Kanske redan pratats om tidigare i tråden men annars kolla denna:
http://www.muoptics.com/

synd att man inte var ute i tid och han köpa sig en för $125
 
Intressant. Undras vad det kan göra för min e30? Tycker att den är användbar men lägre upplösning än den skulle jag inte vilja ha. Skulle man kunna öka upplösningen vore det fantastiskt.
 
Mikael_L
Var köper man en flir e4 billigast då? :cool:
 
Upplösning och fokus är ju rätt viktiga saker som nämnts här.
I min bifogade bild kan man se att kalluft kommer in utanför ventilen mot väggen.
Det är alltså inte ventilen som läcker.
Förutom att ta bra bilder behöver man i många fall även justera bilderna för att få fram vad som är korrekt.
Denna bild tog jag med min gamla Flir E300.
Ventil_IR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din uppgradering är väl ändå en interpolering av bilden?
Eller sitter det en 320x240 (76800) pixel sensor i E4 som dom mappat ned till 80X60 (4800) pixlar?
 
ullberg
fotohasse skrev:
Din uppgradering är väl ändå en interpolering av bilden?
Eller sitter det en 320x240 (76800) pixel sensor i E4 som dom mappat ned till 80X60 (4800) pixlar?
Enligt länken i inlägg #116 är det samma hårdvara (dvs en 320x240 sensor) som är nermappad i E4:an

/U
 
Redigerat:
Jag tror också att det är så, men det är lite skumt att E4 då inte har bättre känslighet. Om man medelvärdesbildade fyra närliggande bildpunkter borde den få bättre känslighet än de dyrare modellerna.

Fast man vill kanske undvika just detta..
 
320x240 är 16 gånger fler pixlar än 80x60. (4x80 + 4x60 = 4x4=16 ggr)
Men kan ju även sägas som 4 gånger större bild.
Så visst borde känsligheten vara bättre om man använder 16 sensorer i ställer för 1,
 
Redigerat:
Givetvis.
 
mycke_nu skrev:
Jag tror också att det är så, men det är lite skumt att E4 då inte har bättre känslighet. Om man medelvärdesbildade fyra närliggande bildpunkter borde den få bättre känslighet än de dyrare modellerna.

Fast man vill kanske undvika just detta..
Min kunskap om sådana här sensorer ryms i en fingerborg. (Nej,mittåt en halv fingerborg...) Så det är kanske därför jag inte fattade. Hur ökar känsligheten mha medelvärdesbildning?

"Inquiring minds want to know!" :)
 
Om de nu mjukvarumässigt försämrar upplösningen för att skapa en budgetmodell, varför skulle de inte försämra även känsligheten?
Det krävs ju en hel del för att försvara E8-ans saftiga prislapp.
Jag förväntar mig att hacket fixar även känsligheten, så därför har jag beställt en E4!

Edit: ändrade upplösningen -> känsligheten i sista meningen.
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
Om de nu mjukvarumässigt försämrar upplösningen för att skapa en budgetmodell, varför skulle de inte försämra även känsligheten?
Det krävs ju en hel del för att försvara E8-ans saftiga prislapp.
Jag förväntar mig att hacket fixar även upplösningen, så därför har jag beställt en E4!
Om det var en kommentar till mig. Visst. Det är klart att man kan minska känsligheten i mjukvara lika väl som upplösningen. Om det är samma sensor så borde det ju rimligtvis vara så (om det inte är så att den är exv. kyld/bättre kyld i den dyrare kameran. Då skulle det kunna bli skillnad oavsett sensor. Men det är väl inte så stor skillnad i känslighet som jag förstår? Så det låter mindre troligt?).

Jag bara undrade var medelvärdesbildning "kom med i bilden." (;))
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Min kunskap om sådana här sensorer ryms i en fingerborg. (Nej,mittåt en halv fingerborg...) Så det är kanske därför jag inte fattade. Hur ökar känsligheten mha medelvärdesbildning?
Detta är inte specifikt för värmekameror, utan gäller allt möjligt. Jag har t.ex ett oscilloscope där man kan få 11 bitars upplösning med en 8-bitars A/D-omvandlare genom översampling och filtrering (=medelvärdesbildning).
Oftast begränsas känsligheten (upplösningen för oscilloscope) av brus. Genom att fördubbla antalet mätvärden och medelvärdesbilda behåller man nyttosignalen oförändrad och sänker bruset med 3 dB.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Om det var en kommentar till mig
Nej, det inlägget var en kommentar till fotohasse och mycke_nu. Rent teoretiskt skulle E4 med 80x60 ha mycket bättre känslighet än E8 med 320x240, eftersom det är samma sensor i båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.