Skalan visar vanligen inställt temperaturområde. Områden utanför området blir helt svarta eller helt vita. Dessa områden kan alltså vara avsevärt kallare eller varmare än min (-5,2) /max (+29,8) på skalan.

Man bör därför öka temperaturspannet för att få en mer nyanserad bild av den vita fläcken till vänster om porten och de svarta områdena på den samma.
 
D09
mycke_nu skrev:
Skalan visar vanligen inställt temperaturområde. Områden utanför området blir helt svarta eller helt vita. Dessa områden kan alltså vara avsevärt kallare eller varmare än min (-5,2) /max (+29,8) på skalan.

Man bör därför öka temperaturspannet för att få en mer nyanserad bild av den vita fläcken till vänster om porten och de svarta områdena på den samma.
Kan man tolka det som att karmen till porten har temp under 0 c ?

Och att den vita fläcken är en reflektion pga blank yta, tänker att den ser ut att speglas nedåt?
 
D09 skrev:
Kan man tolka det som att karmen till porten har temp under 0 c ?
Det är högst troligt.

D09 skrev:
Och att den vita fläcken är en reflektion pga blank yta, tänker att den ser ut att speglas nedåt?
Svårt att se på IR-bilden, men jag skulle tro att det är lysrören i taket som speglas i metall. Ett bra tips är att flytta kameran lite när man ser sådana hot spots. Försvinner dom då så vet man att det är en spegling.
 
D09
mycke_nu skrev:
Det är högst troligt.



Svårt att se på IR-bilden, men jag skulle tro att det är lysrören i taket som speglas i metall. Ett bra tips är att flytta kameran lite när man ser sådana hot spots. Försvinner dom då så vet man att det är en spegling.
Man ställer in kameran efter vilket material man skannar av?

Men som denna bild som säkerligen innehåller gips, plast, metall, betong, trä, stål samt olika ytor ( blank/ matt ) .

Finns det någon utförande som fungerar bäst eller redigerar man det värdet i efterhand ( i datorn )
 
Om man vill mäta noggrant blir det ganska komplicerat.

Många material (trä, målade ytor, mm) har en emmissonsfaktor nära 1 (100%) vilket betyder att dom inte är speglande utan all energi kommer från den verkliga temperaturen. Ställer man då in kameran (eller datorn) på e=1 kan man lita på den avlästa temperaturen.

Värre blir det med speglande material såsom metaller. Om e=0,1 så kommer 10% av energin från ytan och 90% är reflekterat från bakgrunden. Vet man bakgrundstemperaturen kan man mata in denna och kameran (eller datorn) gör de erforderliga korrigeringarna, varpå man kan lita på avläsningen.

Eftersom detta är alldeles för komplicerat för att någon skall bry sig så brukar man ställa in e på 0,9 och köra på. Det funkar för det mesta, utom för blanka metaller. Inte för att kunderna, (eller domstolar, i förekommande fall,) förstår skillnaden, men som seriös termograför bör man själv veta att värdena då vanligen är åt h-lvete fel.
 
D09 skrev:
Hur ofta kalibreras dessa instrument?
Flir rekommenderar att man kalibrerar varje år och så brukar göra alla seriösa företag som sysslar med mätinstrument pga olika certifieringar som måste följas.

Mätnoggrannheten ligger på +/- 2% av den verkliga temperaturen hos en ny kamera men förvärras med tiden.

Man kan alltid kontrollmäta värmekameran mot en känd temperatur och gärna vid låg temperatur. Detta för att microbolometrarna som sitter i detektorenheten är mer känsliga vid låga temperaturer.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag är tämligen övetygad om att det blev ett rejält hallå i korridorerna i Danderyd när hacket blev känt. Amerikanska företag brukar inte ha humor när dom tror att dom gått miste om $$$.
Flir har inte längre sina lokaler i Danderyd. De köpte en fastighet i Arninge så det har hänt en del sedan du slutade på Flir. Fina och stora lokaler som kommer att ta emot fler företag som blivit uppköpta av Flir, exempelvis Polytech och Franska ATS.
 
Jo, jag såg att skylten var nerplockad när jag körde förbi. Polytech var ett kul företag när det begav sig, men den det är en annan historia.
 
D09
Har kollat lite kring utbildning och de jag hittar som ger en certifierat ligger på runt 18000.

Kan man få motsvarande utb / cert via högskola/ kvällskurs etc för en billigare peng?
 
Det här med certifiering är i vanlig ordning något som branschen själva har hittat på. De saker som jag redan skrivit om här i tråden är det som är "svårt" med normal termografering. (Det finns industriella och vetenskapliga applikationer som är extremt svåra, men det är en annan sak.)

Jag har aldrig gått någon av kurserna själv, men däremot arbetat mycket med olika termograferare och utbildare och jag får väl säga att jag är måttligt imponerad..

Helt klart kan man dock lära sig en del inspektionsteknik för speciella tillämpningar (typ vattenläckor eller el) och diplomet är säkerligen ett försäljningsargument i konkurrenssituationer.

Jag skulle nog börja med enklare tillämpningar, typ värmeläckor i enfamiljshus, och vänta med kurserna till den dag verksamheten och inkomsterna börjat växa till sig lite.

Googla. Det finns en hel del att inhämta på internet, inte minst i användarmanualer för olika kameror.
 
ullberg
Vi får väl hjälpa @mycke_nu att lära om.

Detta är inte längre Flirs kontor i stockholm:
Skärmavbild 2014-02-21 kl. 09.39.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan så här ser det numer ut ett par mil längre norrut:
Skärmavbild 2014-02-21 kl. 09.40.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(i Danderyd var för övrigt inte skylten nedtagen utan man hade bara satt någon mjölkvit plast framför, det tog väl emot att ta bort den fantastiska historien som sitter i väggarna... ;) )
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Har kollat lite kring utbildning och de jag hittar som ger en certifierat ligger på runt 18000.

Kan man få motsvarande utb / cert via högskola/ kvällskurs etc för en billigare peng?
18000 plus moms om jag minns rätt. Jag gick på itc utbildning hos Flir, både level 1 och 2.
Laborationer var mycket intressanta men resten kan som sagt hittas på internet. Man fick kursliteratur som man gick igenom under utbildningen. En vecka kurs som kostar nästan lika mycket som en Flir E6
 
D09 skrev:
Du har pm ;)

JAJJEMENSAN :D Anlänt med rätt FW!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
RickHunter skrev:
Flir rekommenderar att man kalibrerar varje år och så brukar göra alla seriösa företag som sysslar med mätinstrument pga olika certifieringar som måste följas.

Mätnoggrannheten ligger på +/- 2% av den verkliga temperaturen hos en ny kamera men förvärras med tiden.

Man kan alltid kontrollmäta värmekameran mot en känd temperatur och gärna vid låg temperatur. Detta för att microbolometrarna som sitter i detektorenheten är mer känsliga vid låga temperaturer.
Ni som kan det här får gärna rätta mig, som bekant så finns det inget snabbare sätt att får information på internet än att tvärsäkert påstå något som är fel... men jag antar att den absoluta noggrannheten är den som driver, dvs relativa skillnader mellan varmare och kallare håller kalibrering bättre. Och att man när man mäter på ett hus för att hitta värmeläckor så är det främst relativa skillnader man tittar på, dvs man letar "cold spots" relativt omgivande ytor snarare än mäter absoluta temperaturer/skillnader och räknar ut värden på värmeförluster i W/m^2.

Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.