D09
Sitter och leker lite med reflekterande temp i Flir tools.

Tog en bild ute idag och den blev väldigt ljus, kanske inte så konstigt pga klart väder.

Men ju mer jag höjer reflekterande temp i programmet, ju mörkare och tydligare blir den.

Testade att mata in 200c ( från 20c ) och bilden blev mycket bättre.
Trodde att det skulle vara tvärtom, att ju mer man minskar reflekterande temp ju mörkare blir bilden.

Läste om speciella mätare ang denna temp, finns det något sätt att få fram rätt med värmekameran direkt utan extra utr?

D09 skrev:
En kontrollfråga för att få mina pusselbitar att falla på plats ; )

Om man går ut en stjärnklar kväll, som idag.

Om man fotar rakt ner i marken ( grus ) så fick jag mellan -11 och -14

är det då pga avsaknaden pga moln eller att maskinen inte anpassat sig från rumstemp ca 22 till 02c och får sig ett frispel.

eller är det både och ? =)
Det är nog lite både och, dels reflektion från den kalla himlen, dels kompenserar kameran för mycket för intern strålning. Det är även inte otroligt att detektorns egen temperatur börjar driva vilket påverkar kalibreringen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Sitter och leker lite med reflekterande temp i Flir tools.

Tog en bild ute idag och den blev väldigt ljus, kanske inte så konstigt pga klart väder.

Men ju mer jag höjer reflekterande temp i programmet, ju mörkare och tydligare blir den.

Testade att mata in 200c ( från 20c ) och bilden blev mycket bättre.
Trodde att det skulle vara tvärtom, att ju mer man minskar reflekterande temp ju mörkare blir bilden.
Programmet drar bort bidraget från den reflekterade strålningen. Ställer man in en hög reflekterad bakgrundstemperatur så subtraheras det bort mycket energi och bilden blir mörkare (lägre beräknad temperatur).

D09 skrev:
Läste om speciella mätare ang denna temp, finns det något sätt att få fram rätt med värmekameran direkt utan extra utr?
När det gäller himlen så är det lättast att rikta kameran i den riktning som bakgrundsstrålningen kommer ifrån (ej mot solen!) och mäta med kameran. Det är sällan meningsfullt att bekymra sig alltför mycket om den exakta bakgrundstemperaturen eftersom man ändå oftast inte vet speciellt mycket om emissiviteten på mätobjektet.

Det finns metoder utvecklade för att hantera komplicerade scener med låg och varierande emissivitet och okänd bakgrundsstrålning.

Mätning på kretskort är ett klassiskt exempel, och metoden går ut på att mäta vid olika omgivningstemperaturer och sedan beräkna kartor för emissivitet och bakgrundsstrålning. Detta hör dock hemma i utvecklingslabb och är inget som normala användare behöver bekymra sig om.

The dirty little secret i branschen är annars att många konsulter kör med inställda standardvärden som dom gillar själva. Noggrannheten spelar ingen större roll i de flesta fall, och kunderna blir imponerade när temperaturerna redovisas med en noggrannhet på en tiondels grad.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tackar och bugar

När Forumet är som bäst 👍👍👍👍

Med andra ord: Gör som alla andra, ta lite flashiga bilder. Ingen kommer ändå märka om du har gjort rätt eller fel.

Det förvånar mig inte att den här branschen är som alla andra.

Inte ens de som kalibrerar våra mätinstrument håller en nivå som jag tycker man kan kräva som kund. Men eftersom alla leverantörer är likadana så är det bara att betala och se glad ut. :D

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha får nog skaffa mig ett par Foppa tofflor så man inte ger avtryck när man går runt 😄

Två frågor, fanns det någon funktion för att göra panoramakort eller är det annat objektiv som gäller?

Brukar ni köra med auto temp eller manuell skala?

Tänker att kör man med manuell skala så borde bilderna ( färgerna ) bli mer jämförbara på ett och samma objekt?

Kanske så syns avvikelserna mindre.. Skulle vara en nackdel.

Oftast bättre med ett fast tempområde som man justerar vid behov, men det beror lite på applikationen. Ibland kan det vara snabba förlopp om man vill se live och då är auto bra om man vill med hela dynamiken.

(Typ när rymdfärjan bränner iväg.)

D09
larky skrev:
Det har efterlysts fler bilder, så jag försöker med mina första försök till panorama.
[bild]
6 bilder
[bild]
10 bilder
[bild]
8 bilder
Alla tagna på fri hand med Flir E4
Hur gjorde du panorama? :)

finns en person i eevblog forumtråden som har gjort ett program för att göra panorama av flirbilder, verkar funka riktigt bra och är bara att ladda hem om man hittar det i den massiva tråden(över 3900 svar i tråden). Kanske någon som har en direktlänk till rätt forumsvar?

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Dekker skrev:
finns en person i eevblog forumtråden som har gjort ett program för att göra panorama av flirbilder, verkar funka riktigt bra och är bara att ladda hem om man hittar det i den massiva tråden(över 3900 svar i tråden). Kanske någon som har en direktlänk till rätt forumsvar?
Kanon :) tack.

Går nog sätta mig o läsa den tråden :)

Var det du som lyckats släppa spärren på tempskalan?

Ska finnas i denna tråden men jag hittar det inte trots några omtag i läsningen.

ullberg
D09 skrev:
Kanon :) tack.

Går nog sätta mig o läsa den tråden :)

Var det du som lyckats släppa spärren på tempskalan?

Ska finnas i denna tråden men jag hittar det inte trots några omtag i läsningen.
Första inlägget i den tråden uppdateras kontinuerligt och funkar delvis som en innehållsförteckning med länkar till olika inlägg i tråden. Så börja där... (nu minns jag iof. inte om panorama är med i den, men kanske)

/U

Jag ska försöka beskriva processen med termiska panoramabilder...

Programvara:
php, windows eller linux
imagemagick, windows eller linux
exiftool, windows eller linux
Windows ICE, windows
scriptet splitjpg.php, windows eller linux

Börja med att fota på samma sätt som med vanliga panoramabilder, helst stativ och 40% överlapp.
Bilderna till datorn i en egen mapp.

Använd exiftool för att extrahera en ren termisk bild, exempelvis genom följande kommando, windows eller linux

exiftool -b -RawThermalImage -if "$RawThermalImageType eq 'PNG'" FLIR*.jpg -w %f.png

Det ger en png med samma namn som startfilen.

Sen 'byte order', scriptet är för för linux men det går nog att förstå vad som menas, det är imagemagicks "convert" som gör jobbet.

for i in FLIR*.png; do convert $i gray:- | convert -size 320x240 -depth 16 -endian msb gray:- 2$i ; done

Det ger en ny png som heter 2FLIR????.png

Sen ett valfritt steg att göra dessa lite större, och skärpa;
for i in 2FLIR*.png; do convert $i -resize 480x -sharpen 0x1 3$i ; done

Det ger nya pngbilder som heter 3FLIR????.png

Stitcha ihop de tokgrå bilderna i Windows ICE panoramaverktyg. Spara som stitch.tiff.
Notera att resultatet inte är det minsta vackert, det är en nästan jämngrå bild men det ska vara så!

Den resulterande stitch.tiff ska nu mappas om tillbaka till en jpg med hjälp av ett php-script som heter splitjpg.php, det går att hitta på eevblog.

Detta ger en bild som ser ut som den första bilden i serien, men är betydligt större och innehåller panoramat! För att se den måste den öppnas i FLIR tools och sparas igen. Det fina med detta komplicerade sätt är att det fortfarande är en "riktig" värmekamerabild, det går att mäta i olika punkter och justera skalan.

Alternativet är att låsa skalan i kamera, extrahera ut bilder utan logotyper och skalor och stitcha ihop dessa men då är det en död bild.

Länk till eevblogs panorama
http://www.eevblog.com/forum/testgear/flir-e4-thermal-imaging-camera-teardown/msg348398/#msg348398

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Var drar man gränsen för när regn påverkar mätvärdena?

Om man läser t ex smhi:s prognoser och dom säger mm (per timme), finns det någon magisk gräns som rekomenderas? =)

T ex man ska skanna huset och så börjar det dugga lite lätt, det borde väl ta ett tag innan huset kylts ner såpass eller?

D09
En fråga

Sitter med Flir tools

Har en bild som innehåller minusgrader.

Utetemp ca 3 grader, mulet, microskopiskt duggande/regn, taget på morgonen.
Mätte mot molnen och fick -5,7c , Värmekameran var ute i "rätt" temp i ca 20 min innan.

Hur ska jag ställa in i flir tools för att få rätt temp på bilden/rapporten? Lägger upp en bild med mätetal.

test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.