Tänk på att det kan behövas exportlicens från USA, eller att man åtminstone fyller i rätt blankett.

I bästa fall räcker det med en anmälan till Department of Commerce, i värsta fall är det näst intill omöjligt och synnerligen dyrt.

Alla som funderar på att exportera IR-kameror bör kolla med tillverkaren först. Speciellt i USA är straffen för olaglig export ytterst kännbara.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Alla som funderar på att exportera IR-kameror bör kolla med tillverkaren först. Speciellt i USA är straffen för olaglig export ytterst kännbara.
Jag har arbetat med en annan teknik som faller under samma amerikanska exportkontrollregler, nämligen kryptoprodukter, och jag kan bara understryka vad mycket_nu skriver. Du vill *inte*, men betoning på "inte", hamna på fel sida dessa. Bara att misstanke väcks är tillräckligt för att ditt liv skall bli ett h-vete.

Amerikanska federala myndigheter inte inte berömda för varken sitt sinne för humor eller proportioner, så att ha alla papper i ordning när man ens kommer närheten av ITAR-klassad materiel (eller EAR eller OFAC). Det är värt att notera att de som åtalats som privatpersoner under senare år nästan uteslutande har försökt exportera "night vision equipment", där ju IR-utrustning är snubblande nära.

mycke_nu skrev:
Tänk på att det kan behövas exportlicens från USA, eller att man åtminstone fyller i rätt blankett.
I FLIR One-fallet lär det troligtvis vara lugnt att privatimportera då Leptonmodulen är designad och tillverkas i USA, men FLIR One byggs ihop i Kina. Kina, Ryssland etc. brukar ju vara synnerligen knepiga länder att exportera IR-moduler till, om dom inte bedömts som "helt ofarliga" av det allsmäktiga fäderneslandet US of A...

Ja, det borde vara så, men det är som sagt bäst att kolla.

Reglerna i USA är nämligen allt annat än intuitiva..

Exempelvis så kräver IR-kameror som är tillverkade i Sverige med Europeiska komponenter exportlicens från USA om man vill skicka tillbaka dem till Sverige.

C
Och till detta kan jag bara tillägga att det inte var några som helst problem o inget blankettifyllande alls för att få hit fliren.Men visst vart det dyrt....cirka 4600:plus tull !!! Bara frakten med DHL 151 US dollars....

hevi skrev:
I FLIR One-fallet lär det troligtvis vara lugnt att privatimportera då Leptonmodulen är designad och tillverkas i USA, men FLIR One byggs ihop i Kina. Kina, Ryssland etc. brukar ju vara synnerligen knepiga länder att exportera IR-moduler till, om dom inte bedömts som "helt ofarliga" av det allsmäktiga fäderneslandet US of A...
Som mycket_nu redan sagt, men det tål att återupprepas. Det spelar alltså ingen roll var grejjorna har varit förut för USAs juridiska vidkommande. Om de *nu* är i USA och skall lämna landet så gäller exportkontrollreglerna. Spelar *ingen* roll om de tillverkades i Kina från början...

Men, bra att det gick bra iaf!

Det är inte heller så att man får en blankett på posten att fylla i. Vad som kräver exportlicens får man själv hålla reda på och det är verkligen inte det lättaste.

När man väl fyller i pappren så är det dessutom säkrast att hålla sig till sanningen. Jag känner till ett fall där representanter för US Department of State åkte ut i skogen i Östergötland för att kontrollera att en exporterad kamera användes på det sätt som uppgivits i en licensansökan. (Det gjorde den.)

Gud förbjude att någon skulle kunna se i mörker.

De militära tillämpningarna är tyvärr synnerligen omfattande.

D09
carra skrev:
Och till detta kan jag bara tillägga att det inte var några som helst problem o inget blankettifyllande alls för att få hit fliren.Men visst vart det dyrt....cirka 4600:plus tull !!! Bara frakten med DHL 151 US dollars....
Har du fått den?

Bilder :) :) :)

Nyfniken skrev:
Gud förbjude att någon skulle kunna se i mörker.
Det var ännu värre för bara några år sedan då krypteringsprodukter täcktes av på ett mycket omfattande sätt. Dvs kod/programvara som krypterade kunde inte lämna USA (eller oss heller för den delen...) Ja, dvs eftersom åsikts och kommunikationsfrihet rådde så kunde algoritmerna som sådana, eller tom källkoden i tryck pappersform lämna landet (det var så källkoden till PGP "exporterades") men kod i maskinläsbar form, icke sa Nicke. Det fick en grupp hackers att göra en exportkontrollerade T-shirt (man tryckte en streckkod och byggde en läsare). Jag höll en i min hand en gång, men vågade inte köpa en, så humorbefriade är Amerikanska myndigheter...

Nu löste det sig till slut med kryptoprodukter, men det tog 15 år... Jag förutspår att samma sak kommer att hända med IR-produkter, det är helt enkelt för lätta att göra, och när de vällt ut ur Kina i några decennier så kommer det se löjligt ut att ha kvar locket på, MEN räkna med några decennier som sagt...

Ja, lösningen på krypto-problemet var som bekant att NSA byggde in bakdörrar överallt. Lite svårare att göra med IR, men gränsen för vad som är exportkontrollerat flyttas i alla fall uppåt med jämna mellanrum.

Även Sverige har för övrigt exportkontroll, men den är långt ifrån lika drakonisk som den Amerikanska.

mycke_nu skrev:
Ja, lösningen på krypto-problemet var som bekant att NSA byggde in bakdörrar överallt. Lite svårare att göra med IR, men gränsen för vad som är exportkontrollerat flyttas i alla fall uppåt med jämna mellanrum.
Njae, inte i själva källkoden eller algoritmerna (med ett undantag). Vad som istället skedde var att vi fick ett generellt undantag för kryptoprodukter som byggde på datorprogram där källkoden ändå var öppen och fritt tillgänglig. Det var därför som vi på Ericsson t ex kunde exportera produkter med ssh och SSL i. Amerikanerna krånglar faktiskt fortfarande med produkter där detta *inte* är sant, även fast de bygger på kända algoritmer. (Och dessa produkter stoppar de som bekant in bakdörrar i, exv. routrar från Cisco etc.)

mycke_nu skrev:
Även Sverige har för övrigt exportkontroll, men den är långt ifrån lika drakonisk som den Amerikanska.
Ja, den har jag jobbat med, och den följer faktiskt i mycket den amerikanska, dvs Svenska företag måste följa Amerikansk lagstiftning annars blir våra myndigheter sura. Det är främst en konsekvens av att USA helt dominerar de organ som beslutar om mellanstatlig handel och det gör att det t ex är förbjudet för Svenska företag att handla vissa produkter med exv. Kuba och Iran (trots att *vi* egentligen inte har så mycket otalt med dem). MEN, kommer man bara undan produkter som inte har så stort amerikanskt innehåll (50%) så är det lättare, visst är det så. *I* USA så är det ett litet h-vete. Där kan det räcka att du *visar* en grej för en utlänning *i* USA...

Det är inte bara _i_ USA, är man en "US Person", vilket jag var tills ganska nyligen, gäller lagarna i hela världen. Jag kunde alltså inte exportera prylar från Sverige till Danmark utan tillstånd från USA.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
Nu har jag använt kameran till vad jag avsåg o vet att jag lyckats så bra som det var möjligt men min tilläggsisolering.

Seriöst...... Nån som vill köpa en Flir?

Ge mig ett acceptabelt bud plus frakt o kameran är din....

carra1us@hotmail.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.