175 249 läst · 751 svar
175k läst
751 svar
Värmekamera för privat bruk?
Medlem
· Västra götaland
· 65 inlägg
Kanske redan pratats om tidigare i tråden men annars kolla denna:
http://www.muoptics.com/
synd att man inte var ute i tid och han köpa sig en för $125
http://www.muoptics.com/
synd att man inte var ute i tid och han köpa sig en för $125
Intressant. Undras vad det kan göra för min e30? Tycker att den är användbar men lägre upplösning än den skulle jag inte vilja ha. Skulle man kunna öka upplösningen vore det fantastiskt.
Upplösning och fokus är ju rätt viktiga saker som nämnts här.
I min bifogade bild kan man se att kalluft kommer in utanför ventilen mot väggen.
Det är alltså inte ventilen som läcker.
Förutom att ta bra bilder behöver man i många fall även justera bilderna för att få fram vad som är korrekt.
Denna bild tog jag med min gamla Flir E300.
I min bifogade bild kan man se att kalluft kommer in utanför ventilen mot väggen.
Det är alltså inte ventilen som läcker.
Förutom att ta bra bilder behöver man i många fall även justera bilderna för att få fram vad som är korrekt.
Denna bild tog jag med min gamla Flir E300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en E4 förra veckan från http://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/varmekamera/varmekamera/flir-e4-varmekamera
(fick 5% rabatt)
Fungerar fint att göra om till 320x240, och då blev det en fantastiskt fin kamera!
(fick 5% rabatt)
Fungerar fint att göra om till 320x240, och då blev det en fantastiskt fin kamera!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Jag tror också att det är så, men det är lite skumt att E4 då inte har bättre känslighet. Om man medelvärdesbildade fyra närliggande bildpunkter borde den få bättre känslighet än de dyrare modellerna.
Fast man vill kanske undvika just detta..
Fast man vill kanske undvika just detta..
320x240 är 16 gånger fler pixlar än 80x60. (4x80 + 4x60 = 4x4=16 ggr)
Men kan ju även sägas som 4 gånger större bild.
Så visst borde känsligheten vara bättre om man använder 16 sensorer i ställer för 1,
Men kan ju även sägas som 4 gånger större bild.
Så visst borde känsligheten vara bättre om man använder 16 sensorer i ställer för 1,
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Min kunskap om sådana här sensorer ryms i en fingerborg. (Nej,mittåt en halv fingerborg...) Så det är kanske därför jag inte fattade. Hur ökar känsligheten mha medelvärdesbildning?mycke_nu skrev:
"Inquiring minds want to know!"
Om de nu mjukvarumässigt försämrar upplösningen för att skapa en budgetmodell, varför skulle de inte försämra även känsligheten?
Det krävs ju en hel del för att försvara E8-ans saftiga prislapp.
Jag förväntar mig att hacket fixar även känsligheten, så därför har jag beställt en E4!
Edit: ändrade upplösningen -> känsligheten i sista meningen.
Det krävs ju en hel del för att försvara E8-ans saftiga prislapp.
Jag förväntar mig att hacket fixar även känsligheten, så därför har jag beställt en E4!
Edit: ändrade upplösningen -> känsligheten i sista meningen.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Om det var en kommentar till mig. Visst. Det är klart att man kan minska känsligheten i mjukvara lika väl som upplösningen. Om det är samma sensor så borde det ju rimligtvis vara så (om det inte är så att den är exv. kyld/bättre kyld i den dyrare kameran. Då skulle det kunna bli skillnad oavsett sensor. Men det är väl inte så stor skillnad i känslighet som jag förstår? Så det låter mindre troligt?).b_hasse skrev:
Jag bara undrade var medelvärdesbildning "kom med i bilden." ()
Detta är inte specifikt för värmekameror, utan gäller allt möjligt. Jag har t.ex ett oscilloscope där man kan få 11 bitars upplösning med en 8-bitars A/D-omvandlare genom översampling och filtrering (=medelvärdesbildning).lars_stefan_axelsson skrev:
Oftast begränsas känsligheten (upplösningen för oscilloscope) av brus. Genom att fördubbla antalet mätvärden och medelvärdesbilda behåller man nyttosignalen oförändrad och sänker bruset med 3 dB.
Redigerat: