D09
Är det verkligen sant? :)

Anmälde mig för mer info :) :)

Det är inte 1 april än va...

Dregelvarning på den... Och grymt habegär. Lite tråkigt om den blir obrukbar den dagen iPhone 6 dyker upp bara. Hade varit ännu trevligare om det varit en separat enhet.

D09
joob skrev:
Dregelvarning på den... Och grymt habegär. Lite tråkigt om den blir obrukbar den dagen iPhone 6 dyker upp bara. Hade varit ännu trevligare om det varit en separat enhet.
Tänkte också på det hmm

Undrar om den är brukbar, prisskillnaden är ganska stor om man jämför med de billigare som ligger på ca 8000kr.

Gillade iofs deras gränsövervakningskameror, de vore fint o ha här uppe på bergstoppen :p

Det har efterlysts fler bilder, så jag försöker med mina första försök till panorama.
FLIR0237pano2.jpg
6 bilder
FLIR0243pano.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10 bilder
FLIR0253pano.jpg
Skapa konto

8 bilder
Alla tagna på fri hand med Flir E4

• Gilla
bjogul och 4 till
  • Laddar…
För 1800 spänn plus moms köper jag. Det är det väl värt att kunna hitta värmeläckorna i huset.

nizzehult
Hög vill-ha faktor! $350 såg jag som riktpris i USA, 3 lappar i Sverige.
Problemet är bara att jag aldrig-icke-never kommer att äga en pajfån.

Här är en annan som jag har väntat på, fungerar på fler enheter om man inte gilla sura äpplen ;-)
Den har ungefär samma riktpris som Flir One
Model_Still_PreCMP.png
Skapa konto

http://www.muoptics.com/

Vagabundo skrev lastpost_right.png
finns det någon billigare? ..hittade den här kamera för uthyrning ...samma pris ...men man får istället en bättre värmekamera från samma tillverkare Flir.

http://www.vistcom.se/Termografering...G%20PRIS.SHTML

Det finns säkert billigare men med sämre prestandard.

hevi skrev:
Det som differentierar kamerorna för "lekmannen" är i princip upplösning och termiskt brus. Mer än 320x240 pixlars upplösning är total overkill IMHO, och om man bara ska leta läckage och isoleringsproblem så är inte det termiska bruset ett jätteproblem ens med FLIRs instegsmoeller (typ i3) -typiska kallras och "drag" som är värda att åtgärda syns vanligtvis hur bra som helst med en ganska enkel IR-kamera, oändligt mycket tydligare än med vilken spotmeter som helst, så länge som utetemperaturen skiljer sig markant från innertemperaturen.

Problemet brukar vara hur man ska tolka bilderna som lekman -det gäller att man är i alla fall lite insatt i begränsningarna hos tekniken och vad som är OK avvikelser och vad som bör åtgärdas.
Det verkar vara standard numera att de nya värmekamerorna som kommer ut på marknaden (även lågpris) har en upplösning som ligger på 320 x 240. Det som var overkill förra året är numera standard. Tänker på nya värmekameran från Flir från Ex serien som har en detektorenhet på 320 x 240.

Vagabundo skrev:
Det verkar vara standard numera att de nya värmekamerorna som kommer ut på marknaden (även lågpris) har en upplösning som ligger på 320 x 240. Det som var overkill förra året är numera standard. Tänker på nya värmekameran från Flir från Ex serien som har en detektorenhet på 320 x 240.
Mjae, 320x240 som instegsmodell är det ju inte tal om...FLIR Ex-serien säljs i upplösningar från 80x60 (E4) till 320x240 (E8), men då kostar E8an i runda slängar 50000kr, dvs 4-5ggr mer än E4 och ett pris som jag är rätt säker på ytterst få privatpersoner skulle vara intresserade av att betala.

Eftersom alla modeller i Ex-serien är baserad på samma hårdvara och detektor så har några driftiga personer listat ut hur man kan hacka en E4 till att bli en E8 och visa 320x240-bild, och då kan man ju få en riktigt prisvärd kamera, sas...

Men, innan ni springer iväg och köper en E4 för att låsa upp så bör det nämnas i sammanhanget att FLIR för inte allt för länge sedan verkar ha satt in diverse motmedel i senaste firmwaren, enligt http://www.eevblog.com/forum/testgear/flir-e4-thermal-imaging-camera-teardown/

hevi skrev:
Eftersom alla modeller i Ex-serien är baserad på samma hårdvara och detektor så har några driftiga personer listat ut hur man kan hacka en E4 till att bli en E8 och visa 320x240-bild, och då kan man ju få en riktigt prisvärd kamera, sas...

Men, innan ni springer iväg och köper en E4 för att låsa upp så bör det nämnas i sammanhanget att FLIR för inte allt för länge sedan verkar ha satt in diverse motmedel i senaste firmwaren, enligt [länk]
Det är typ det som 80% av denna tråden handlar om! ;)

vectrex skrev:
Det är typ det som 80% av denna tråden handlar om! ;)
Jo, jag vet att tråden handlar om Ex, men det var mer som en sammanfattning för Vagabundo som jag tror kanske inte insett att det är E8 som har 320x240, vilket knappast kvalar in som "lågpris".

Sen tyckte jag också att det kunde vara juste att nämna att FLIR förefaller ha "höjt ribban" för hack av nytillverkade E4or som det verkar, och att man bör vara ytterst försiktig med köp av E4 fr o m nu, om man tänkt sig att hacka den till en E8...

D09
Läser tråden med stort intresse :)

Blir sugen på att skaffa en värmekamera och ha som vinterhobby i lilla företaget och åka runt till privatpersoner och skanna husen etc

Såg att det fanns några grundkurser, räcker dessa tror ni?

Vilken kamera är lämplig för sådant bruk? ( dyrast är givetvis roligast men vilken nivå kan man börja på? )

Tror ni det finns en marknad för detta?

D09 skrev:
Läser tråden med stort intresse :)

Blir sugen på att skaffa en värmekamera och ha som vinterhobby i lilla företaget och åka runt till privatpersoner och skanna husen etc

Såg att det fanns några grundkurser, räcker dessa tror ni?

Vilken kamera är lämplig för sådant bruk? ( dyrast är givetvis roligast men vilken nivå kan man börja på? )

Tror ni det finns en marknad för detta?
Tror absolut det finns en sådan marknad, även om den troligen är rätt liten!

Ingen i Göteborgsområdet som har en som skulle kunna tänka sig att låna ut den en dag? Mot lämplig ersättning givetvis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.