8 372 läst · 87 svar
8k läst
87 svar
Väggfäste bygger ut 65 cm med mollyplugg?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Det är inte Mollypluggen i sig som sätter begränsningen. M5 eller M6 spelar ingen roll. Du skulle nog kunna hänga upp en bil om skruven i Mollypluggen satt i en stålbalk. Det är Mollypluggens konstruktion i kombination med gipsskivans hållfasthet som begränsar maxvikten. Mollypluggens ”vingar” kommer med tiden att äta sig in i gipsskivan pga rörelsen i TV-fästet. Vidare försvagas gipsskivan av de små vinklade metallvingarna som sitter på pluggen och ska hindra att den roterar vid infästningen.
I ditt fall är det även själva TV-fästet som är problematiskt. Då gipsskivan är den svaga länken hjälper det inte med fler/grövre Mollyplugg. Det försvagar bara gipsskivan. Den smala plattan mot väggen gör också att vridkrafterna ökar och krafterna fördelas inte optimalt.
Vid infästning av tyngre föremål i gips är en Togglerplugg att föredra. Den fördelar lasten bättre (större område) och skadar inte gipset. En Togglerplugg håller för ca 100-120kg/st vertikallast i enkelgips.
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att du byter TV-fästet till en modell som sprider lasten på väggen maximalt (bredare fäste). Då räcker det med 4 st Toggler. Någon förstärkning av väggen behövs inte.
Alternativt att du skruvar fast ditt befintliga fäste i en träskiva med samma höjd som ditt befintliga fäste men med en bredd på 20-30cm som sedan fästs med 4 st Toggler. Det håller garanterat. Träskivan kan du måla/tapetsera eller motsvarande så syns den knappt
I ditt fall är det även själva TV-fästet som är problematiskt. Då gipsskivan är den svaga länken hjälper det inte med fler/grövre Mollyplugg. Det försvagar bara gipsskivan. Den smala plattan mot väggen gör också att vridkrafterna ökar och krafterna fördelas inte optimalt.
Vid infästning av tyngre föremål i gips är en Togglerplugg att föredra. Den fördelar lasten bättre (större område) och skadar inte gipset. En Togglerplugg håller för ca 100-120kg/st vertikallast i enkelgips.
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att du byter TV-fästet till en modell som sprider lasten på väggen maximalt (bredare fäste). Då räcker det med 4 st Toggler. Någon förstärkning av väggen behövs inte.
Alternativt att du skruvar fast ditt befintliga fäste i en träskiva med samma höjd som ditt befintliga fäste men med en bredd på 20-30cm som sedan fästs med 4 st Toggler. Det håller garanterat. Träskivan kan du måla/tapetsera eller motsvarande så syns den knappt
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Självklart har du det. Och alla har du fäst med mollyplugg i enbart gipsskiva. Du är säkert kusin med typen som bestämt hävdade att han använde sin 10,8V makita för att blanda betong också? Själv har silvertejpat ett helt hus, tror inte på spik och skruv.Pear4Life skrev:Det verkar finnas flera personer här inne som har gjort en liknande montering som TS har gjort och misslyckats... med tanke på alla de svar som kommer.
Åsikter är en sak, erfarenheter något annat.
Lämnar diskussionen med att säga följande:
Antal uppmonterade skärmar de senaste 15 åren: Gissningsvis mellan 1500 & 2000st. Antal skärmar som ramlat ned: 0st
Jag hoppas att du får fast din skärm TS, oavsett på vilket sätt den kommer upp. Och glöm inte att alla faktiskt vill dig väl
God fortsättning!
Tack!Pear4Life skrev:Det verkar finnas flera personer här inne som har gjort en liknande montering som TS har gjort och misslyckats... med tanke på alla de svar som kommer.
Åsikter är en sak, erfarenheter något annat.
Lämnar diskussionen med att säga följande:
Antal uppmonterade skärmar de senaste 15 åren: Gissningsvis mellan 1500 & 2000st. Antal skärmar som ramlat ned: 0st
Jag hoppas att du får fast din skärm TS, oavsett på vilket sätt den kommer upp. Och glöm inte att alla faktiskt vill dig väl
God fortsättning!
Jag borde nog byta fäste med en mer utspridd fördelad vikt, eller testa o se vad som händer om fästet jag har nu pallar min TV. Men problemet är ju det att jag gärna vill hitta en som bygger ut 65 cm från väggen då det är just då jag kan vrida runt TV 90 grader i en perfekt vinkeln. Skulle vara tacksam om någon hade någon rekommendation och gärna inte ett fäste över 2000 kr
Tegge
Tegge
Eftersom att du själv sålt fästen, har du någon rekommendation till mig, gärna någon som också bygger ut 65Okarlsson skrev:Jag har sålt det väggfästet (och andra) i butik i många år och kan börja med att konstatera att den anordningen för väggfäste är dålig och inte något som används på fästen av högre kvalité. På bra fästen (för större tv) är det en platta mot vägg så kraften sprids ut lite mer. Gällande hur mycket pluggen håller för vikt är det drag nedåt i typ krok, inte utåt kraft som det blir för dig. Det som hände ett antal kunder genom åren va att tv-fästet mot väggen blev löst, jag hörde aldrig om något som föll ner. Med det sagt så såldes denna typ av fästen mest upp till 32 tum, inte som de här stora fästena.
Att sätta målad plywood över två reglar blir jättebra, och går fort. Så länge tv är större än 40" kommer du säkerligen gömma hela skivan bakom tv ändå.
Nej, jag har aldrig monterat upp det där fästet du har med mollyplugg.Tegge skrev:
Däremot har jag barn och hus med gipsväggar och gedigen erfarenhet av allsköns saker som fästs, och lossnat, med mollyplugg.
Bokhyllor, sänglampor, klädkrokar, högtalare.
Dessutom vet jag hur en mollyplugg fungerar och har sett en gipsskiva i genomskärning. Gips är ju mer eller mindre sammanpressat damm.
Bästa svaret
Självklart har jag inte det. Skulle gissa på att 75% av dessa sitter i gips.F Finndjävel skrev:
Det är så onödigt att bli spydig... Vi är väl alla här för att (förhoppningsvis) hjälpa TS? Med en god ton blir det alltid trevligare
Här kommer ett förslag på ett annat fäste:
https://smartmediasolutions.se/products/displays/sms-wh-3d/
Detta är ett riktigt stabilt fäste. Brukar ligga på drygt 2000kr.
4st infästningspunkter. Man kan oxå borra två egna hål extra för 6st infästningspunkter.
Kika på det
Tack!!Pear4Life skrev:Självklart har jag inte det. Skulle gissa på att 75% av dessa sitter i gips.
Det är så onödigt att bli spydig... Vi är väl alla här för att (förhoppningsvis) hjälpa TS? Med en god ton blir det alltid trevligare
Här kommer ett förslag på ett annat fäste:
[länk]
Detta är ett riktigt stabilt fäste. Brukar ligga på drygt 2000kr.
4st infästningspunkter. Man kan oxå borra två egna hål extra för 6st infästningspunkter.
Kika på det
Ett sånt här bör du kunna fästa i iaf en regel. https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/fasten-stativ/3-ledat-vaggfaste-for-tv-32-75-p57265Tegge skrev: