D09 skrev:
En fråga, först trodde jag att båtens glas framtill kamoflerade honom men sen verkar man se igenom glaset ändå.

Har båtar något speciellt glas som släpper igenom ir?..
Plexiglas.

Edit: Även vanligt glas släpper igenom kortvågig IR. Alla billiga IR-kameror arbetar i långvågsbandet, ca 12-14 um, och där är det stopp i glas. Spaningskameror görs däremot med fördel för kortvågsbandet 3-5 um och där släpper glas igenom en del strålning.

Anledningen till att kortvåg är bättre lämpat för spaningskameror är att hög luftfuktighet dämpar långvågig IR mycket kraftigt. I princip är det omöjligt att se bortom ett par km i varma och fuktiga klimat.

Redigerat:
Tja,inte vet jag, jag tycketr bara det låter motsägelsefullt. Antingen visste då inte poliserna hur man använder kameran, eller så räcker det med en grantopp för att skyla en människa i rörelse? Och grantopparna är ju inte precis kända för att vara täta ;)
Hur skulle poliserna kunnat se pojken om han suttit under en gran?

D09
Är det vanligt förekommande att videofilmer ( ir ) från militärkameror redigeras ner till sämre kvalité ?

( inte fullt ut visa vilket teknik/ kapacitet man har )

Varning för dom som inte klarar av att se folk bli skjutna.
https://www.youtube.com/watch?v=hCh8qRDqGPo i träd
http://www.liveleak.com/view?i=248_1408399285 från 1:43, bland träd

D09 skrev:
Är det vanligt förekommande att videofilmer ( ir ) från militärkameror redigeras ner till sämre kvalité ?

( inte fullt ut visa vilket teknik/ kapacitet man har )
Jag tror nog att militärmakterna har bra koll på vad som finns på marknaden. I en av videon ovan så är det ju FLIR som e tillverkaren (såklart).
Även om man köper en dyr ir-kamera idag så är ju "pixel-upplösningen" oftast i dagens mediesamhälle med 4k på youtube, skitkass.

F.ö. så finns det kameror/googles/NVD's som kan köra värmekamera med vanlig bildförsstärkare, ENVG.
https://www.youtube.com/watch?v=yRLpDtpgptc

I den här videon ser man rätt tydligt hur de kan ändra inställningar på sina värmekameror när de gör eftersök.

[video=youtube;4QK714ONOJY]https://www.youtube.com/watch?v=4QK714ONOJY[/video]

fredda skrev:
I den här videon ser man rätt tydligt hur de kan ändra inställningar på sina värmekameror när de gör eftersök.
Vid ca 1:08 händer något som gör att människorna som rör sig syns mycket tydligare, men det är snabbt övergående. Vad är det egentligen som händer där, och varför ligger de inte kvar i det tydligare läget?

IR-kameror har ett stort dynamiskt temperaturområde, vanligen flera hundra grader. För optimal bild måste man dels ställa in hur stort område man vill visa, span, och var detta område skall vara centrerat, level.

Vid 20 sekunder är kameran tämligen optimalt inställd, man har bra kontraster och endast den mycket varma (svarta) fläcken är mättad. Vid 1:03 är inställningar helt fel. Level är ok, med range, dvs temperaturområdet, är alldeles för stort och därför blir det inga kontraster. Det som händer vid 1:08 är antingen att någon skruvar på kameran, eller att automatiken hickar till, svårt att säga vilket.

Många operatörer använder kamerorna i full AUTO-mode, men bilden blir då ofta mycket kontrastlös. Kör man manuellt får man skruva hela tiden vilket är besvärligt i en krängande helikopter när man även måste rikta kameran, zooma, och utföra en mängd andra uppgifter. Det finns mellanvarianter typ Auto-level och Auto-range samt olika former av dynamisk kontrastmappning (histogramutjämning, exvis), men få operatörer vet hur man använder dessa effektivt.

(Det är för övrigt kraftigt åksjukeinducerande och desorienterande att sitta i en helikopter och titta ner på en skärm medan helikoptern vrider sig åt ett håll, kameran åt ett annat och allt samtidigt gungar i vinden. Man förstår operatörer som inte är 100% alerta, och jag känner till dem som spyr under varje flygpass.)

Vad gäller specifikt polisers, och inte minst piloters, förmåga att förstå hur en IR-kamera skall användas effektivt så skall man inte ha några speciella förväntningar, snarast tvärt om. Jag har försökt utbilda piloter i hur man använder IR och det är en extremt frustrerande övning jämfört med många andra yrkesgrupper. En pilot förstår inte teknik per automatik mer än någon annan chaufför, för att nu uttrycka sig lite vanvördigt. Jag har också läst svurna vittnesmål till amerikanska domstolar som klart visar att polismännen fråga inte en aning om vad de gjorde med kameran eller vad de (inte) såg.

Redigerat:
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
IR-kameror har ett stort dynamiskt temperaturområde, vanligen flera hundra grader. För optimal bild måste man dels ställa in hur stort område man vill visa, span, och var detta område skall vara centrerat, level.

Vid 20 sekunder är kameran tämligen optimalt inställd, man har bra kontraster och endast den mycket varma (svarta) fläcken är mättad. Vid 1:03 är inställningar helt fel. Level är ok, med range, dvs temperaturområdet, är alldeles för stort och därför blir det inga kontraster. Det som händer vid 1:08 är antingen att någon skruvar på kameran, eller att automatiken hickar till, svårt att säga vilket.

Många operatörer använder kamerorna i full AUTO-mode, men bilden blir då ofta mycket kontrastlös. Kör man manuellt får man skruva hela tiden vilket är besvärligt i en krängande helikopter när man även måste rikta kameran, zooma, och utföra en mängd andra uppgifter. Det finns mellanvarianter typ Auto-level och Auto-range samt olika former av dynamisk kontrastmappning (histogramutjämning, exvis), men få operatörer vet hur man använder dessa effektivt.

(Det är för övrigt kraftigt åksjukeinducerande och desorienterande att sitta i en helikopter och titta ner på en skärm medan helikoptern vrider sig åt ett håll, kameran åt ett annat och allt samtidigt gungar i vinden. Man förstår operatörer som inte är 100% alerta, och jag känner till dem som spyr under varje flygpass.)

Vad gäller specifikt polisers, och inte minst piloters, förmåga att förstå hur en IR-kamera skall användas effektivt så skall man inte ha några speciella förväntningar, snarast tvärt om. Jag har försökt utbilda piloter i hur man använder IR och det är en extremt frustrerande övning jämfört med många andra yrkesgrupper. En pilot förstår inte teknik per automatik mer än någon annan chaufför, för att nu uttrycka sig lite vanvördigt. Jag har också läst svurna vittnesmål till amerikanska domstolar som klart visar att polismännen fråga inte en aning om vad de gjorde med kameran eller vad de (inte) såg.
Vad gäller din uppfattning om polisens helikopterpiloter kan jag bara säga att jag av en händelse träffade två stycken för ett par veckor sedan, just under teknisk utbildning, och jag delar absolut INTE din uppfattning om deras förmågor. Mycket kompetenta personer ur ett tekniskt perspektiv.

Denna tråd har dock gett en intressant inblick i hur komplicerat det faktiskt är att använda en värmekamera på ett korrekt sätt.

Ja, jag skall väl säga att mina fördomar inte är baserade på Svenska piloter, men väl på åtskilliga utländska.

y
mycke_nu skrev:
thomasx: Nu vill jag ju inte gärna spela Allan, men jag har jobbat professionellt med värmekameror under 20 års tid i både Sverige och USA, och jag vet att hevi gör det idag.
Ja, fast själv har jag bara hållit på med IR applikationer i blygsamma tio år...;)

thomasx skrev:
Denna tråd har dock gett en intressant inblick i hur komplicerat det faktiskt är att använda en värmekamera på ett korrekt sätt.
Ja, man luras lätt av just det visuella, men som mycke_nu förklarat så är IR-visualisering en inte helt trivial övning ens i sin enklaste form, och heller inte helt intuitiv då vi "fritt" kan välja vilken temperatur som ska vara "svart" och vilken temperatur som ska representera "vitt", eller ens vilken färgskala vi väljer att använda för att visualisera det valda temperaturområdet. Det står oss helt fritt att välja själva, för värme har ingen färg, eller koppling till ljust och mörkt. Min personliga favorit bland färgläggningspaletter är "järnskalan", som försöker efterlikna färgen på en järntacka som upphettas -svart, blå, röd, gul, vit. Intuitivt!

När det gäller eftersök (försvunna personer), eller att se små tempdiffar så är svartvitt inte fel, och då gärna investerat (alltså att svart är varmt och vitt är kallt). Gäller det obscent små temperaturdiffar så finns det färgläggningspaletter som lyfter fram detta på ett tydligt sätt.

Inom "branschen" så skiljer vi på "termografi"/"radiometri", som är "presisionsmätning av temperatur utan att beröra", och på "imaging" som handlar om att plocka fram den perceptuellt tydligaste representationen av verkligheten, dvs man skiter i vilken temperatur objektet man tittar på har, man vill bara att operatören ska kunna se det så tydligt som möjligt -t ex en brandman som ska bryta sig in i en okänd situation -killen skiter i om det är 165,4 grader eller 251,65 grader, han vill bara veta om det brinner eller inte, men samtidigt vill han kunna visualisera eventuella personer som är i utrymmet han scannar av med sin FLIR, trots att röken är så tät att han inte ens ser sin hand framför sig. Med IR har snubben en chans att reda ut allt på plats -utan IR så blir det betydligt svårare....

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
För mig som följt denna tråd sen början var båda dessa insikter välkända, och inte så lite heller. Men det kanske kommit fram något mer som jag missat, och jag skulle gärna emotse lite hjälp att nå nya insikter.

/U
Tja, detaljerna kring vilka parametrar man ställer operativt, att automatiken "felfungerar" på ett konsekvent sätt, och att användarna inte är så duktiga var iaf nyheter för mig. Men så har jag ju ingen kamera att leka med heller. Det kanske inte var så nytt för er?

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
D09
Personligen så uppskattar jag utläggen då det är grymt intressant för mig som okunnig att läsa

Grymt imponerad av kunskapen som ni delar med er 👍

ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, detaljerna kring vilka parametrar man ställer operativt, att automatiken "felfungerar" på ett konsekvent sätt, och att användarna inte är så duktiga var iaf nyheter för mig. Men så har jag ju ingen kamera att leka med heller. Det kanske inte var så nytt för er?
Tack vare de kunnigas inlägg i denna tråd var det väldigt uppenbart för mig redan innan jag köpte min kamera för knappa året sedan att det inte skulle vara en "walk in the park", men visst, man blir ännu mer ödmjuk när man haft en själv.

thomasx skrev:
Menar du att vi ska upprepa allt en gång till, eller vad menar du egentligen?
Nej, inte repetition men kanske ett par punkter som är nya (för sådana har jag egentligen inte sett), men det är klart, ditt inlägg påminner mig om en enda sak som var ny kunskap för mig:

thomasx skrev:
...Att kunna se värmeskillnader man lika gärna kan känna med handen...
Jag som själv mha en kamera lyckats identifiera ett gammalt getingbo som "ersatt" isoleringen i bjälklaget mot vinden har tack vare ovanstående inlägg insett att det är stor skillnad på hand och hand. Min enkla hand kunde på intet sätt känna skillnad på denna avsaknad av isolering - det enda den dög till om jag minns det rätt var att sätta "varma märken" (som jag sen kunde se med kameran).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.