Mikael_L
Hmm, det här var lite spännande utförande.
Eluttag med öppnad installationsdosa som visar tejpskarvade kablar och strömbrytare i trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon slags tejpad skarv, 2till1 på fas och nolla till uttaget.
Två blå i dosan? Är det två nollor? Två olika grupper... ?

Nästa dosa såg ut såhär.
Eluttag med öppen dosa, exponerade trådar och tejpskarvar, grå och svarta ledningar synliga.
Skapa konto

Fler tejpskarvar. Svart blå och ljusgrå går upp till en strömbrytare, då blev det åtminstone uppenbart att den andra blå är tändtråd.

Tejpen måste iaf bort, dags att avslöja vad som döljer sig.
Öppen eldosa med flera otejpade kopparkablar och en strömbrytare; två blå trådar synliga.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Pen och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobb, men är inte dosorna spikade inuti ?

Mikael_L
Och det är faktiskt en riktig elektriker som gjort detta.
Jag har härjar runt i huset en del nu och sett lite av varje, och de tokigheter jag hittat känns faktiskt som typiska elektrikerfusk av typen "skomakarens barn..."
"Det där fixar jag sen, när jag gör klart allt ..."

Jag hittade för övrigt även en FK skarvad genom att vara virad och tejpad mitt inne i ett rör.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, det här var lite spännande utförande.
[bild]
Någon slags tejpad skarv, 2till1 på fas och nolla till uttaget.
Två blå i dosan? Är det två nollor? Två olika grupper... ?

Nästa dosa såg ut såhär.
[bild]
Fler tejpskarvar. Svart blå och ljusgrå går upp till en strömbrytare, då blev det åtminstone uppenbart att den andra blå är tändtråd.

Tejpen måste iaf bort, dags att avslöja vad som döljer sig.
[bild]
Tröst är väl att det där ser riktigt räddningsbart ut med lite Wago. Isoleringen ser lite konstig ut, har den smält?

Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Tröst är väl att det där ser riktigt räddningsbart ut med lite Wago. Isoleringen ser lite konstig ut, har den smält?
Anledningen till att jag öht rotade i det där var att en spik från en dyckertpistol hade dragits in för att det monterades bröstpanel, och då gick säkringen.
Spiken (1,2 mm T-dyckert) drog de ur och kunde byta säkring som höll.

Men jag blev ombedd att titta till det och fixa det bästa jag kunde, så jag bytte FK helt enkelt (och ja, det var två märken/hål i två blå ledare, en var ju nolla och en tändtråd).
Så vid detta så bytte jag FK på båda sidorna om det uttaget närmast där spiken gick in.
Så nu är det brun tändtråd ända från strömbrytaren till sista uttaget innan den går vidare upp till en takdosa.
Kunde varit trevligt att byta även dit, men nu byter det färg i näst sista dosan.

Så lite befintlig FK finns kvar, och det är nya fina toppklämmor överallt.

• Gilla
Anders_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anledningen till att jag öht rotade i det där var att en spik från en dyckertpistol hade dragits in för att det monterades bröstpanel, och då gick säkringen.
Spiken (1,2 mm T-dyckert) drog de ur och kunde byta säkring som höll.

Men jag blev ombedd att titta till det och fixa det bästa jag kunde, så jag bytte FK helt enkelt (och ja, det var två märken/hål i två blå ledare, en var ju nolla och en tändtråd).
Så vid detta så bytte jag FK på båda sidorna om det uttaget närmast där spiken gick in.
Så nu är det brun tändtråd ända från strömbrytaren till sista uttaget innan den går vidare upp till en takdosa.
Kunde varit trevligt att byta även dit, men nu byter det färg i näst sista dosan.

Så lite befintlig FK finns kvar, och det är nya fina toppklämmor överallt.
Respekt, mannen! Du menar att du använde riktiga Thorsman toppklämmor? Inte sådana där Wago eller vad det heter numera.

Mikael_L
Helacon plus mini var toppklämman jag valde.
Den är bäst, de är t.o.m bättre än färdigskivat bröd.
ht%3Amedium

Wago kanske tar tillbaka marknadsandelar hos mig. Deras ganska nya 2773 har jag nu köpt två askar av och ska testa lite.
De känns väldigt leksaksaktiga, men det är kanske bara för att de är så små och gulliga.
https://tidningenelektrikern.se/2019/12/11/wagos-nya-klamma-en-smal-sak/

Redigerat:
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Walle85
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helacon plus mini var toppklämman jag valde.
Den är bäst, de är t.o.m bättre än färdigskivat bröd.
[bild]
Går dessa att återanvända eller är det till att klippa kabeln och ta en ny klämma om man behöver byta klämma till en annan storlek?

Mikael_L
Walle85 Walle85 skrev:
Går dessa att återanvända eller är det till att klippa kabeln och ta en ny klämma om man behöver byta klämma till en annan storlek?
Om det är enkelkardelig ledare så är det ganska lätt att vrida loss ledaren från klämman (man drar i dom medan man vrider fram och tillbaka)
FK (fåkardlig ledare) är lite besvärligare, brukar gå, men kan sluta med att man blir tvungen att klippa.

När man lossar en torix tomtemössa så blir man också lite då och då tvungen att klippa bort allt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Hmmm, undrar om man kan underlätta lossning genom att sticka in en nål och lyfta klämman? Jag återanvänder inbland buntband med den metoden fast jag använder en liten flatmejsel i stället.

Walle85
Tycker generellt att wago är krångligt att återanvända (de som inte har en öppningsbar klämma). Därav undrade jag ifall dessa är bättre i den aspekten. Verkar iaf vara likvärdiga i övrigt men billigare?

A andersgd skrev:
Hittade denna i lunchrestaurangen i stadens kommunhus. Trevlig fredag!
En korskoppling.

• Haha
pmd
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Tycker generellt att wago är krångligt att återanvända (de som inte har en öppningsbar klämma). Därav undrade jag ifall dessa är bättre i den aspekten. Verkar iaf vara likvärdiga i övrigt men billigare?
Och hur ofta kopplar man om? nästan aldrig.

• Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Walle85
E elmont skrev:
Och hur ofta kopplar man om? nästan aldrig.
Ja, det är inte ofta. Men händer emellanåt. Har som regel alltid klämmor med minst en ledig plats för varje ledare för att lättare kunna utöka om behov skulle uppstå.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hittade för övrigt även en FK skarvad genom att vara virad och tejpad mitt inne i ett rör.
Typ så här?
Var det samma elektriker hemma hos mig?

• El-kabelar med bränt isoleringsmaterial och en dåligt skarvad koppartråd på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Ledsen
djanlov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.