Ja, jag förstod det efter ett tag. :)

Tycker den där ser bra ut om det inte vore för betraktningsvinkeln. 20 grader känns väldigt lite och nya objektiv kostade nästan som halva kameran. Allt ser dock så otroligt primitivt ut när man kikat på en flir e60 :) overkill för mina behov dock.
 
Nu är det snart femton år sedan jag slutade jobba på FLIR så jag är inte riktigt uppdaterad på industriprodukterna, men i7 är nog minimum med tanke på bildupplösningen. Går man under 140x140 börjar det bli snudd på oanvändbart för de flesta applikationer.

i3 med endast 60x60 pixels och dessutom dålig känslighet torde endast lämpa sig för att leta riktigt varma objekt på tämligen korta avstånd, typ varmgång i elskåp. Värmeläckor i byggnader kräver såväl god spatiell upplösning som bra känslighet så där skulle jag absolut välja i7.
 
Nu väger ju inte mina ord speciellt tungt då jag inte ens vet vart Flir håller till och absolut inte jobbat där ;), men visst är det lite hårt att säga att 140x140 skulle vara minimum för det mesta? Gå nära är ju inte ens möjligt, som det verkar med i3, i5 och i7 då man inte kan Ställa in fokus. Att leta läckor på ett hus borde man klara med en i3 tycker jag. Givetvis lär den kännas värdelös om man är van något i 200k+ klassen, men för någon som bara brukat en ir-termometer så kommer en ny värld öppnas.

Edit: observera att jag inte vill skrämma bort dem som har koll på grejerna genom att framstå som en idiot. Tolka det ovanstående som en fråga :)
 
Redigerat:
Det beror givetvis på applikationen, men 140x140 pixels är inte mycket. Det är nog inte många som skulle köpa en vanlig kamera med 0,02 Mpixel, och då skall man dessutom komma ihåg att IR-bilder är svårtolkade även vid hyfsad upplösning.

Det bästa är nog att du försöker låna eller prova kamera för att se vad som funkar för din applikation. FLIR håller till i Danderyd om du bor i Stockholmsområdet.

Vad tänker du använda kameran till?
 
mycke_nu skrev:
Det beror givetvis på applikationen, men 140x140 pixels är inte mycket. Det är nog inte många som skulle köpa en vanlig kamera med 0,02 Mpixel, och då skall man dessutom komma ihåg att IR-bilder är svårtolkade även vid hyfsad upplösning.

Det bästa är nog att du försöker låna eller prova kamera för att se vad som funkar för din applikation. FLIR håller till i Danderyd om du bor i Stockholmsområdet.

Vad tänker du använda kameran till?
Kan man verkligen göra jämförelsen med en vanlig digitalkamera? Då känns det ju som att även de dyrare irkamerorna är något skrot från 90-talet, ingen skulle vilja röra vid idag. Jag tänker eftersom en värmekamera används mycket till att scanna av "live" mef. Däremot kan jag tänka mig att känslighet och uppdateringsfrekvens är rätt viktigt.

Jag tänkte väl mest använda den hemma bland alla byggnader jag har. Många lite annorlunda lösningar jag är tveksam till. Skulle man kunna se hur fukt/vatten tar för vägar där det är problem. I övrigt kan jag nog hitta på hur mycket skoj dom helst känns det som. :)
 
Man kan jämföra i den meningen att man måste kunna identifera vad man tittar på, är upplösningen för låg blir det ganska besvärligt, men det beror givetvis på avståndet och vad man tittar på.

Jag letade lite på servern, men hittade inga bilder med låg upplösning så här kommer en simulerad bild från ett ställverk tagen från en helikopter.

Upplösning ca 540 pixels (originalet var 800 pixels, jag har samplat ner bilden)

Screen Shot 2012-11-16 at 6.39.41 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma ytterligare nedsamplad till 140 pixels

Screen Shot 2012-11-16 at 6.43.10 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen 60 pixels

Screen Shot 2012-11-16 at 6.47.23 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes blir det näst intill oanvändbart när man går ner i upplösning. Kameran på bilden hade en känslighet runt 1,2 C vill jag minnas.

För applikationer som fuktinträngning är det hög termisk känslighet som gäller. Vissa kameror har inbyggd brusreducering i form av medelvärdesbildning vilket kan vara användbart i sådana fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ah, jaja men att det inte var tal om personsökning från helikopter var väl ganska klart? ;) dels är det fel forum och dels är "leksaker" för några hundra tusen inte alls tillräckliga då.

Som sagt, upplösningen är jag inte orolig över. Du kanske kan svara på hur pass bra skärpa man får när man börjar nära sig när gränsen, eller kanske överskrider den? Jag har läst flera som menade att 1-2m är optimalt avstånd och att fokus blir rejält dålig utanför detta område. I sådana faller min teori om att bara kunna gå närmare så man önskar högre detaljrikedom.
 
Jag vet inget om skärpedjupet hos de nya modellerna, men allmänt sett är det väl så att ju smalvinkligare objektiv man väljer desto mer kritisk blir skärpeinställning.

Att tänka på är att skärpeinställningen även påverkar mätnoggrannheten hos en IR-kamera, men det spelar mindre roll i de flesta applikationer.
 
Attans så svårt detta är. Nu är jag inne o fluktar på en e30. E-serien verkar inte dum. Fortfarande låg upplösning på just e30 dock.

(kameran jag länkade till i början av tråden. hade demoex till bra pris. Tänkte slå till men då var de slut. Jag som bara trodde det var lockpriser. :)
 
e30 tycker jag ser trevlig ut. Kanske lite mer funktioner än vad man behöver för hemmabruk, men vill man även extraknäcka lite som IR-konsult passar den utmärkt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, den kanske är värd extraslantarna? Jag hade inte tänkt åka runt och fota åt folk, men man kanske skulle kunna få in några kronor genom att hyra ut den. Jag har ett mindre entreprenadföretag på sidan av mitt huvudsakliga bolag som hantverkare. Om det blir en kamera så kommer det givetvis en recension här.
 
daniellindholm skrev:
Ja, den kanske är värd extraslantarna? Jag hade inte tänkt åka runt och fota åt folk, men man kanske skulle kunna få in några kronor genom att hyra ut den. Jag har ett mindre entreprenadföretag på sidan av mitt huvudsakliga bolag som hantverkare. Om det blir en kamera så kommer det givetvis en recension här.
Jag skulle säga att visst, det är skillnad på en 320x240 sensor och en 60x60 (som i3), men grundfrågan är vad man ska använda kameran till. Upplösningen är en parameter, brus/precision en annan. Mätfunktioner en tredje. Vad gäller skärpedjup och fixfokusoptik så handlar det mycket om hur liten sensorytan är och vilken upplösning den har -kör man lågupplöst och modesta bruskrav så funkar fixfocus för den lägre upplösningen och bruset döjler eventuell oskärpa :).

Jag menar att man kommer väldigt långt med en i3. Själv hade jag iof en P640 när jag inspekterade nyköpta huset (kostar som en ny BMW M3),, men jag hade nog lika gärna kunnat klara mig med en i3 för att hitta köldbryggor, pysta glaskassetter och annat uppenbart...
 
Jag skulle gjort så här.

Har du inte möjlighet att testa en kamera hos FLIR i Danderyd eller hos någon återförsäljare så köp på nätet i Sverige som privatperson och prova den. Är du inte nöjd har du två veckors returrätt.

Som hevi skriver ovan är spatiell upplösning och känslighet hos enkla kameror så dålig att fokusering inte spelar någon roll..

Inte för att jag gärna vill hacka på FLIR som faktiskt gör fantastiska kameror, MEN när jag jobbade där hade den sämsta kameran (AGEMA 210) vi sålde ca 90 pixels upplösning och det var absolut katastrofalt dåligt.

Köp inte 60x60, det måste vara den absolut mest lågupplösta kamera som företaget tillverkat sedan 60-talet. Säkert funktionsduglig om man vill hitta en glödande säkring i ett elskåp, men knappast ägnad att användas för något annat.
 
Redigerat:
Ah jo självklart förstår man att högre upplösning så klart är bättre, men det är nog det sista jag oroar mig förutsatt de där andra saker (fokus osv) gör att man till viss del kan kompensera för upplösningen. Nu verkar det ju inte vara så. Lågupplösta, eller dåliga kameror faller även på dessa punkter. E30 som jag lagt ett bud på imponerar väl egentligen inte på någon punkt förutom möjligen uppdateringsfrekvensen på 60hz då. Att prova en kamera var ett bra tips. Går inte budgivningen hela vägen så skall jag definitivt göra det, om det finns möjlighet. Jag är mest bara intresserad av att hitta riktiga köldbryggor, otötheter, golvvärmeslingor men det vore även fint om man skulle kunna använda den i företaget och göra en före och efter koll på hus vid dränering där källaren isoleras ordentligt. Dels av nyfikenhet, om man nu kan få ut något vettigt av det men även för kunden som då förhoppningsvis kan känna sig nöjd på direkten om man kan få fram något begripligt. Jag kanske är i helt fel priskategori med det sistnämnda? Till de förstnämnda sakerna (för privat bruk här hemma) så antar jag att det räcker med en ganska primitiv kamera. Bara en ir termometer säger faktiskt en hel del och underlättar betydlig. Även fast man tycker sig kunna säga exakt vart en golvvärmeslingor är så vågar man ändå inte köra ned borrmaskiner där :)
 
Hoppas det går vägen! En kamera är en helt annan värld än en IR-termometer.

En stor fördel du kommer att uppleva med en vettig kamera är att du kan dokumentera ditt arbete för dina kunder eftersom bilderna faktiskt går att tyda. Det är inte mycket mening att visa en kund en ofokuserad bild på 60x60 pixels. Kan du få loss en e30 för 10-15 kkr så är det inga stora pengar enligt min uppfattning.

(Detta sagt utan att ha sett någon av de aktuella kamerorna i verkligheten, men jag har i alla fall 20 års erfarenhet av andra modeller :).)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.