175 747 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här lurade jag mig själv lite när jag tog en bild på proppskåpet. Vänstra avvikelsen är astrouret och det blir nog naturligt lite varmare, men det jag fastnade för var värmefläcken till höger.. visade sig vara en metallskena som reflekterade ir tillbaka till kameran. Sitter ingen säkring där än =)
Om man vill fota ett trähus, dvs panel med luftspalt bakom. Hur lägger man upp / planerar för att få så bra material som möjligt?
Är det möjligt att se brister i isolering bakom en träpanel med luftspalt?
Finns det någon "gyllene tid" på året t e x månader på året som man undviker att fota hus utvändigt? ( hög utetemp )
Ska gå ut o fota min fasad nu för o kolla om jag kan se något
Är det möjligt att se brister i isolering bakom en träpanel med luftspalt?
Finns det någon "gyllene tid" på året t e x månader på året som man undviker att fota hus utvändigt? ( hög utetemp )
Ska gå ut o fota min fasad nu för o kolla om jag kan se något
Ja, det är korrekt. Samma teknik används när man letar efter vattenläckor i papptak. Mät på morgonen när solen börjar värma taket. Kallare fläckar visar var det finns vatten under pappen.D09 skrev:Vad finns det för knep för att få effekt när man fotar?
T ex
Har förstått det som att om man vill undersöka ev fuktskada så ska man värma upp rummet hastigt med t ex byggfläkt för att det fuktiga materialet inte hänger med och visar en kallare yta.
Likaså att kyla ner ett rum och sedan köra golvvärme på max för att få tydligare linjer var golvvärmeslangen är.
Rätt mig nu om jag har fel =)
Svårt case. Jag skulle nog välja en dag när det är riktigt kallt ute, mulet och vindstilla. Med kameran på hög känslighet (använd gärna brusreduceringsfunktion/medelvärdesbildning om sådan finns) bör man kunna se svaga temperaturskillnader på utsidan av panelen.D09 skrev:Om man vill fota ett trähus, dvs panel med luftspalt bakom. Hur lägger man upp / planerar för att få så bra material som möjligt?
Är det möjligt att se brister i isolering bakom en träpanel med luftspalt?
Finns det någon "gyllene tid" på året t e x månader på året som man undviker att fota hus utvändigt? ( hög utetemp )
Ska gå ut o fota min fasad nu för o kolla om jag kan se något
Generellt sett så är det helt klart bättre att mäta när det är stora temperaturskillnader, så vintern är bäst när det gäller värmeläckor.
Samtidigt är det så att bruset i bilden är i stort sett konstant (det genereras av elektroniken och ströstrålning inne i kameran), så ju högre temperatur man mäter på, desto bättre ser bilden ut. Bäst är en kall kamera och varm scen.
(Man får för övrigt se upp lite när man springer ut och in med en IR-kamera, snabba temperaturskillnader gör att kalibreringen inte hänger med och den absoluta temperaturmätningen blir lidande.)
Vet inte om den funktionen finns, kan inte minnas att jag sett den när jag bläddrat runt men jag kan ha felmycke_nu skrev:Svårt case. Jag skulle nog välja en dag när det är riktigt kallt ute, mulet och vindstilla. Med kameran på hög känslighet (använd gärna brusreduceringsfunktion/medelvärdesbildning om sådan finns) bör man kunna se svaga temperaturskillnader på utsidan av panelen.
Generellt sett så är det helt klart bättre att mäta när det är stora temperaturskillnader, så vintern är bäst när det gäller värmeläckor.
Samtidigt är det så att bruset i bilden är i stort sett konstant (det genereras av elektroniken och ströstrålning inne i kameran), så ju högre temperatur man mäter på, desto bättre ser bilden ut. Bäst är en kall kamera och varm scen.
(Man får för övrigt se upp lite när man springer ut och in med en IR-kamera, snabba temperaturskillnader gör att kalibreringen inte hänger med och den absoluta temperaturmätningen blir lidande.)
Hur lång tid är det rimligt att man ha kameran i rätt temp ( t ex vid utefotografering ) för att få rätt värden?
En dum fråga ( ovanligt ) var o fota/ kolla min panel inatt.
Dels så upplevde jag det svårt då det var stjärnklart och min panel har en glansig yta.
Sen funderade jag på om man ser ev brist i panelen ( t ex kvist ) eller en bakomliggande värmeläkage.
Det bör vara riktigt riktigt svårt att se om isoleringen glipar på ett ställe med tanke på att det kommer vindduk, panel etc och det ev värmeläkaget kommer att sprida ut sig ( mattas ut ) under panelen och bli svår att upptäcka.
Förmodar att det lämpligaste om man ska kolla isolering är isåfall inifrån under en kall dag eller när panelen är demonterad?
I övrigt tyckte jag att den stjärnklara himmeln störde rätt mycket när man kollade runt i miljön, allt blev väldigt ljust.
Likaså reflektioner av detta mot fönster fick jag intrycket, man fick verkligen hitta vinklar och röra sig mycket fram o tillbaka.
Kul träning dock, allt ska inte vara lätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en kul markering idag =)
Om ni ser linjen i taket, funderar på vad det är... misstänker att det är matningen av golvvärmen till loftet.
Ska se om jag kan hitta bilder från byggtiden som visar vad det är.
Jag skulle tro att det kanske tar 30 minuter innan kameran är helt stabil, men om man bara gör relativa mätningar i samma bild spelar det inte så stor roll.
Lite skumt att du upplevde natthimlen som varm, det kan vara strålning från varma och fuktiga luftmassor. Rikta kameran uppåt nästa gång och kolla vilken temperatur då får. (Universum är ju superkallt, så all strålning kommer i princip från atmosfären.)
Vad en visad "temperaturskillnad" beror på är mycket riktigt svårt att veta i det allmänna fallet. Kameran ger en indikation och sedan får man undersöka vidare, helt enkelt.
(Det finns metoder att se på djupet med IR i olika material, t.o.m. cm-tjockt stål, men med vanliga kameror får man nöja sig med att avläsa strålningen från ytan och försöka tolka denna.)
Lite skumt att du upplevde natthimlen som varm, det kan vara strålning från varma och fuktiga luftmassor. Rikta kameran uppåt nästa gång och kolla vilken temperatur då får. (Universum är ju superkallt, så all strålning kommer i princip från atmosfären.)
Vad en visad "temperaturskillnad" beror på är mycket riktigt svårt att veta i det allmänna fallet. Kameran ger en indikation och sedan får man undersöka vidare, helt enkelt.
(Det finns metoder att se på djupet med IR i olika material, t.o.m. cm-tjockt stål, men med vanliga kameror får man nöja sig med att avläsa strålningen från ytan och försöka tolka denna.)
Jag kollade bilderna, natthimlen visar -40c så det verkar vara en ganska trist plats att bo på ; )
Jag upplevde miljön som väldigt ljus men det kan ha andra orsaker. lägger upp en bild så ni får se.
bild1 är från igår, klar himmel
bild2 är från en annan kväll, molnigt. Tycker att bild2 är mycket tydligare..
har detta med att jag fått med himmeln i bakgrunden och att det blir för stort spann på tempskalan?
Jag upplevde miljön som väldigt ljus men det kan ha andra orsaker. lägger upp en bild så ni får se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild1 är från igår, klar himmel
bild2 är från en annan kväll, molnigt. Tycker att bild2 är mycket tydligare..
har detta med att jag fått med himmeln i bakgrunden och att det blir för stort spann på tempskalan?
En fundering.
kan man exportera filerna från dator1 och sedan ladda upp dom i en annan t ex dator2 ( som också har Flir tools ) och sedan arbeta som vanligt?
Måste filerna passera Flir tools först eller kan man kopiera dom direkt via usb minnet när man kopplat upp enheten?
T ex Jag gör en rapport på datorn här hemma, skickar rapporten till jobbet / ipaden/ mobilen etc och tittar vidare och ändrar i rapporten?
kan man exportera filerna från dator1 och sedan ladda upp dom i en annan t ex dator2 ( som också har Flir tools ) och sedan arbeta som vanligt?
Måste filerna passera Flir tools först eller kan man kopiera dom direkt via usb minnet när man kopplat upp enheten?
T ex Jag gör en rapport på datorn här hemma, skickar rapporten till jobbet / ipaden/ mobilen etc och tittar vidare och ändrar i rapporten?
På min dator händer följande;D09 skrev:
bilder lägger sig i mapp.... xxxx/Mina dokument/FLIR/(xxxx)/
bilderna sparas i .jpg-format och rapporterna lägger sig i samma mapp som pdf-filer.
Dessa filer kan du sedan kopiera/flytta/mejla som vilka andra jpg- och pdf-filer som helst.
Det var (om jag kommer ihåg rätt) FLIR TOOLS som automatiskt skapade mappen.
...det gäller bara att hitta den i datorn...
Den mappen har jagroland53 skrev:På min dator händer följande;
bilder lägger sig i mapp.... xxxx/Mina dokument/FLIR/(xxxx)/
bilderna sparas i .jpg-format och rapporterna lägger sig i samma mapp som pdf-filer.
Dessa filer kan du sedan kopiera/flytta/mejla som vilka andra jpg- och pdf-filer som helst.
Det var (om jag kommer ihåg rätt) FLIR TOOLS som automatiskt skapade mappen.
...det gäller bara att hitta den i datorn...
Men filen som skapas är en .jpg
Är det,då programvaran som läser denna jpg och hittar kyla etc eller finns det någon underliggande data dom följer med?
Jag kan gissa lite! antingen så har kameran skrivit lite metadata i exif som programmet sedan nyttjar, eller så har du något som motsvarar en raw fil som sedan konverteras av programmet.
Nu har ju inte ens jag någon ir-kamera. Men jag har fotat mycket med moderna dslr:er och har sysslat mycket med bildbehandlingsalgoritmer på jobbet samt skrivit en jpeg encoder från scratch för många år sen.
Jag antar att en ir-sensor inte alls är uppbyggd på samma sätt som en vanlig CMOS Bayer mosaic som sitter i så gott som alla vanliga kameror? Gissar att bilden är monokrom direkt ut från sensorn?
Nu har ju inte ens jag någon ir-kamera. Men jag har fotat mycket med moderna dslr:er och har sysslat mycket med bildbehandlingsalgoritmer på jobbet samt skrivit en jpeg encoder från scratch för många år sen.
Jag antar att en ir-sensor inte alls är uppbyggd på samma sätt som en vanlig CMOS Bayer mosaic som sitter i så gott som alla vanliga kameror? Gissar att bilden är monokrom direkt ut från sensorn?
En kontrollfråga för att få mina pusselbitar att falla på plats ; )mycke_nu skrev:Jag skulle tro att det kanske tar 30 minuter innan kameran är helt stabil, men om man bara gör relativa mätningar i samma bild spelar det inte så stor roll.
Lite skumt att du upplevde natthimlen som varm, det kan vara strålning från varma och fuktiga luftmassor. Rikta kameran uppåt nästa gång och kolla vilken temperatur då får. (Universum är ju superkallt, så all strålning kommer i princip från atmosfären.)
Vad en visad "temperaturskillnad" beror på är mycket riktigt svårt att veta i det allmänna fallet. Kameran ger en indikation och sedan får man undersöka vidare, helt enkelt.
(Det finns metoder att se på djupet med IR i olika material, t.o.m. cm-tjockt stål, men med vanliga kameror får man nöja sig med att avläsa strålningen från ytan och försöka tolka denna.)
Om man går ut en stjärnklar kväll, som idag.
Om man fotar rakt ner i marken ( grus ) så fick jag mellan -11 och -14
är det då pga avsaknaden pga moln eller att maskinen inte anpassat sig från rumstemp ca 22 till 02c och får sig ett frispel.
eller är det både och ? =)