175 749 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här e en bild i v-rummets hörne. Klumpen man ser är en vägghögtalare... hur ska man tolka denna bilden? Får man räkna med att det är en temp skillnad i hörn etc eller vad säger ni?
spelar det roll att listerna inte är monterade? =P
Redigerat:
SC Aero skrev:
ha ha ha kabeln kommer från taket, så långt allt bra..... sen så råkade jag mata på med för mycket kabel och med hdmi,,,, men projektorn tog bara vga samt s-video + rca eller vad det heter *suck* så det blev en adapter emellan ha ha tröttnade och hängde bara upp allt tills jag skaffat en adapter till ( till itvn ) då blir det ordning på torpet..
Där var mitt offersvar ha ha
D09 skrev:
Ja, efter det lilla jag läst på nu så får man räkna med att hörn och särskilt hörn i ytterväggar är lite kallare än omgivningen.
Vilka inställningar hade du på kameran när du tog bilden?D09 skrev:
Mätparameter ?
Fokusavstånd?
Emissivitet?
Reflekterad temp?
Auto-cold spot eller auto-hot spot?
Jag tycker det borde vara kallare i hörnen dvs mörkare färg ??
Förvisso, men jag var lite otydlig, jag tycker nog att bilden ser ut som mörkare rött (=varmare??) om det är mörkare blått är det väl kallare?mycke_nu skrev:
Eller har jag blivit färgblind eller missat något annat väsentligt ?
Edit: Jag missade skalan i kanten. Visst är det kallare ju.... men inte så tydligt kallt dock som jag förväntade mig (=blå färg)
Redigerat:
roland53 skrev:
ska göra ett försök o svara =)
Mätparameter ? 0,95
Fokusavstånd? >3.0
Emissivitet? tror materialet har 0,98
( gips, http://www.engineeringtoolbox.com/emissivity-coefficients-d_447.html )
Reflekterad temp? 20c
Auto-cold spot eller auto-hot spot? menar du tempskala? den är på auto.
Rätta mig nu om något är fel =)
Tycker inte att E4 är så otroligt tokig som jag trodde från början... men ska ge mig på ett försök ikväll och uppgradera den...
Ni som gjort det, tips råd varningar? =)
Här kommer en bild på grundmur och fasad.
Det är luftspalt bakom panelen, så det blir väl missvisande att mäta på denna?
Grundmuren avger ju värme så där finns det väl förbättringspotentional med lite mer isolering
Ni som gjort det, tips råd varningar? =)
Här kommer en bild på grundmur och fasad.
Det är luftspalt bakom panelen, så det blir väl missvisande att mäta på denna?
Grundmuren avger ju värme så där finns det väl förbättringspotentional med lite mer isolering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man skall vara petig så är det inte gips du mäter på utan färg eller papperstapet. Inte för att det spelar någon större roll i just det här fallet.D09 skrev:
Emissivitet har alltså med själva ytan att göra, inte det underliggande materialet. Har man målat så är det alltså färgens emissivitet som gäller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 982 inlägg
Det har jag varit med och samlat empiriska data på. På SKF för en herrans massa år sedan så lekte vi med en IR-termometer (långt innan dessa var så vanliga) och jag kommer ihåg när jag mätte på en stor het oljetank där fläckar var blymönja och andra var aluminiumfärg. Stor skillnad, ja, dvs tydlig skillnad iaf (jag kommer inte ihåg några siffror).mycke_nu skrev:
Dum fråga..
När jag tar ett foto så får jag upp två bilder en kort stund, en med ir mätningen och ett vanligt digitalkort..
men det är endast ir fotot som sparas. Hur ändrar man detta?
Sedan fanns ett val " spara till separat jpg" bockade i denna och fick svaret att minneskort saknas...
men vad sparas då de kort jag tagit hitills till?
När jag tar ett foto så får jag upp två bilder en kort stund, en med ir mätningen och ett vanligt digitalkort..
men det är endast ir fotot som sparas. Hur ändrar man detta?
Sedan fanns ett val " spara till separat jpg" bockade i denna och fick svaret att minneskort saknas...
men vad sparas då de kort jag tagit hitills till?
Nu pratar jag om E5 men förmodar att det är samma.
Finns inbyggt minne kan tydligen utökas om man vill.
Har också undrat hur man får fram digitalbilden, men om du sparar bilderna i rapportprogrammet,
simsalabim då dyker även digital fotot upp.
Hur? ....fråga mig inte.....
Finns inbyggt minne kan tydligen utökas om man vill.
Har också undrat hur man får fram digitalbilden, men om du sparar bilderna i rapportprogrammet,
simsalabim då dyker även digital fotot upp.
Hur? ....fråga mig inte.....
jo, man ser ju att den sparar båda men endast 1 finns i minnet.. skumt...roland53 skrev: