175 719 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
FLIR One I all ära, men är inte detta rätt coolt?!? Red Bull F1 spinner loss thermal style i högupplöst slowmotion... -fett coolt när det sprutar varmt gummi överallt...:
https://www.youtube.com/watch?v=jvuBe6b2iVk
https://www.youtube.com/watch?v=jvuBe6b2iVk
Den där verkar ju fullt användbar för att kolla värmeläckor runt huset.P28 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle mycket väl kunna tänka mej att betala $200 för den (begränsade) upplösningen.
Kul utveckling, när jag började jobba med IR kostade en bärbar värmekamera runt 250 - 400 000 kr och bildkvalitén var ungefär densamma som på bilderna ovan.
Ja, det är sjuk utveckling på IR-kameror sedan ett antal år tillbaka -vil man jobba med det kanske mest omvälvande och utmanande produktsegmentet just nu så bör man defenitivt snegla åt IR- och termografi-segmentet. Konkurrensen inom "consumer-segmentet" är helt brutal just nu och det lär inte lugna ner sig, om vi säger som så...mycke_nu skrev:
Nja, alltså, jag antar ändå att det fortfarande är viss skillnad på kamerorna, i viss utsträckning får man nog vad man betalar för.
Jag lånade en FLIR förra vintern, en kamera med några år på nacken, och den var inte i närheten av att klara av att visa det en annan FLIR som en isoleringsentreprenör hade med sig förrförra vintern, där bjälklaget under trägolvet gick att urskilja tydligt i bilderna. Funkar lite som regelsökare Men framförallt smidigt om man t.ex. ska injektera PU i golvet, som man gärna gör i gamla hus med kalla golv
Att kunna se värmeskillnader man lika gärna kan känna med handen, som en kopp varmt kaffe eller varma däck, må vara häftigt, men föga meningsfullt. Det är ju när man själv inte kan känna som värmekameran kan göra riktigt nytta.
Jag lånade en FLIR förra vintern, en kamera med några år på nacken, och den var inte i närheten av att klara av att visa det en annan FLIR som en isoleringsentreprenör hade med sig förrförra vintern, där bjälklaget under trägolvet gick att urskilja tydligt i bilderna. Funkar lite som regelsökare Men framförallt smidigt om man t.ex. ska injektera PU i golvet, som man gärna gör i gamla hus med kalla golv
Att kunna se värmeskillnader man lika gärna kan känna med handen, som en kopp varmt kaffe eller varma däck, må vara häftigt, men föga meningsfullt. Det är ju när man själv inte kan känna som värmekameran kan göra riktigt nytta.
Mja, lite av grejen är ju att om du har ett hus om säg 160kvm i två plan så motsvarar ju det kanske många hundra kvm yta (golv väggar tak i två våningar) så du lär ju behöva göra i storleksordningen många tusentals handpåläggningar för att täcka upp hela huset...thomasx skrev:
....eller så fotrar man av det termografiskt och får en bild av läget omedelbart och får resultatet omedelbart...for better or for worse........
Instämmer inte riktigt. Det handlar inte om "tusentals handpåläggningar" om det är så stor temperaturskillnad som på flera av bilderna och filmerna som visats, då räcker det gott att föra handen längs med så märker man mycket snart skillnaderna. Det är heller inte på särskilt många ställen, om något, man har så stora skillnader.hevi skrev:Mja, lite av grejen är ju att om du har ett hus om säg 160kvm i två plan så motsvarar ju det kanske många hundra kvm yta (golv väggar tak i två våningar) så du lär ju behöva göra i storleksordningen många tusentals handpåläggningar för att täcka upp hela huset...
....eller så fotrar man av det termografiskt och får en bild av läget omedelbart och får resultatet omedelbart...for better or for worse........
Prova du att kolla värmeutvecklingen i en elcentral under drift med handen..
Du kan inte heller kolla var det smiter ut värme ur ditt hus på utsidan mha av handen. En värmekamera är det enda realistiska verktyget och att man kan numera köpa en sådan för $200 är helt revolutionerande.
Självklart är det ljusår i skillnad mellan en så billig kamera och en proffsmaskin vad gäller upplösning, känslighet, noggrannhet, frame rate, etc, etc, etc men det gör absolut jobbet för en hemmafixare. Det kan jag garantera efter att ha tittat på de publicerade bilderna med 20 års erfarenhet i ryggen.
Du kan inte heller kolla var det smiter ut värme ur ditt hus på utsidan mha av handen. En värmekamera är det enda realistiska verktyget och att man kan numera köpa en sådan för $200 är helt revolutionerande.
Självklart är det ljusår i skillnad mellan en så billig kamera och en proffsmaskin vad gäller upplösning, känslighet, noggrannhet, frame rate, etc, etc, etc men det gör absolut jobbet för en hemmafixare. Det kan jag garantera efter att ha tittat på de publicerade bilderna med 20 års erfarenhet i ryggen.
Vad är det ni vill säga, att det är samma prestanda på en 1000:- värmekamera som en för många gånger pengarna?
Tillåt mig tvivla. Jag har som sagt själv sett skillnaden på två olika kameror, å då var bägge från FLIR.
Men som sagt, om ni kan rekommendera en lågprisvariant som uppfyller mina krav skulle jag bli mycket glad och köpa en på studs. So, shoot!
Å då menar jag inte en som ser skillnad på en kopp varmt kaffe och en bordsskiva ...
Tillåt mig tvivla. Jag har som sagt själv sett skillnaden på två olika kameror, å då var bägge från FLIR.
Men som sagt, om ni kan rekommendera en lågprisvariant som uppfyller mina krav skulle jag bli mycket glad och köpa en på studs. So, shoot!
Å då menar jag inte en som ser skillnad på en kopp varmt kaffe och en bordsskiva ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 980 inlägg
Så värst lågpris vet jag inte om den är, men det verkar som om "militära" värmekameror börjar marknadsföras mer på den civila marknaden: https://www.youtube.com/watch?v=d18V7vspmQw
Jag vet inte att jag sett reklam för dem på det här sättet riktat till "gemene man" förut. $3300 på Amazon, och det står att den skeppas till Göteborg, men jag vet inte om det betyder att de får exportlicens. Så vad säger du mycket_nu? Vad tror du chanserna är att regelverket börjar lätta ifrån USA? Det verkar ju som sagt som de börjar krångla *mer* med klassningar osv. snarare än mindre.
(Någon annan har fö börjat tillverka ett vapenfäste för iPhone-IR-modulen, men alla som prövat verkar överens om att i den applikationen duger den inte. Och det var väl iofs meningen med exportlicenskrånglet.)
Jag vet inte att jag sett reklam för dem på det här sättet riktat till "gemene man" förut. $3300 på Amazon, och det står att den skeppas till Göteborg, men jag vet inte om det betyder att de får exportlicens. Så vad säger du mycket_nu? Vad tror du chanserna är att regelverket börjar lätta ifrån USA? Det verkar ju som sagt som de börjar krångla *mer* med klassningar osv. snarare än mindre.
(Någon annan har fö börjat tillverka ett vapenfäste för iPhone-IR-modulen, men alla som prövat verkar överens om att i den applikationen duger den inte. Och det var väl iofs meningen med exportlicenskrånglet.)