8 372 läst · 87 svar
8k läst
87 svar
Väggfäste bygger ut 65 cm med mollyplugg?
Okej, blir dock inte jätte snyggt när en stor MDF skiva bygger ut från gipsväggen, finns det inga andra alternativ? Det sitter som berget just nu, men vart är vi om en två månader?M Masthugg skrev:
Okej, spelar det någon roll att gipset hemma är nytt, för att allt ska hålla menar jag?lilllasrne skrev:Jag har gjort så själv i alla rum.. dvs när jag går fram i husrenovering river jag gips isolerar reglar gipsar remsar spackla nytt fräscht
Det är inte super mycke jobb å ska du ändå slänga på mdf/plyfa utanpå så kan du likväl riva ner gipset där tv ska sitta och reglar med trä/gips ... efter det så remsar spackla måla klart .... dessutom får du en ny fondvägg för att fräscha upp hemma
Vad finns på andra sidan väggen? Har du riktigt tur så är det en garderob, vind eller annat utrymme som inte egentligen syns. Du kan i så fall ta genomgående "bult" och sätta en regel på andra sidan väggen. Annars håller jag med tidigare, om du regelbundet rör den så kommer det gnagas ned med tiden, en månad, tio månader??
leby skrev:Vad finns på andra sidan väggen? Har du riktigt tur så är det en garderob, vind eller annat utrymme som inte egentligen syns. Du kan i så fall ta genomgående "bult" och sätta en regel på andra sidan väggen. Annars håller jag med tidigare, om du regelbundet rör den så kommer det gnagas ned med tiden, en månad, tio månader??
Blir inge bra bakom. Kan jag riva gipsskivan mellan två reglar och byta ut allt till en MDF skiva. Jag borde väl inte riva allt gips, utan bara den del mellan reglarna som väggfästet ska sitta i? Hur gör jag detta? Är det svårt?leby skrev:Vad finns på andra sidan väggen? Har du riktigt tur så är det en garderob, vind eller annat utrymme som inte egentligen syns. Du kan i så fall ta genomgående "bult" och sätta en regel på andra sidan väggen. Annars håller jag med tidigare, om du regelbundet rör den så kommer det gnagas ned med tiden, en månad, tio månader??
Såga upp en lagom stor lucka i gipsen mellan två reglar.Tänker mig att nuvarande reglar är lodräta dvs från golv till tak. Sätt in två reglar på tvären mellan (skruvas fast på skrå dvs på snedden) i de existerande. Dessa två tvärreglar sätter du på lagom avstånd från varandra så de passar fästpunkterna i tv- stativet och i liv med nuvarande reglar.Tegge skrev:
För att kunna återmontera gipsskivan stumt kan det vara nödvändigt att sätta upp reglerar som en 'ram' i hålet också. Eventuellt kan du såga upp gipsskivan mitt på de nuvarande lodräta reglarna men risken är stor att du sågar i skruv och sen måste du ha ett passande verktyg (typ fein eller klinga).
Skruva fast gipsskivan. Spackla o måla.
Redigerat:
Okej. Men om jag låter fästet sitta klistrat till väggen med min nuvarande uppsättning och aldrig vrider på det, håller det då?A aekeberg skrev:Såga upp en lagom stor lucka i gipsen mellan två reglar.Tänker mig att nuvarande reglar är lodräta dvs från golv till tak. Sätt in två reglar på tvären mellan (skruvas fast på skrå dvd på snedden) i de existerande. Dessa två tvärreglar sätter du på lagom avstånd från varandra så de passar fästpunkterna i tv- stativet och i liv med nuvarande reglar.
För att kunna återmontera gipsskivan stumt kan det vara nödvändigt att sätta upp reglerar som en 'ram' i hålet också. Eventuellt kan du såga upp gipsskivan mitt på de nuvarande lodräta reglarna men risken är stor att du sågar i skruv och sen måste du ha ett passande verktyg (typ fein eller klinga).
Skruva fast gipsskivan. Spackla o måla.
Inte min expertis tyvärr. Svarade på hur du skulle kunna förstärkta upp väggen på ett relativt enkelt sätt...Tegge skrev:
Åtminstone i mitt tycke ingen superkomplicerad sak men det beror på hur händig du är. Du behöver en skruvdragare, fogsvans för att såga till reglerna, helst en japansåg för att såga upp gipset (funkar väl egentligen med fogsvans också), vattenpass och spackelspade. Vanliga 'bra att ha' verktyg helt enkelt!
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
A aekeberg skrev:Inte min expertis tyvärr. Svarade på hur du skulle kunna förstärkta upp väggen på ett relativt enkelt sätt...
Åtminstone i mitt tycke ingen superkomplicerad sak men det beror på hur händig du är. Du behöver en skruvdragare, fogsvans för att såga till reglerna, helst en japansåg för att såga upp gipset (funkar väl egentligen med fogsvans också), vattenpass och spackelspade. Vanliga 'bra att ha' verktyg helt enkelt!
Jag är väl relativt händig. Hur mycket skulle det kosta och vad är tidsåtgången?A aekeberg skrev:Inte min expertis tyvärr. Svarade på hur du skulle kunna förstärkta upp väggen på ett relativt enkelt sätt...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Hur ser fästet ut? Kan du inte sätta in några gipsankare för att komplettera det du redan har, fjädertoggle eller liknande har jag rätt bra förtroende för där infästningen inte behöver vara snygg.
I värsta fall om fäster börjar glappa får du vara snabb att åtgärda enligt något av dom andra bra förslagen här.
I värsta fall om fäster börjar glappa får du vara snabb att åtgärda enligt något av dom andra bra förslagen här.
Rickard.ag skrev:Hur ser fästet ut? Kan du inte sätta in några gipsankare för att komplettera det du redan har, fjädertoggle eller liknande har jag rätt bra förtroende för där infästningen inte behöver vara snygg.
Här är en länk till mitt fäste:Rickard.ag skrev:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bi...8PWAbPs15d_5zy-ocYlnlhcRL5KHeVkwaAsaGEALw_wcB
Det sitter en Molly och träskruv längst upp, i mitten Molly och längst ner en Molly som gick sönder på något sätt. Ska jag vänta och avvakta eller är det bara att riva det jag nyss monterat? Det är det där fästet och en 55” som väger 13 kg som sitter på. Vrider runt den 90 grader ganska frekvent också, då behöver jag dra ut den helt sen vrida runt.
Reglar och spackel får du för en hundring. Väggfärg har du kanske kvar? Annars en liten provburk för ytterligare en hundring.Tegge skrev:
Tid? Kanske ett par timmar i effektiv arbetstid (om allt går som det ska) men sen lite väntetid mellan spacklingsomgångarna och målning..
Sätta in en MDF skiva inemellan två reglar då? Hur görs det?A aekeberg skrev:
Redigerat:
Det känns som om många tycker som jag dvs riva reglar gipsar remsa måla ..... skulle du göra en annan lösning så Känns endå som att jobba runt skulle ta lika lång tid och bli hälften så bra ...
talar från egna renoveringar
en lördag och 500kr
talar från egna renoveringar
en lördag och 500kr