D09
Blev inspirerad nu såg jag tog med mig kameran ut på kvällsrundan med vovven.

Vet inte om jag gjorde rätt med inställningarna men...
Stjärnklart ute så jag ställde in reflekterande på -40.
Begränsade tempskalan någonstans mellan 3-13 grader. ( riktade den på vovven och tog den skalan )

Funkade förvånansvärt bra och ganska kul. Hade lite bekymmer med den molnfria himlen innan jag ändrade inställningarna.

Noterade var vovven gjorde ifrån sig. ( gick inte att missa )

Såg ett rådjur men inte på förväntad plats så jag han bara se en vit fläck som stack iväg när jag svepte över en sidoväg ( ca 100m ) så jag han inte ta kortet då jag inte var beredd. Dock inga rådjur på ordinarie plats där dom brukar hålla till. Iofs så har man röjt ganska bra i skogen så man har nog stört dom.

Den stack iaf fort som fan. Vovven markerade dock platsen och ville gärna ut i skogen men det hade inte jag någon lust med.

Såg en katt på vägen ca 70-100 meter bort, först som en avvikande vit fläck och sen såg jag ögonen lysa upp med hjälp av pannlampan.

Kul o kolla in grannarnas hus med he he

Hade önskat någon lins så man kunde "zooma" in lite mer. :) typ fliirs scout grejor


Skulle kunna tänka mig att ta en kvällspromenad ut i skogen ( man ser ju ändå om någon gömmer sig he he ) och sitta pass på om djur passerar :)

Ska se om jag hinner med o ladda upp korten imorgon.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09 skrev:
Blev inspirerad nu såg jag tog med mig kameran ut på kvällsrundan med vovven.

Vet inte om jag gjorde rätt med inställningarna men...
Stjärnklart ute så jag ställde in reflekterande på -40.
Begränsade tempskalan någonstans mellan 3-13 grader. ( riktade den på vovven och tog den skalan )

Funkade förvånansvärt bra och ganska kul. Hade lite bekymmer med den molnfria himlen innan jag ändrade inställningarna.

Noterade var vovven gjorde ifrån sig. ( gick inte att missa )

Såg ett rådjur men inte på förväntad plats så jag han bara se en vit fläck som stack iväg när jag svepte över en sidoväg ( ca 100m ) så jag han inte ta kortet då jag inte var beredd. Dock inga rådjur på ordinarie plats där dom brukar hålla till. Iofs så har man röjt ganska bra i skogen så man har nog stört dom.

Den stack iaf fort som fan. Vovven markerade dock platsen och ville gärna ut i skogen men det hade inte jag någon lust med.

Såg en katt på vägen ca 70-100 meter bort, först som en avvikande vit fläck och sen såg jag ögonen lysa upp med hjälp av pannlampan.

Kul o kolla in grannarnas hus med he he

Hade önskat någon lins så man kunde "zooma" in lite mer. :) typ fliirs scout grejor


Skulle kunna tänka mig att ta en kvällspromenad ut i skogen ( man ser ju ändå om någon gömmer sig he he ) och sitta pass på om djur passerar :)

Ska se om jag hinner med o ladda upp korten imorgon.
:)
En idé att installera i fronten på bilen, så man ser älgarna lite tidigare ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Köp Fluke - som med annat liknande - annars ångrar man sig senare :) ... .
 
D09
thomasx skrev:
:)
En idé att installera i fronten på bilen, så man ser älgarna lite tidigare ;)
Det hade varit grymt.

Har legat på önskelistan sen jag såg en Cadillac med värmekamera i 4sales för 200 år sedan.

Men det går ju snart o lösa :)

En iPhone med flir one framme i rutan.. Kanske får byta ruta dock 😜

Eller så köper jag en ny Volvoxc90, ska tydligen finnas som tillval.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
D09
Någon som vet hur man spelar in det man ser när man kopplat upp kameran till en pc med USB kabeln?

Finns det något motsvarande inspelningsprogram motsvarande "print screen" ?

Ps.

Vänligen fortsätt "kommunikationen om kommunikationen" i pm form :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det finns ett gäng "screen record" verktyg, googla uttrycket så hittar du nog ett gäng freeware alternativ.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
thomasx skrev:
Det finns ett gäng "screen record" verktyg, googla uttrycket så hittar du nog ett gäng freeware alternativ.
Tack, ska se om jag hinner testa ikväll :)
 
Nog om tjafs, jag har raderat en del tjafsiga inlägg i den här tråden. Nu återgår vi till att diskutera värmekamera för privat bruk.
 
  • Gilla
hevi och 3 till
  • Laddar…
Appropå moln och millitära sensorer https://www.youtube.com/watch?v=BvigKyp_hcs från ca 2:30. Filmen är från en rysk militärövning där man skjuter sjömålsrobbot på ett större utrangerat fartyg (mer info/analys: http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/10/ambitionshojningen-som-inte-ansags.html)

Rätta mig om jag har fel, men det är väl IR-sensor-film vi ser från 2:30? Och sensorn är av militär typ? Så moln fungerar alltså fortfarande bra för att dölja sin framfart, även mot de militära sensorernas observationsband?
 
D09
D09 skrev:
Tack, ska se om jag hinner testa ikväll :)
Funkar fint 👍

Dock så blir inte upplösningen som jag önskar..

Det går inte att trimma kameran till högre? 😇
 
D09
FLIR1783.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR1649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR1755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR1781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR1787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR1803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



tyvärr så blir inte korten i samma kvalite som man ser på kamerans skärm )=

kan tillläggas att det är beckmörker.. inte för att det spelar någon roll för kamerans del =)
 
D09 skrev:
tyvärr så blir inte korten i samma kvalite som man ser på kamerans skärm )=

kan tillläggas att det är beckmörker.. inte för att det spelar någon roll för kamerans del =)
Är det inte lite lite grus på vägen? ;)
 
  • Gilla
hevi och 4 till
  • Laddar…
Sett en film från en attackhelikopter där man ser vilket taktisk övertag den som har nattseende har, personerna på marken har precis ingen aning als om varifrån attackerna kommer.

http://www.liveleak.com/view?i=836_1411889095

Filmen kan vara lite "för mycket" för den känslige som ser lika människovärde i alla, men den som tycker illa om IS handlingar senaste tiden kan beakta att det är dessa gelikar som måter sin skapare i mörket så går det nog bra att titta en stund
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Appropå moln och millitära sensorer [länk] från ca 2:30. Filmen är från en rysk militärövning där man skjuter sjömålsrobbot på ett större utrangerat fartyg (mer info/analys: [länk])

Rätta mig om jag har fel, men det är väl IR-sensor-film vi ser från 2:30? Och sensorn är av militär typ? Så moln fungerar alltså fortfarande bra för att dölja sin framfart, även mot de militära sensorernas observationsband?
Ja, det är helt klart IR. Fukt dämpar IR mycket hårt, värst är det i långvågsbandet (8-14 um) där det hårt dämpade bandet mellan 6 och 8 um breddas uppåt med stigande temperatur.

Figure1_9.gif

Vid 30 C är det i princip omöjligt att se mer än ett fåtal km med långvåg varför militära spaningskameror oftast görs för kortvåg (2-5 um).

Inte nog med att vatten dämpar, det strålar också.

Relationen

Reflektion + Absorption + Transmission = 1 (All strålning måste ju ta vägen någonstans)

Ger oss att det som inte går igenom ett moln (eller något annat) antingen reflekteras bort eller absorberas. Detta betyder att molnen (och fuktig atmosfär i allmänhet) blir ungefär som svagt lysande halvgenomskinliga speglar. Ju varmare dess värre, dessutom. Det är ett h-lvete.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.