Om du funderar på värmekamera så är det väl sista chansen att ringa runt till svenska återförsäljare och få tag på en Flir E4 med den gamla programvaran och göra om den till en E8. Mer prisvärt än så blir det inte.

D09
larky skrev:
Om du funderar på värmekamera så är det väl sista chansen att ringa runt till svenska återförsäljare och få tag på en Flir E4 med den gamla programvaran och göra om den till en E8. Mer prisvärt än så blir det inte.
Hur vet man att det är den gamla versionen?

Den nya E4:an som inte går att uppgradera verkar inte direkt användbar

ullberg
Man får fråga återförsäljaren, och lita på att de är välunderrättade, det står inte angivet på kartongen så de kan bara basera sin utsaga på vad de fått veta av leverantören. (kartongen anger dock serienummer och det finns en tråd på eevblog där man kan se om man har ett lägre serienummer än någon som fått leverans och bekräftad FW)

Man kan notera att det inte finns (fanns igår iaf) några bekräftade E4 levererade med "för ny" FW i omlopp (förutom en uppenbart osann utsaga från förra året) utan bara information och för nerladdning på Flirs hemsida.

/U

ullberg
D09 skrev:
Den nya E4:an som inte går att uppgradera verkar inte direkt användbar
Här kan kanske också kommentera att jag tyckte min var fullt användbar redan innan uppgradering, visst blev det betydligt bättre men fortfarande definitivt användbar redan innan. Det handlar väl snarare om en mental spärr att man sett andra göra det och vill själv komma dit...

Men visst, en standard E4 kanske inte är det man gör en termofotografering av hus med, å andra sidan tycker jag det känns sådär att professionellt använda en "trimmad" kamera, då vill man kanske kunna lämna in kameran för service och kalibrering, samt ha en leverantör att vända sig till om något blir fel... och sen ser det ju lite konstigt ut om man inte rensar EXIF-infon i någon bild man lämnar ifrån sig, där står det fortfarande E4 men bilden är uppenbart inte från en standard sådan (pga. upplösningen). Det är ju dock bara min syn på saken...

/U

• Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg skrev:
Här kan kanske också kommentera att jag tyckte min var fullt användbar redan innan uppgradering, visst blev det betydligt bättre men fortfarande definitivt användbar redan innan. Det handlar väl snarare om en mental spärr att man sett andra göra det och vill själv komma dit...

Men visst, en standard E4 kanske inte är det man gör en termofotografering av hus med, å andra sidan tycker jag det känns sådär att professionellt använda en "trimmad" kamera, då vill man kanske kunna lämna in kameran för service och kalibrering, samt ha en leverantör att vända sig till om något blir fel... och sen ser det ju lite konstigt ut om man inte rensar EXIF-infon i någon bild man lämnar ifrån sig, där står det fortfarande E4 men bilden är uppenbart inte från en standard sådan (pga. upplösningen). Det är ju dock bara min syn på saken...

/U
Man kan väl ej heller uppgradera mjukvaran om det kommer framtida förbättringar för modellen man köpt. Då kommer väl inlagda "spärrar" att träda i kraft, förmodar jag.... :confused:

• Gilla
D09
  • Laddar…
Undrar om FLIR kan hamna i trassel med sina exportlicenser pga av dessa uppgraderingar..

Ni som eventuellt funderar på att köpa kameror från eller i USA, skall fö vara medvetna om att det är ett rejält lagbrott att föra ut en IR-kamera utan licens. Vi talar om typ 10 år i federalt fängelse.

D09
Skrev och frågade proffsmagasinet om dom hade äldre modeller dvs uppgraderingsbara

Fick svaret att det finns inget lager och att det skulle vara förbjudet att sälja en sådan.

😿

D09
Nu har jag mailat som en dåre och frågat efter rätt mjukvara och ev lager.

Se vad man får i svar..

Men egentligen så har man väl öppet köp gällande e-handel en viss tid?

Ja, som privatperson.

D09
mycke_nu skrev:
Ja, som privatperson.
Hur ofta kalibreras dessa instrument?

Bra fråga, dvs svår att svara på.

De flesta instrument kalibreras enbart vid tillverkning eller detektorbyte. Väldigt seriösa kunder skickar in sina instrument på kalibrering, de som är extremt noggranna har egen kalibrering eller beställer specialkalibreringar för vissa temperaturområden, objektiv eller filter.

Själva kameran utför olika självkalibreringar i samband med uppstart och drift, och det bör inte finnas något behov att kalibrera om för normala tillämpningar. Vill man kolla sin kamera så är det relativt enkelt att göra en förenklad testuppställning och kontrollera mätningen vid några olika temperaturer.

D09
Beställd 😺😺😺

engs
Om den där iPhone add-on kameran inte blir allt för kass tror jag den potentiella marknaden för att åka runt och kolla hus minskar. Dvs om man kan köpa en egen kamera för strax över vad man måste ta betalt med resa osv för att det ska vara värt det.

Då är frågan mer hur långt en kortare kurs och på sikt erfarenhet är värt i kundens ögon.

Vill man testa marknaden så kan väl en uppdaterad E4 ändå vara en väg in, går det bra och kunderna ramlar in så får man investera i "riktig" kamera på sikt.

D09
engs skrev:
Om den där iPhone add-on kameran inte blir allt för kass tror jag den potentiella marknaden för att åka runt och kolla hus minskar. Dvs om man kan köpa en egen kamera för strax över vad man måste ta betalt med resa osv för att det ska vara värt det.

Då är frågan mer hur långt en kortare kurs och på sikt erfarenhet är värt i kundens ögon.

Vill man testa marknaden så kan väl en uppdaterad E4 ändå vara en väg in, går det bra och kunderna ramlar in så får man investera i "riktig" kamera på sikt.
Min tanke 👍

Var inne på iPhone varianten men ser en svaghet i att låsa sig till 1 modell.

Iphone6 är väl snart på intågande osv
Sen finns ju alltid uthyrningsmöjligheten.

Fanns ingen i göteborg med omnejd som hyrde ut om man kollade blocket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.