175 765 läst · 751 svar
176k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Hur enkelt är det att se firmeware eller, om det går att dra någon slutsats av det, serienumret? Dvs är det möjligt att göra utan att öppna förpackningen så det går att returnera smidigt, om den skulle vara för ny?
Äger inte någon, men som jag har uppfattat det måste du starta kameran och se det i en meny, dvs inget står på utsidan om vilken firmware version den kan ha =/
Men har sett folk posta info att deras har blivit kalibrerad så sent som för 1 vecka sedan och ändå ha 'rätt' version.
Men har sett folk posta info att deras har blivit kalibrerad så sent som för 1 vecka sedan och ändå ha 'rätt' version.
Ja, den här tråden ökar signifikant riskerna att jag har 10' mindre på kontot. Vilket ha-begär...
Finns inga 100%-iga lösningar i denna värld tyvärr..
Tyvärr är ju inte heller detta 100%-igt, även FPGA:er kan du ju uppgradera. Om det inte finns en färdig "firmware" så blir det ju oerhört mkt svårare (annars får man reverse-enginera hela FPGAns funktioner + implementera, synta. Vilket inte är särdeles lätt, eller mer troligt på fel sida gränsen till görbart med rimliga resurser), men ponera att man tar en befintlig från en annan modell (E8:n) och flashar ned (i E4:n) så kanske det räcker. I värsta fall har Flir ett skydd runt binären (som gör det svårare), men det kan också ligga helt oskyddat i ett vanligt flash.Dekker skrev:
Finns inga 100%-iga lösningar i denna värld tyvärr..
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Jo, jag får kämpa med mig själv. Men jag har bestämt att lägga pengarna på att köpa en garageport istf. att bygga dörrar själv, så jag kan med bara nöd och näppe stå emot...Alfredo skrev:
Det första 'verkliga' arbetet min får göra(om jag får tag på en) blir att leta efter vattenskador i en källare(vet inte om det går i ytterväggar under mark, om man skulle kunna se om det tränger in mera vatten/fukt på en specifik punkt än andra) som kan har uppståt i samband med byte från oljepanna till bergvärme för ett antal år sedanAlfredo skrev:
Lite input från er värmekamera experter önskas. Vet inget-kan inget om värmekameror men sitter med en FLIR E5 som jag försöker uppgradera enl. andra inlägg i denna tråd.
Har enligt givna anvisningar "lyckats" att uppgradera. Det är åtminstone vad programmet säger MEN
vad skall skillnaden egentligen bli??
Jag kan inte se någon signifikant skillnad.
Se rapporter nedan före och efter uppgradering
https://www.dropbox.com/s/7ko6mq9j33duiaj/Fasad%20f%C3%B6re%20uppgradering.pdf
https://www.dropbox.com/s/x8p5cvb6xmfo1do/Fasad Efter uppgradering.pdf
Om jag googlar på spec för dessa kameror så är mycket gemensamt tex MSX upplösning som ovanstående bilder är tagna i. Då kan man väl inte förvänta sig någon större förbättring eller...?
Efter en uppgradering; Kan man förvänta sig BiB funktionen?
Att IR-upplösningen blir bättre? Hur kollar man detta praktiskt?
Blir det bättre termisk känslighet? Hur kan man själv kolla att det blivit så?
Tillkommer mätningsläget Isotherm (över/under) i display:en?
Ovanstående är skillnader enl. spec och ingen av dessa dyker upp efter min "uppgradering". Har jag gjort något fel?:eek:
Har enligt givna anvisningar "lyckats" att uppgradera. Det är åtminstone vad programmet säger MEN
vad skall skillnaden egentligen bli??
Jag kan inte se någon signifikant skillnad.
Se rapporter nedan före och efter uppgradering
https://www.dropbox.com/s/7ko6mq9j33duiaj/Fasad%20f%C3%B6re%20uppgradering.pdf
https://www.dropbox.com/s/x8p5cvb6xmfo1do/Fasad Efter uppgradering.pdf
Om jag googlar på spec för dessa kameror så är mycket gemensamt tex MSX upplösning som ovanstående bilder är tagna i. Då kan man väl inte förvänta sig någon större förbättring eller...?
Efter en uppgradering; Kan man förvänta sig BiB funktionen?
Att IR-upplösningen blir bättre? Hur kollar man detta praktiskt?
Blir det bättre termisk känslighet? Hur kan man själv kolla att det blivit så?
Tillkommer mätningsläget Isotherm (över/under) i display:en?
Ovanstående är skillnader enl. spec och ingen av dessa dyker upp efter min "uppgradering". Har jag gjort något fel?:eek:
Du ska få bild-i-bild-funktionen om du lyckas. För att jämföra bilder före och efter, stäng av MSX och kör endast termisk bild. MSX gör att upplösniingen uppfattas som mycket bättre än den är.
Jag vet inte om uppgradeing av E5 fungerar exakt som för E4, men jag tror du har ett fel i filen E8.cfg
Jag hade ett slarvfel först, och man får ändå OK från FLIR's program, men kameran uppgraderas inte.
Efter näst sista raden (med serienumret) ska det vara exakt ett DOS/Windows-radslut, dvs hex-tecknen 0D 0A.
Sista raden ska se ut exakt som utskriften från programmet crc01.exe, och även den raden ska avslutas med exakt ett DOS/Windows radslut. För att se radslutstecknen kan du t.ex använda "Total Commander". markera filen, tryck F3 och välj Options = Hex.
Om du skickar filen till mig kan jag kolla den (tills i morgon).
Här är en före" och en "efter" bild på min E4, endast termiskt. Man ser tydligt att brusnivån sjunker med uppgraderingen, dvs känsligheten ökar::
Jag vet inte om uppgradeing av E5 fungerar exakt som för E4, men jag tror du har ett fel i filen E8.cfg
Jag hade ett slarvfel först, och man får ändå OK från FLIR's program, men kameran uppgraderas inte.
Efter näst sista raden (med serienumret) ska det vara exakt ett DOS/Windows-radslut, dvs hex-tecknen 0D 0A.
Sista raden ska se ut exakt som utskriften från programmet crc01.exe, och även den raden ska avslutas med exakt ett DOS/Windows radslut. För att se radslutstecknen kan du t.ex använda "Total Commander". markera filen, tryck F3 och välj Options = Hex.
Om du skickar filen till mig kan jag kolla den (tills i morgon).
Här är en före" och en "efter" bild på min E4, endast termiskt. Man ser tydligt att brusnivån sjunker med uppgraderingen, dvs känsligheten ökar::
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 900 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 900 inlägg
Ett lätt sätt att se det är att titta i flirtools vilken termisk upplösning bilden har, det står i infopanelen (åtminstone i Mac-versionen). Du kan också kolla det i kameran. Gå in i bildvisningsläge, tryck på mittenknappen och välj information. Vilken tremal resolution står det där?
Har fått mina kamera, varit och kollat källaren i ett hus, men jag kunde inte se några 'kalla fläckar' som skulle indikera mera vatteninträngling där, så jag vet inte om den hypotesen är rätt. Jag menar att om man har något högre vatteninträngling från utsidan av väggen(dräneringen börjat krångla/igensatt) i en källare kanske det visar sig som ett område som var kallare än andra, men kan inte verifiera det.
Kunde dock se var takstolarna gick, även golvvärmen var lätt att se, tom avlopp gick ibland. Kollade även upp säkringarna, men de var alla jämn varma (borde tyda på inga glappkontakter i centralen iaf). Var lite kallare i källaren också så man kunde se var folk hade rört väggarna och golvet(svårare att se pga sockorna) flera minuter efteråt
Blev dock lite lurad tills jag vande mig att när man se på något som hade IR-speglande yta och så ser man sig själv lite suddigt. Har ni andra något tips på vad man ska sätta IR reflekterande temperaturen(i inställningarna) på?
Kunde också se var det var lite fuskat med isoleringen, antar den var lite ihoppressad/intvingad/saknades för vissa punkter lyste upp som mörka fläckar i väggarna. Kunde inte hitta några direkta vattenskador i väggarna, men det kan vara pga min okunskap.
Kunde även se var elrören gick i innerväggarna pga luften i dem var lite kallare? Tror dock att detta var ett specialfall och det inte alltid är så, men det kan man tänka på, om man behöver hitta var elrör går så kan man blåsa in varmluft i elrören, behövs kanske inte så mycket högre temperatur än omgivningen, 10-15 grader kanske räcker?
Om ni andra har några bra tips på vad att mäta/metoder så dela gärna med er.
Kunde dock se var takstolarna gick, även golvvärmen var lätt att se, tom avlopp gick ibland. Kollade även upp säkringarna, men de var alla jämn varma (borde tyda på inga glappkontakter i centralen iaf). Var lite kallare i källaren också så man kunde se var folk hade rört väggarna och golvet(svårare att se pga sockorna) flera minuter efteråt
Blev dock lite lurad tills jag vande mig att när man se på något som hade IR-speglande yta och så ser man sig själv lite suddigt. Har ni andra något tips på vad man ska sätta IR reflekterande temperaturen(i inställningarna) på?
Kunde också se var det var lite fuskat med isoleringen, antar den var lite ihoppressad/intvingad/saknades för vissa punkter lyste upp som mörka fläckar i väggarna. Kunde inte hitta några direkta vattenskador i väggarna, men det kan vara pga min okunskap.
Kunde även se var elrören gick i innerväggarna pga luften i dem var lite kallare? Tror dock att detta var ett specialfall och det inte alltid är så, men det kan man tänka på, om man behöver hitta var elrör går så kan man blåsa in varmluft i elrören, behövs kanske inte så mycket högre temperatur än omgivningen, 10-15 grader kanske räcker?
Om ni andra har några bra tips på vad att mäta/metoder så dela gärna med er.
Vatteninträngning går utmärkt att se med IR, men vanligen görs den utomhus på exempelvis platta tak.
Metodiken går ut på att man antingen tittar på förmiddagen när solen börjat värma upp taket (kalla fläckar indikerar vatten), eller efter solnedgången (varma fläckar indikerar vatten).
Inomhus där temperaturen är homogen på ytan är det svårt eller omöjligt att se vatten, om inte själva ytan är fuktig.
Beträffande speglande ytor, så handlar detta om ytans emissivitet, vilken kan ställas in på kameran. För de flesta vanliga icke-metalliska material ligger värdet på 0,8-0,95. Rätt inställning är viktig för att temperaturmätningen skall bli korrekt. Metaller fungerar som sagt som speglar och man mäter då inte på metallens yta utan istället spegelbildens temperatur, så där gäller det att se upp.
IR-mätning är ett otroligt komplicerat område, men för hemmabruk är det bara att ställa emissiviteten på 0,95 och undvika blanka metaller.
Vad beträffar användningsområden så är elinspektion ett mycket stort sådant. Man plockar av kåporna (på exvis centraler) och inspekterar under drift.
Ett annat område är treglasfönster, dåliga fönster är lätt att upptäcka utifrån under kalla dagar. Se upp med reflexer från omgivningen bara, glas kan vara lite lurigt. Om temperaturen ändrar sig när man flyttar kameran så är det reflexer man ser.
Vill man sedan leka så är det alltid kul att trä en svart sopsäck över huvudet och se hur den är helt genomskinlig för IR.
Metodiken går ut på att man antingen tittar på förmiddagen när solen börjat värma upp taket (kalla fläckar indikerar vatten), eller efter solnedgången (varma fläckar indikerar vatten).
Inomhus där temperaturen är homogen på ytan är det svårt eller omöjligt att se vatten, om inte själva ytan är fuktig.
Beträffande speglande ytor, så handlar detta om ytans emissivitet, vilken kan ställas in på kameran. För de flesta vanliga icke-metalliska material ligger värdet på 0,8-0,95. Rätt inställning är viktig för att temperaturmätningen skall bli korrekt. Metaller fungerar som sagt som speglar och man mäter då inte på metallens yta utan istället spegelbildens temperatur, så där gäller det att se upp.
IR-mätning är ett otroligt komplicerat område, men för hemmabruk är det bara att ställa emissiviteten på 0,95 och undvika blanka metaller.
Vad beträffar användningsområden så är elinspektion ett mycket stort sådant. Man plockar av kåporna (på exvis centraler) och inspekterar under drift.
Ett annat område är treglasfönster, dåliga fönster är lätt att upptäcka utifrån under kalla dagar. Se upp med reflexer från omgivningen bara, glas kan vara lite lurigt. Om temperaturen ändrar sig när man flyttar kameran så är det reflexer man ser.
Vill man sedan leka så är det alltid kul att trä en svart sopsäck över huvudet och se hur den är helt genomskinlig för IR.