk av typen "skomakarens barn..."
"Det där fixar jag sen, när jag gör klart allt ..."
Jag hittade för övrigt även en FK skarvad genom att vara virad och tejpad mitt inne i ett rör.
Jag har härjar runt i huset en del nu och sett lite av varje, och de tokigheter jag hittat känns faktiskt som typiska elektrikerfusk av typen "skomakarens barn..."
"Det där fixar jag sen, när jag gör klart allt ..."
Jag hittade för övrigt även en FK skarvad genom att vara virad och tejpad mitt inne i ett rör.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Tröst är väl att det där ser riktigt räddningsbart ut med lite Wago. Isoleringen ser lite konstig ut, har den smält?Mikael_L skrev:Hmm, det här var lite spännande utförande.
[bild]
Nästa dosa såg ut såhär.
[bild]
[bild]
Anledningen till att jag öht rotade i det där var att en spik från en dyckertpistol hade dragits in för att det monterades bröstpanel, och då gick säkringen.A Anders_Nilsson skrev:
Spiken (1,2 mm T-dyckert) drog de ur och kunde byta säkring som höll.
Men jag blev ombedd att titta till det och fixa det bästa jag kunde, så jag bytte FK helt enkelt (och ja, det var två märken/hål i två blå ledare, en var ju nolla och en tändtråd).
Så vid detta så bytte jag FK på båda sidorna om det uttaget närmast där spiken gick in.
Så nu är det brun tändtråd ända från strömbrytaren till sista uttaget innan den går vidare upp till en takdosa.
Kunde varit trevligt att byta även dit, men nu byter det färg i näst sista dosan.
Så lite befintlig FK finns kvar, och det är nya fina toppklämmor överallt.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Respekt, mannen! Du menar att du använde riktiga Thorsman toppklämmor? Inte sådana där Wago eller vad det heter numera.Mikael_L skrev:Anledningen till att jag öht rotade i det där var att en spik från en dyckertpistol hade dragits in för att det monterades bröstpanel, och då gick säkringen.
Spiken (1,2 mm T-dyckert) drog de ur och kunde byta säkring som höll.
Men jag blev ombedd att titta till det och fixa det bästa jag kunde, så jag bytte FK helt enkelt (och ja, det var två märken/hål i två blå ledare, en var ju nolla och en tändtråd).
Så vid detta så bytte jag FK på båda sidorna om det uttaget närmast där spiken gick in.
Så nu är det brun tändtråd ända från strömbrytaren till sista uttaget innan den går vidare upp till en takdosa.
Kunde varit trevligt att byta även dit, men nu byter det färg i näst sista dosan.
Så lite befintlig FK finns kvar, och det är nya fina toppklämmor överallt.
Helacon plus mini var toppklämman jag valde.
Den är bäst, de är t.o.m bättre än färdigskivat bröd.
Wago kanske tar tillbaka marknadsandelar hos mig. Deras ganska nya 2773 har jag nu köpt två askar av och ska testa lite.
De känns väldigt leksaksaktiga, men det är kanske bara för att de är så små och gulliga.
https://tidningenelektrikern.se/2019/12/11/wagos-nya-klamma-en-smal-sak/
Den är bäst, de är t.o.m bättre än färdigskivat bröd.
Wago kanske tar tillbaka marknadsandelar hos mig. Deras ganska nya 2773 har jag nu köpt två askar av och ska testa lite.
De känns väldigt leksaksaktiga, men det är kanske bara för att de är så små och gulliga.
https://tidningenelektrikern.se/2019/12/11/wagos-nya-klamma-en-smal-sak/
Redigerat:
Om det är enkelkardelig ledare så är det ganska lätt att vrida loss ledaren från klämman (man drar i dom medan man vrider fram och tillbaka)Walle85 skrev:
FK (fåkardlig ledare) är lite besvärligare, brukar gå, men kan sluta med att man blir tvungen att klippa.
När man lossar en torix tomtemössa så blir man också lite då och då tvungen att klippa bort allt.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Hmmm, undrar om man kan underlätta lossning genom att sticka in en nål och lyfta klämman? Jag återanvänder inbland buntband med den metoden fast jag använder en liten flatmejsel i stället.Walle85 skrev: