D09
Fick en bättre temp genom att ändra emissivitet samt refl bakgrund, sen fick jag ställa in färgerna igen =)

Borde väl inte vara fel att göra så =)
 
M
D09 skrev:
Hur gjorde du panorama? :)
Om bilderna har samma spektrum/skala borde det gå enkelt att dra in dem i autostich: http://www.cs.bath.ac.uk/brown/autostitch/autostitch.html

Det kan bli riktigt fina bilder väldigt enkelt med autostich. Jag brukar ställa in 100% jpeg kvalitet och 100% storlek, sen är det bara att köra. Behöver inte ha haft stativ eller likande, programmet roterar och fixar allt automatiskt. Den justerar exponering och liknande också.



pano.jpg
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M
D09
Tips på hur man kryper storleken på rapporter?

Provade att göra en och pdf:en blev över 100mb. Lite tung fil om man vill dela med sig via t ex mail.

Går ju alltid att göra rapporten i mindre delar men det är ju lite trist ; )
 
Om du har tillgång till Adobe Acrobat Professional så kan du öppna PDF-filer och spar i mindre storlek alternativ använda funktionen Optimize PDF vilket ger lite fler val. Du kan välja upplösning och komprimering på bilder.

Finns säker något bra gratisprogram som kan göra samma. Eventuellt går det med Ghostscript.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
larky skrev:
test.daves.cz/wrapper/wrapper.zip
Testat BFIC ?
Nä, ska testa detta :)
 
D09 skrev:
En fråga

Sitter med Flir tools

Har en bild som innehåller minusgrader.

Utetemp ca 3 grader, mulet, microskopiskt duggande/regn, taget på morgonen.
Mätte mot molnen och fick -5,7c , Värmekameran var ute i "rätt" temp i ca 20 min innan.

Hur ska jag ställa in i flir tools för att få rätt temp på bilden/rapporten? Lägger upp en bild med mätetal.

[bild]
Sätt den reflekterade temperaturen till -3C, korrekt avstånd, atmosfärstemp till +3C, Relativ luftfuktighet till 100% eftersom det regnade.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Sätt den reflekterade temperaturen till -3C, korrekt avstånd, atmosfärstemp till +3C, Relativ luftfuktighet till 100% eftersom det regnade.
ImageUploadedByByggahus.se1393865127.843875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gillar fortfarande minusgrader ;)

Kan det ha något med felaktig inställd emissivitet?

Sänkte till 0,3 på emissiviteten och amtosfärisk temp till -5,7 och då började det närma sig medel på 3 grader.

Eller tänker jag fel?

ImageUploadedByByggahus.se1393865444.240005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, undrar om det är inställningen för extern optik som spökar, jag ser att du ändrat temperaturen från 20 till 3 grader.

Ändrar sig de avlästa värdena om du ändrar temperatureninställningen för den externa optiken? Det borde inte göra det, eftersom transmissionen är satt till 1,00.

Var i bilden är Area 1?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nä, det hände inget om jag ändrade tempen för extern optik.

Area 1 är ca 1 meter till vänster från fönstret. mitt på fasaden.
 
Det är lite skumt, men kanske färgen har så låg emissivitet.

Det enda sättet att kolla är att sätta upp någonting med känd emissivitet (helst hög, typ 0,95-0,99) på fasaden och mäta temperaturen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Det är lite skumt, men kanske färgen har så låg emissivitet.

Det enda sättet att kolla är att sätta upp någonting med känd emissivitet (helst hög, typ 0,95-0,99) på fasaden och mäta temperaturen.
Grymma är ni :)

Så man kollar utetemp, atmosfäriskt temp och sedan testskjuter på känt föremål ( emissivitet ) och ställer in därefter?
 
Japp, precis.

Bäst är dock ett föremål med e=1,00 (100%) för då spelar bakgrunden ingen roll.

Dock är det väldigt svårt att göra en riktig "Black Body" med 100% emissivitet så i praktiken får man ta något som ligger runt 0,98-0,99.

Är e=0,99 betyder det att endast 1% av bakgrundsstrålningen reflekteras, och då är denna felkälla nästan helt eliminerad. Mäter man sedan på kort avstånd kan man i princip även bortse från fuktigheten och luftens temperatur.

Så, sammanfattningsvis.. Med hög emissivitet och kort avstånd skall kameran visa rätt temperatur, annars är det något fel på kalibreringen.
 
D09
mycke_nu skrev:
Japp, precis.

Bäst är dock ett föremål med e=1,00 (100%) för då spelar bakgrunden ingen roll.

Dock är det väldigt svårt att göra en riktig "Black Body" med 100% emissivitet så i praktiken får man ta något som ligger runt 0,98-0,99.

Är e=0,99 betyder det att endast 1% av bakgrundsstrålningen reflekteras, och då är denna felkälla nästan helt eliminerad. Mäter man sedan på kort avstånd kan man i princip även bortse från fuktigheten och luftens temperatur.

Så, sammanfattningsvis.. Med hög emissivitet och kort avstånd skall kameran visa rätt temperatur, annars är det något fel på kalibreringen.
Vilka material har 1,0.

Såg att svart asfalt har 0,93, tänkte att asfalt är vanligt förekommande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.