175 240 läst · 751 svar
175k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Jaha! Kameran kostar ju kanske 50 000 så då har dom den betald på två månader? Rätt bra avkastning...
Flir13 för 10' +moms på Elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-669-49&toc=19121
Samma pris på proffsmagasinet
http://www.proffsmagasinet.se/värmekamera.html
Alldeles säkert inte den bästa, men den billigaste jag hittat.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-669-49&toc=19121
Samma pris på proffsmagasinet
http://www.proffsmagasinet.se/värmekamera.html
Alldeles säkert inte den bästa, men den billigaste jag hittat.
Jag kollade på en sån. Det var så dålig upplösning i kombination med att fokus saknades (den har nån autofokus som gör att den är suddig hela tiden). Rekommenderas INTE tyvärr.Mikael_L skrev:
Den finns även på www.mätforum.se där jag kikade.
anderssvensson skrev:Hag har nu hyrt en värmekamera Flir B40 för att leta rätt på reglar. Samtidigt kollade jag såklart kåken.
Jag fattar ju att jag inte är i närheten av en "Termograför" eller vad de kallas, men man behöver inte vara Einstein för att hitta små energiläckor. Klockrena bilder!
I helgen blir det att laga läckor. Många av mina fönster saknar drevgarn/fogskum eller vad som nu är bäst. Jag trodde det var fönstren som var kass, det var snickaren tydligen.
1000spänn pröjsade jag för en helg och då fick jag den utkörd. Men jag fick bara en kvarts demo så jag fick pilla en del själv innan man fattar sig på kameran.
Jag hyrde min på www.fastighetskonsulterna.com men finns det någon billigare? Jag ska hyra igen när jag fixat tätningarna..?
Anders
finns det någon billigare? ..hittade den här kamera för uthyrning ...samma pris ...men man får istället en bättre värmekamera från samma tillverkare Flir.
http://www.vistcom.se/Termografering/TERMOGRAFERING PRIS.SHTML
Det finns säkert billigare men med sämre prestandard.
Det som differentierar kamerorna för "lekmannen" är i princip upplösning och termiskt brus. Mer än 320x240 pixlars upplösning är total overkill IMHO, och om man bara ska leta läckage och isoleringsproblem så är inte det termiska bruset ett jätteproblem ens med FLIRs instegsmoeller (typ i3) -typiska kallras och "drag" som är värda att åtgärda syns vanligtvis hur bra som helst med en ganska enkel IR-kamera, oändligt mycket tydligare än med vilken spotmeter som helst, så länge som utetemperaturen skiljer sig markant från innertemperaturen.Vagabundo skrev:
Problemet brukar vara hur man ska tolka bilderna som lekman -det gäller att man är i alla fall lite insatt i begränsningarna hos tekniken och vad som är OK avvikelser och vad som bör åtgärdas.
Den värsta fallgropen vid IR-mätningar är samtidigt den som är lättast att undvika - reflektioner i värmereflekterande ytor.
Metallytor fungar som IR-speglar och kan se väldigt kalla, eller varma, ut beroende på vad som speglas i ytan. Ett bra trick är att sätta på lite maskeringstejp (ej eltejp) och mäta mot denna.
Metallytor fungar som IR-speglar och kan se väldigt kalla, eller varma, ut beroende på vad som speglas i ytan. Ett bra trick är att sätta på lite maskeringstejp (ej eltejp) och mäta mot denna.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Ja, precis som reflekterande ytor reflekterar ljus så reflekterar dom ofta IR. Sen finns det såklart undantag , Linserna i IR-kameror är valigtvis gjorda av germanium. Förutom att germanium är väldigt känsligt och mekaniskt vekt så är det svindyrt. Linserna ser ut som silvriga metalliska speglar när man tittar på dem då dom inte släpper igenom något syligt ljus.mycke_nu skrev:Den värsta fallgropen vid IR-mätningar är samtidigt den som är lättast att undvika - reflektioner i värmereflekterande ytor.
För att plocka temperatur på ett fönster så kan man tejpa en snutt svart eltejp på rutan -emisiviteten på eltejp (alltså hur *korrekt" den strålar ut värme jämfört med en teoretisk svartkropp) är ganska väl kartlagd och det går -om man verkligen är intresserad av temperaturen- att justera bilden mot just emisiviteten för eltejp
Glas, å andra sidan, som är transparent för "ljus" (synliga våglängder) är IR-reflekterande, dvs glas reflekterar IR som en spegel och om man termograferar glasrutor utan att veta detta så kan man i själva verket termografera himlen (som reflekteras i rutan) och den är kall....mycket kall . Som kuriosa kan nämnas att det är just pga glasets olika reflektivitet som t ex växthus fungerar -synligt ljus tar sig genom glasrutan och omvandlas när den träffar marken eller något annat objekt inne i växthuset till värmestrålning som *trumvirvel* reflekteras tillbaks av glasrutorna .
Jag skulle nog undvika eltejp av den enkla anledningen att man ofta inte vet vilket material det är. Polyeten är tex helt transparent för långvågig IR. (Kvinnor med kläder i polyester bör se upp när det finns värmekameror i närheten.)
Jag säger inte att du har fel, men om vi säger som så att jag varit involverad i konstruktionen av en inte oansenlig del av de IR-kameror som idag marknadsförs för seriös termografi, och jag är inte lika orolig som du för att använda "vanilla" eltejp för att få en definierad emisivitet, så hoppas jag att du tror migmycke_nu skrev:
edit: noterar meningsbyggnaden men orkar inte fixa...
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Jag hakar på denna tråd. Kikade först på Flir i3, men det tog inte lång stund innan jag även gluttade på i5'an. Nu har jag dock bestämt mig för att satsa på något åt i7-hållet. Jag har hela tiden tänkt att en mindre sensor inte gör så mycket eftersom man kan gå närmare osv, men då även i7'an saknar manuell fokus så blir jag fundersam. Högre upp på Flir-stegen är jag inte riktigt beredd att gå.
Började titta på denna: http://www.ipi-infrared.com.au/infr...plication/electrical-inspections/trotec-ec060
Svårt att hitta info om den på nätet dock. Jag hittar bara försäljare.
Undras vad sensitivity 0.1-30 grader betyder? En fördel mot i7'an är att uppdateringsfrekvensen är 50/60hz jämfört mot flirs 9fps. Ingen av dem verkar kunna spara film, men det kanske inte spelar någon större roll egentligen. Spontant tycker jag att bilderna från i7'an ser bättre ut, men det kanske bara beror på finare prover och litet utbud på nätet?
Började titta på denna: http://www.ipi-infrared.com.au/infr...plication/electrical-inspections/trotec-ec060
Svårt att hitta info om den på nätet dock. Jag hittar bara försäljare.
Undras vad sensitivity 0.1-30 grader betyder? En fördel mot i7'an är att uppdateringsfrekvensen är 50/60hz jämfört mot flirs 9fps. Ingen av dem verkar kunna spara film, men det kanske inte spelar någon större roll egentligen. Spontant tycker jag att bilderna från i7'an ser bättre ut, men det kanske bara beror på finare prover och litet utbud på nätet?
Jag tror att den som skrev produktbladet har missförstått något. Normalt specar man känsligheten, NETD (Noise Equivalent Thermal Difference) vid 30C.
Ett NETD på 0.1C kan nog anses vara det högsta rekommendabla. 0.15 ger en dålig bild och 0.05 brukar se riktigt bra ut.
Ett NETD på 0.1C kan nog anses vara det högsta rekommendabla. 0.15 ger en dålig bild och 0.05 brukar se riktigt bra ut.