D09 skrev:
Vilka material har 1,0.

Såg att svart asfalt har 0,93, tänkte att asfalt är vanligt förekommande :)
Det finns inga, men man kan göra en "burk" som inte reflekterar någon strålning, dvs allt som faller in studsar bara runt internt mot absorberande väggar och kommer aldrig tillbaka ut. Resultatet är att burkens öppning får e=1,00.

220px-Black-body_realization.png
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Spraya mattsvart färg i flera skikt på något lämpligt, kanske en masonitskiva eller så...
Då blir det nog ganska nära e=1.

Kan man gissa på 0,98-0,99 typ? mycke_nu?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mycke_nu skrev:
Det finns inga, men man kan göra en "burk" som inte reflekterar någon strålning, dvs allt som faller in studsar bara runt internt mot absorberande väggar och kommer aldrig tillbaka ut. Resultatet är att burkens öppning får e=1,00.

[bild]
Det där verkar riktigt intressant :)

Något speciellt material den ska vara gjord av eller kan man slakta en låda av t ex plast?

Förmodar att man får räkna ut rätt storlek på hål kontra mätavstånd / mätyta så man vet att den med säkerhet kommer in men inte ut
 
Nu sotar väl inte din panna så mycket, annars är det ju en klassiker med sot för absorption. :)
En liten plåtlåda med öppning där du brassar på med ren acetylenlåga ger nog ganska snart ett referensobjekt annars.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Det bör ju lämpligen vara ett material med hög emissivitet så strålningen dämpas ut redan efter ett par studsar.

Sedan är det väl inte helt lätt att få till det i praktiken och hålla koll på alla vinklar skulle jag tro, men det kan ju vara kul att göra ett försök.
 
mycke_nu skrev:
Sedan är det väl inte helt lätt att få till det i praktiken och hålla koll på alla vinklar skulle jag tro, men det kan ju vara kul att göra ett försök.
Klart man skall experimentera själv! MEN hur verifierar man resultatet? Särskilt när vi talar om så små skillnader här (som mellan säg 0.98 och 1.0)?
 
D09
Fick samtal från veterinären idag efter att ha fotat vovvens nos, hon var bra nyfiken/ imponerad av kamera

ImageUploadedByByggahus.se1393927507.226697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


( se skillnaden på "näsborrarna" )
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Klart man skall experimentera själv! MEN hur verifierar man resultatet? Särskilt när vi talar om så små skillnader här (som mellan säg 0.98 och 1.0)?
Det enklaste är nog att växla mellan olika bakgrundstemperaturer. Om e=1,00 så ska inte mätresultatet påverkas om man går från kall himmel till att ha solen i bakgrunden. (Dock kan det ju hända att solen värmer upp själva black bodyn, så man får vara snabb när man mäter.)
 
C
Herregud,det här är ju nästan svårare än försäkring, jag tror jag håller mg till det, men jag finns i alla fall med på listan för en Flir till Iphone 5 S:) Där går nog gränsen vad avser kamera....
 
Haha, ja nu är hembyggda black bodies helt klart överkurs. Det har jag nog bara sett i forskningslabb tillhörande US Air Force.
 
tyckte att jag såg i någon fil att kameran antar att slutaren(eller vad den heter) är en 'blackbody' när den gör sin auto-kalibrering(som tar 3 frames att göra)
Sen har många på eev märkt att kameran är riktigt dåligt kalibrerad för minusgrader/utomhus och kalibrerat om den själv.
Finns i tråden hur man gör det osv, men har inte orkat lägga någon vikt vid det, och som vanligt, om ni inte vet exakt vad ni gör så gör det inte(om ni ska kalibrera om själva)
 
mycke_nu skrev:
Haha, ja nu är hembyggda black bodies helt klart överkurs. Det har jag nog bara sett i forskningslabb tillhörande US Air Force.
Fast det är ju överkursen som är skoj! ;) Jag har surfat lite och det verkar som om grafit är materialet framför andra när man skall göra sin egen "black body cavity". Många blyertspennor blir det... :)
 
D09
Har laddat ner flir tools till ipaden :)

Så nu har jag åtkomst till bilderna även vid sovdags ;)

Fanns en del olika flir appar men en del verkar vara kopplade till kamera med wifi
 
D09 skrev:
Har laddat ner flir tools till ipaden :)

Så nu har jag åtkomst till bilderna även vid sovdags ;)

Fanns en del olika flir appar men en del verkar vara kopplade till kamera med wifi
Hur kopplar man en flir e4(e8) till paddan?
 
D09
gockemannen skrev:
Hur kopplar man en flir e4(e8) till paddan?
Jag har tömt av bilderna som vanligt via dator till en trådlös hårddisk ( time capsule ) och tar jag upp filerna genom filebrowser i ipaden, väljer öppna med flir tools.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.