Nån som vet någon butik i Stockholm som har e4:an på lager?

//gm

gockemannen skrev:
Nån som vet någon butik i Stockholm som har e4:an på lager?

//gm
Jag beställde från www.proffsmagasinet.se, och de verkar fortfarande ha den i lager och de har även en butik på Vanadisvägen 2 i Stockholm.
Så fort jag försökt "uppgradera" min ska jag meddela resultatet.

Jahaja imorgon blir man alltså ägare till en flir e4 som skall uppdateras till en e8 inom en timme efter jag fått den. Ska ta några före och efter bilder så får vi se vad skillnaden är. Fan att habegär är en last...

gockemannen skrev:
Jahaja imorgon blir man alltså ägare till en flir e4 som skall uppdateras till en e8 inom en timme efter jag fått den. Ska ta några före och efter bilder så får vi se vad skillnaden är. Fan att habegär är en last...
Ja, jag måste säga att jag är avundsjuk, och ser med spännings fram emot resultatet. Jag brukar i övrigt inte känna några sådana begränsningar, men jag kan bara inte motivera 10tkr för en grej jag egentligen inte behöver. (Man kan känna med handen var det drar in i mitt hus... Och jag köper värme billig...)

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag måste säga att jag är avundsjuk, och ser med spännings fram emot resultatet. Jag brukar i övrigt inte känna några sådana begränsningar, men jag kan bara inte motivera 10tkr för en grej jag egentligen inte behöver. (Man kan känna med handen var det drar in i mitt hus... Och jag köper värme billig...)
Behöver? Det beror på hur man ser på det, om du köper den och låter den ligga så behöver man inte den, men använder man den till massa olika saker så är den mycket prisvärd(iaf E4 till E8+ versionen). Går ju att felsöka det mesta med en en värmekamera som man vet hur man ska använda.

Du kan se om djur är sjuka, om något vattenrör är trasigt och läcker inne i väggen, kopplingar som börjar släppa i elskåpet, kolla var huset har dåligt med isolering etc etc. Behöver bara hitta en eller två av några lite 'större' saker så har den betalat sig många gånger om.

Det är nog bara ens fantasi som sätter gränserna när man har en värmekamera med högre upplösning, och man kan ställa in värmedeltat till 4 grader genom att ändra i konfigurationsfilerna, som gör att man ser vissa saker ännu bättre.

Bästa användningen(för en billig kamera) är nog för en blivande husköpare, kan se saker som de flesta besiktningsmän kan missa(de borde egentligen ha en egen). Där finns det chans att man kan bli räddad från ett hus med massa dolda fel, alltid svårt att få pengar tillbaka när man påtalar dolda fel efter man köpt huset.

ullberg
Allt snack fick mig att lägga mig platt (för begäret).
ImageUploadedByTapatalk1384885988.364328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag lyckades faktiskt stå emot att ta med den hem och modda direkt (har lite för mycket att göra på jobbet f.n.). Jag lämnade den därför på jobbet (så jag kan jobba ostört hemma). Min plan sträcker sig dock inte till hur jag ska hantera det imorgon, så vi får väl se hur det går...

• Gilla
Dekker
  • Laddar…
Köpsuget är stort, men jag kan bara inte motivera 10k för en "leksak" (det kommer min fru garanterat tycka att det är)!

ullberg skrev:
Allt snack fick mig att lägga mig platt (för begäret).
[bild]
Men jag lyckades faktiskt stå emot att ta med den hem och modda direkt (har lite för mycket att göra på jobbet f.n.). Jag lämnade den därför på jobbet (så jag kan jobba ostört hemma). Min plan sträcker sig dock inte till hur jag ska hantera det imorgon, så vi får väl se hur det går...
Min kursivering

Eller för att dölja leksaken för frun :D (Undertecknad har också köpsug!!)

vectrex skrev:
Köpsuget är stort, men jag kan bara inte motivera 10k för en "leksak" (det kommer min fru garanterat tycka att det är)!
Du får väl utelämna det faktiska priset men hävda att du fick den med 50 procent rabatt. Då blir hon garanterat stolt över dig! :D

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Ingen som gjort uppdateringen och skulle kunna skriva en snabb how to på svenska, skulle verkligen inte vilja bricka nya leksaken.

//gm

ullberg
roland53 skrev:
Min kursivering

Eller för att dölja leksaken för frun :D (Undertecknad har också köpsug!!)
Kanske, men jag tror hon tappat hoppet för länge sen...

gockemannen skrev:
Ingen som gjort uppdateringen och skulle kunna skriva en snabb how to på svenska, skulle verkligen inte vilja bricka nya leksaken.

//gm
jag har som sagt inte gjort den ännu (men kan återkomma i frågan om ingen annan hinner före) , men det verkar ju helt riskfritt (famous last words), åtminstone att ta den till en E8, möjligtvis är det lite riskabelt att göra den till en E8+.

ullberg
Alfredo skrev:
Du får väl utelämna det faktiska priset men hävda att du fick den med 50 procent rabatt. Då blir hon garanterat stolt över dig! :D
En E8 kostar väl runt 60K så sanningen är väl att det är drygt 80% rabatt...

Ett annat tips är att hitta en lika pryltokig person i din vänskapskrets & närhet för att göra ett gemensamt köp. Det är ju knappast ett verktyg man behöver tillgång till 24/7 (förutom första veckan då)

/U

Försöker mig på en översättning av instruktionerna på
http://www.eevblog.com/forum/testgear/flir-e4-thermal-imaging-camera-teardown/msg321956/#msg321956

Ladda hem e4hack3b och flir tools.
Packa upp e4hack till en katalog på skrivbordet

Visa filändelser i den katalogen.
Öppna E8.cfg i anteckningar
Fyll i serienummer i slutet av filen, spara och stäng.
Windows kör, skriv cmd
I kommandofönstret byt till katalogen för e4hack3b, kanske genom "cd Desktop/e4hack3b"
kör CRC01 E8.cfg
Fyll i resultatet i E8.cfg, längst ner. Se till att det ser ut så här:
# ID xxxxxxxx
# CRC01 yyyyyyyy
kopiera e8.cfg till flashfs\system\appcore.d\config.d\e8.cfg

Skapa en zipfil som innehåller flashfs-katalogen och camera.cmd, döp till vadsomhelst.zip
Byt namn på vadsomhelst.zip till vadsomhelst.fif
Installera flir tools
I utforskaren gå till katalogen motsvarande
C:\Program Files (x86)\FLIR Systems\FLIR Tools\bin
Plugga in kameran i datorn.
Kör programmet FLIRInstallNet
I nedre rutan bläddra fram till vadsomhelst.fif
"Run FIF"
Det står i listen till vänser hur det går med uppladdningen av filen till kameran.
Vänta några sekunder, koppla ur USB från kameran.
Ta ur batteriet ur kameran, och sätt in igen.
Nu ska det funka!

Och om allt går åt "h-e", kvarstår konfig för E4 då? :confused:

...och fabriksgarantier?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.