Fina bilder D09. Man ser det som jag försökte förklara tidigare.

De något varmare (solvärmda?) granstammarn lyser igenom grenverket, och det kan max röra sig om ett par tiondels grader i temperaturskillnad. En person skulle inte haft en chans att dölja sig där.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
u - lilla u

µ - micro (ALT + 230 (på numpad))

Ville bara besserwissra lite på morgonkvisten och kanske tipsa någon om något. :D

Jag förmodar att det är en vidvinkellins. Vad är det för brännvidd på kamerans fasta lins?

Tvärtom, av allt att döma är det en telelins. Kolla fov på din kamera och jämför med linsens.

Mikael_L skrev:
u - lilla u

µ - micro (ALT + 230 (på numpad))

Ville bara besserwissra lite på morgonkvisten och kanske tipsa någon om något. :D
F-n vad jobbig du är. Nu var jag tvungen att reda ut hur man gör på Mac. :mad: :D

Edit > Special Characters..

µµµµµµµµµµµµµµµµ

Screen Shot 2014-10-07 at 10.23.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09
thomasx skrev:
Tvärtom, av allt att döma är det en telelins. Kolla fov på din kamera och jämför med linsens.
FLIR E4 är en kompakt värmekamera med en upplösning på 80x60 px, mätområde mellan -20ºC till 250ºC, synvinkel på 45°x34° och termisk känslighet på 0.15ºC.

Vad är "FOV" ?

Vad gör en telelins? en zoom?

D09 skrev:
FLIR E4 är en kompakt värmekamera med en upplösning på 80x60 px, mätområde mellan -20ºC till 250ºC, synvinkel på 45°x34° och termisk känslighet på 0.15ºC.

Vad är "FOV" ?

Vad gör en telelins? en zoom?
FOV = Field Of View är den vinkel som kameran "ser ut med", det som du skrivit som synvinkel.
På vanliga kameror anses en vinkel på 45 grader vara normal. Trubbigare (större) vinklar kallas vidvinkel. Spetsigare (mindre) vinklar kallas för tele.
Ibland andes bara en vinkel och då är det den diagonala vinkeln.

Vad det blir för FOV beror på objektivets brännvidd i förhållande till bildensorns storlek. På den tiden vi använde systemkameror med film var "sensorns" storlek 36x24 mm. Ett objektiv på 50 mm (egentligen ska det vara lite kortare) gav då en diagonal FOV på ca 45 grader. En tumregel för att få fram normal brännvidd för ett visst format är att räkna ut diagonala måttet på sensor/film.

Många kompaktkameror har väldigt små sensorer så där kan normal vara 5-6 mm.

Har dock ingen aning om hur stora sensorer det brukar vara i värmekameror.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Fina bilder D09. Man ser det som jag försökte förklara tidigare.

De något varmare (solvärmda?) granstammarn lyser igenom grenverket, och det kan max röra sig om ett par tiondels grader i temperaturskillnad. En person skulle inte haft en chans att dölja sig där.
Gjorde ett nytt försök igårkväll.

Riktade kameran mot min hand och begränsade temperaturskalan.

Vovven syntes sjukt bra mot den nästan helsvarta bakgrunden.

Nackdelen var att man kunde inte orientera sig i terrängen med hjälp av kameran.

Blev mörkt fort och mycket stup o grejor ha ha

mycke_nu skrev:
F-n vad jobbig du är. Nu var jag tvungen att reda ut hur man gör på Mac. :mad: :D

Edit > Special Characters..

µµµµµµµµµµµµµµµµ

[bild]

eller ännu enklare på mac (alt + y) = µ

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
µ

Det var som sjutton.

D09 skrev:
Blev mörkt fort och mycket stup o grejor ha ha
Passa dig så du inte snubblar och slår sönder kameran. Det vore väl någon slags ironi om det hände. ;)

D09
lars_stefan_axelsson skrev:
Passa dig så du inte snubblar och slår sönder kameran. Det vore väl någon slags ironi om det hände. ;)
He he den ska klara 2 meter iaf

Undrar vad jag klarar 😇

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09
Ikväll så gav jag mig fan på att få träff på något vilt..

Så jag tog vovven ( katten hängde tydligen med också ) och drog ut i skogen.

Märkligt nog så ger gråskala en spooky känsla så jag hade lite färg denna gången..

Iosf så hör nog djuren mig ganska tidigt men jag fick träff på ett litet rådjur :)

Var först osäker på om det var ett rådjur och lös på med pannlampan också, såg först ut som kattögon och då var jag lite osäker på om man skulle närma sig ytterligare ha ha skulle vara en jävla stor katt då ha ha

Men har man gått så långt i mörker så ska man också gå klart så det var ett sött litet rådjur som jag störde i sin kvällsvila 😁

Ska se om det blev något vettigt kort av det hela :)

Tips för sena promenader i skog.. Ladda mobilen innan så man hittar hem igen 😇

D09
FLIR1831.jpg
Skapa konto

Tidigare kort när jag använde min hand som referens för tempintervall. Vovven blir tydlig men inte terrängen.

FLIR2013.jpg
Skapa konto
FLIR2014.jpg
Skapa konto

Rådjuret med värmekamera samt vanligt kort med ljusstöd av pannlampan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.