175 739 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Fina bilder D09. Man ser det som jag försökte förklara tidigare.
De något varmare (solvärmda?) granstammarn lyser igenom grenverket, och det kan max röra sig om ett par tiondels grader i temperaturskillnad. En person skulle inte haft en chans att dölja sig där.
De något varmare (solvärmda?) granstammarn lyser igenom grenverket, och det kan max röra sig om ett par tiondels grader i temperaturskillnad. En person skulle inte haft en chans att dölja sig där.
http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/varmekamera/linsobjektiv/flir-30-mm-lins-(15)-med-vaska
vad gör en sådan lins för skillnad/förbättring/syfte?
vad gör en sådan lins för skillnad/förbättring/syfte?
FLIR E4 är en kompakt värmekamera med en upplösning på 80x60 px, mätområde mellan -20ºC till 250ºC, synvinkel på 45°x34° och termisk känslighet på 0.15ºC.thomasx skrev:
Vad är "FOV" ?
Vad gör en telelins? en zoom?
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
FOV = Field Of View är den vinkel som kameran "ser ut med", det som du skrivit som synvinkel.D09 skrev:
På vanliga kameror anses en vinkel på 45 grader vara normal. Trubbigare (större) vinklar kallas vidvinkel. Spetsigare (mindre) vinklar kallas för tele.
Ibland andes bara en vinkel och då är det den diagonala vinkeln.
Vad det blir för FOV beror på objektivets brännvidd i förhållande till bildensorns storlek. På den tiden vi använde systemkameror med film var "sensorns" storlek 36x24 mm. Ett objektiv på 50 mm (egentligen ska det vara lite kortare) gav då en diagonal FOV på ca 45 grader. En tumregel för att få fram normal brännvidd för ett visst format är att räkna ut diagonala måttet på sensor/film.
Många kompaktkameror har väldigt små sensorer så där kan normal vara 5-6 mm.
Har dock ingen aning om hur stora sensorer det brukar vara i värmekameror.
Gjorde ett nytt försök igårkväll.mycke_nu skrev:
Riktade kameran mot min hand och begränsade temperaturskalan.
Vovven syntes sjukt bra mot den nästan helsvarta bakgrunden.
Nackdelen var att man kunde inte orientera sig i terrängen med hjälp av kameran.
Blev mörkt fort och mycket stup o grejor ha ha
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 980 inlägg
Ikväll så gav jag mig fan på att få träff på något vilt..
Så jag tog vovven ( katten hängde tydligen med också ) och drog ut i skogen.
Märkligt nog så ger gråskala en spooky känsla så jag hade lite färg denna gången..
Iosf så hör nog djuren mig ganska tidigt men jag fick träff på ett litet rådjur
Var först osäker på om det var ett rådjur och lös på med pannlampan också, såg först ut som kattögon och då var jag lite osäker på om man skulle närma sig ytterligare ha ha skulle vara en jävla stor katt då ha ha
Men har man gått så långt i mörker så ska man också gå klart så det var ett sött litet rådjur som jag störde i sin kvällsvila 😁
Ska se om det blev något vettigt kort av det hela
Tips för sena promenader i skog.. Ladda mobilen innan så man hittar hem igen 😇
Så jag tog vovven ( katten hängde tydligen med också ) och drog ut i skogen.
Märkligt nog så ger gråskala en spooky känsla så jag hade lite färg denna gången..
Iosf så hör nog djuren mig ganska tidigt men jag fick träff på ett litet rådjur
Var först osäker på om det var ett rådjur och lös på med pannlampan också, såg först ut som kattögon och då var jag lite osäker på om man skulle närma sig ytterligare ha ha skulle vara en jävla stor katt då ha ha
Men har man gått så långt i mörker så ska man också gå klart så det var ett sött litet rådjur som jag störde i sin kvällsvila 😁
Ska se om det blev något vettigt kort av det hela
Tips för sena promenader i skog.. Ladda mobilen innan så man hittar hem igen 😇
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare kort när jag använde min hand som referens för tempintervall. Vovven blir tydlig men inte terrängen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rådjuret med värmekamera samt vanligt kort med ljusstöd av pannlampan