175 749 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Hybrid-läget döljer en del brister i den termiska bilden. Om du ska jämföra före/efter modifiering så ta rent termiska bilder. Det är mycket stor skillnad mellan E4 och E8.D09 skrev:
Jag försökte använda kameran för att ta reda på den optimala temperaturen i stekpannan för att göra pannkakor. Då skulle även de första pannkakorna kunna bli perfekta. Jag mätte mellan några perfekta pannkakor, men tyvärr var det varmare än 280C så jag fick inget värde. De första pannkakorna kan bli misslyckade även i fortsättningen...
När det gäller riktiga bilder så är det två alternativ, antingen aktiverar du att spara dessa som en egen fil, eller så plockar du fram den där den ligger gömd.
Det senare kan göras på flera sätt, de två enklaste är flir tools och BFIC, test.daves.cz/wrapper/wrapper.zip
Jag gillar BFIC bättre, snabbare och ger en rapport i HTML, lättanvänt och inget att vara rädd för. Sparar dessutom ut den riktiga bilden i egen fil, och blandbilder. Bygger på exiftool och imagemagick.
När det gäller att öka upplösningen så säger jag att det är bara att köra, går inte att förstöra något. För snabbast resultat använd ezcrc01, http://www.eevblog.com/forum/testgear/flir-e4-thermal-imaging-camera-teardown/msg332090/#msg332090
Känner du dig osäker så vänta med menyuppgraderingen.
Det senare kan göras på flera sätt, de två enklaste är flir tools och BFIC, test.daves.cz/wrapper/wrapper.zip
Jag gillar BFIC bättre, snabbare och ger en rapport i HTML, lättanvänt och inget att vara rädd för. Sparar dessutom ut den riktiga bilden i egen fil, och blandbilder. Bygger på exiftool och imagemagick.
När det gäller att öka upplösningen så säger jag att det är bara att köra, går inte att förstöra något. För snabbast resultat använd ezcrc01, http://www.eevblog.com/forum/testgear/flir-e4-thermal-imaging-camera-teardown/msg332090/#msg332090
Känner du dig osäker så vänta med menyuppgraderingen.
Se till att du har rätt firmware version på din kamera
Ej firmware 1.21.0
Ej firmware 1.21.0
Man låter helt enkelt bli att uppdatera sin Flir Tools när uppdateringen kommer och inväntar raketforskarna på ex.vis eevblog's utlåtande.
Man kan ju också blockera Flir Tools i brandväggen så det inte kan "ringa hem" i onödan.
Man kan ju också blockera Flir Tools i brandväggen så det inte kan "ringa hem" i onödan.
D09 skrev:
uppdaterad enhet... ok, den var bra mycket vassare nu =P
Dum fråga, var sätter man i extra minne i E4?
Säljaren hörde av sig och frågade vad som var så speciellt med denna modell
Dom var slut nu, men fick dom tag på fler av denna modell skulle dom höra av sig. Skriver det här då.
Säljaren hörde av sig och frågade vad som var så speciellt med denna modell
Dom var slut nu, men fick dom tag på fler av denna modell skulle dom höra av sig. Skriver det här då.
Vad finns det för knep för att få effekt när man fotar?
T ex
Har förstått det som att om man vill undersöka ev fuktskada så ska man värma upp rummet hastigt med t ex byggfläkt för att det fuktiga materialet inte hänger med och visar en kallare yta.
Likaså att kyla ner ett rum och sedan köra golvvärme på max för att få tydligare linjer var golvvärmeslangen är.
Rätt mig nu om jag har fel =)
T ex
Har förstått det som att om man vill undersöka ev fuktskada så ska man värma upp rummet hastigt med t ex byggfläkt för att det fuktiga materialet inte hänger med och visar en kallare yta.
Likaså att kyla ner ett rum och sedan köra golvvärme på max för att få tydligare linjer var golvvärmeslangen är.
Rätt mig nu om jag har fel =)