ullberg
roland53 skrev:
Och om allt går åt "h-e", kvarstår konfig för E4 då? :confused:
Svårt att säga då ingen har misslyckats hittills... ;)

(well, ingen har rapporterat ett misslyckande i den f.n. 108-sidiga tråden som länkas från sidan ovan). Det finns ett obekräftat fall med en "för ny" firmware (inget skulle förstördes där heller, men det gick inte att "uppgradera" till en E8), personligen är jag tveksam om det var ett sant inlägg.

roland53 skrev:
...och fabriksgarantier?
Om de upptäcker vad du gjort kan de säkert invända, men det går att nergradera (på fungerande kameror dock)

Det är självklart en risk, man får väl besluta sig själv för om det är värt det.

Jag tycker nog det är bättre om vi håller detaljdiskussioner utanför BH, jag är egentligen inte alls övertygad att detta är olagligt, men i någon mån närmar vi oss gränsen för §4.11. Men framförallt tror jag alla får mycket bättre svar (i den långa diskussionstråden) på eevblog.com jämfört med här på BH

/U
 
Tack! Bara en fråga? Eftersom mycket vill ha mer. Vad är skillnaden mellan e8 och e8+ samt hur gör jag för att uppgradera till en sån?

//gm
 
Jag hade skrivit fel vid första försöket i e8.cfg, och då händer inget alls, dvs E4 som vanligt.
Jag tror inte att det är någon som helst fara så länge du inte går in på nedre delen av eevblogsidans hack, med telnet osv.
Garantier kan jag inte uttala mig om.
 
ullberg
Jaha, jag klarade nästan hela dagen på jobbet utan att pilla på kameran. Sen halkade jag och en kollega in på ämnet varvid jag visade den för honom. Han sa "wow man, this is so cool" och sen försvann han iväg i korridoren med kameran. Vi får väl se om jag får tillbaka den idag, imorgon, eller överhuvudtaget... ;)

Undrar vad han kommer säga när han får se den uppdaterade versionen.

/U
 
Så nu var den uppdaterad och funkar ypperligt! Glömde förekorten... Ska leka mer med den sen.

//gm
 
Ämenvafaaaan! Den här tråden ger mig allvarlig GAS! :'(

(Gear Aquiring Syndrome)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E8+ uppdateringen som kräver lite mer datorkunskap.
Via USB så får man kameran som ett nätverkskort i sin dator. Man kopierar sedan några filer med FTP till kameran.

Av uppdateringarna så är det de tre extra valen i mät-menyn som känns som ett lyft.

This archive contains a mashup of published Ex and Exx
files which perform the following changes, compared to a
regular Ex series cam:

- Change Bootup logo (9Hz version is not export restricted)
- Make hidden menu accessible (menu: Device Settings)
- Make FLIR logo in lower left corner 100% transparent
- Add quick-access to USB-Mode menu (also Device Settings)
- Enable PIP in two sizes
- Add extra options at the measurement-menu:
- Center/Hot/Cold combined mode
- Delta center-hotspot
- Delta center-user defined temperature
Note: not tested with advanced measurements enabled (tends to be crashy)
- Add extra palettes
- Rainbow high contrast
- White hot (=gray)
- Black hot (=gray inverted)
- Arctic (hacked version)
- Lava (hacked version)
- Condensation (color anything below 9,3° - telnewt:rset can change that)
- Insulation (color anything below 18°C)
- Interval (user defined range - use cursors to set)
- Add "manual" range to temperature scale options
- manual has three submodes: edit Min, edit Max, move span (use cursors to cycle)
 
Att göra om E4 till E8 så gör man inte så mycket faktiskt, man kör in en konfigurationsfil från E8 istället för den som kommer till E4an. För att aktivera konfigurationsfilen så lurar man kameran att den är E8 genom att lägga till sitt serienummer och en checksum kod som man får genom att köra crc01.exe på sin stationära windows dator. E8an behöver inte göra detta eftersom deras serienummer redan finns i databasen?/checksum testet i programmet som körs på kameran.
Om man lägger till E8 konfigurationsfilen utan serienumret och checksumman så händer inget, men om man gör det så tolkar programmet i kameran(appcore.exe om nån är intresserad) den som en E8 och man får massa roliga saker som borde vara aktiverade från början(fy för mjukvarulåsningar)
Man lägger för övrigt till konfigurationsfilen med FLIRs egna uppgraderingsprogram.

För att göra kameran tillbaka till en E4 så plockar man bara bort konfigurationsfilen från kameran, finns filer som gör det åt en i hack3b filen.
 
Soprent hos proffsmagasinet. De skulle få in en ny batch nästa vecka. Vad är chansen för att det här är korrigerat i den batchen?
 
Min kamera är nu "uppdaterad" till E8 och fungerar fint. Den presenterar sig fortfarande som en E4 i status-menyn, men bilden är mycket bättre. Högre upplösning var väntat, så den stora överraskningen var att bruset i bilden försvann! Som tidigare nämnts i tråden borde en E4 ha lägre brus än en E8 om man utnyttjar sensorn optimalt. Nu är det tvärt om, bilden på "original" E4 är ganska brusig. Det finns bara en förklaring till detta: bruset är konstgjort, dvs ditlagt med flit för att E4 ska få "lagom" pris/prestanda.
Detta bör vara förklaringen till att känsligheten för E4 anges till 0.15C jämfört med 0.06C för E8.
Jag är alltså redan nu övertygad om att även känsligheten har förbättrats till samma som för E8.

Min enhet har programversion 1.18.7
 
Jag funderar på hur en blockering av möjligheten att fuluppgradera skulle vara utförd? Det kommer nog kräva ändring av hårdvaran på något vis, för om den är samma så går det nog att komma runt om man är lite händig. :)

Edit: det verkar som om firmware över 1.19.8 ska vara problematisk enligt eev-blog.
 
Redigerat:
mm, det räcker antagligen att de ändrar hur checksummorna kalkyleras i firmwaren tex
 
Ok, och då är man rätt rökt?
 
Just det här är ett av de områden jag forskar kring och undervisar i, så här behöver jag inte famla i mörkret på samma sätt som när det gäller själva kamerasensorn. ;) Vi har så många exempel från de senaste 30 åren på försök till "obfuscation" med åtföljande "reverse engineering" att vi kan börja se sociala/historiska mönster. Och det är precis som Ludwig säger. Om de inte modifierar hårdvaran så att den inte har de prestanda som den faktiskt har (under huven), så är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt att förhindra att man "uppgraderar" den ganska smärtfritt. (Även om man förändrar hårdvaran utan att byta sensor så finns det entusiaster som skulle finna det mödan värt att gå runt dem, men det stänger ändå ute det stora flertalet).

Därmed inte sagt att det med automatik kommer att komma ett enkelt "hack" som gör att vem som helst kan uppgradera den till högre prestanda. Det hänger inte bara på hur hård/mjukvara är konstruerad utan även mer på hur många med rätt kunskaper som är intresserade av att "knäcka" den. Här är det (kanske lite paradoxalt) så att det är enskilda "superhjältar" som avgör, inte hur många i allmänhet som vill. För en expert så är det trivialt att fixa det här (Även om Flir är i försvarsbranschen så tror jag inte de har tillgång till de experter som t ex spelkonsollföretagen har, eller att de skulle tro/tycka att det är värt att betala för dem, eftersom det med säkerhet skulle ge alltför stor påverkan på deras existerande mjukvara/hårdvara och arbetsflöde).

Så den största "risken" här är att värmekameror trots allt är en (mycket) liten marknad som antagligen inte lockar till sig rätt sorts folk med i närheten av samma frekvens som exv. spelkonsoller, mobiltelefoner etc.

Sedan så hade man ju önskat att marknaden hade haft såpass konkurrens att Flirs uppenbara sätt att försöka sektionera marknaden på det här artificiella sättet, snarare än att låta de senaste tekniska landvinningarna komma alla till godo, inte hade varit möjligt. Men, men, market failure är ett sätt att leva... (Flir går ju uppenbarligen inte back på att sälja den dyrare sensorn till ett billigare pris.)
 
Behöver man inte vara, när man en gång kommit in är det lättare att komma in nästa gång. Det enda som skulle vara 100% säkert är om de lägger in vissa saker i FPGA kretsen istället för i mjukvaran. Bland annat verkar fps låsningen ligga i någon hårdvarukrets.

IR-chippet eller vad man ska kalla det kan ge ut 320x240 i 60fps, men eftersom 30+fps(eller är det allt över 9fps? 640x480 är det samma sak med) räknas till vapen och kräver licens utanför USA(gäller bara tillverkare från USA), och där verkar fpsen vara strypt till 9fps före dataströmmen kan behandlas av mjukvaran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.