A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den där plattan mot väggen ser inte ut att vara längre än 25 cm lång och hävarmen 65 cm. Att fästa det med gipsexpander är vansinne.
Men ändå så uppger dom själva att den klarar upp till 60 tum och 30 kg? Då ska den väl självklart klara det med korrekt montering, annars vore det falsk marknadsföring.

Tegge skrev:
Då ska den väl självklart klara det med korrekt montering, annars vore det falsk marknadsföring.
Har de skrivit att du ska sätta upp den med mollyplugg i en gipsvägg? Du skulle inte kunna lägga upp en bild på monteringsanvisningen?

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har de skrivit att du ska sätta upp den med mollyplugg i en gipsvägg? Du skulle inte kunna lägga upp en bild på monteringsanvisningen?
Dom har visat montering i träregel

Tegge skrev:
Dom har visat montering i träregel
Då håller det utan problem.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då håller det utan problem.
Du tror alltså inte på 4 M6 molly?

Tegge skrev:
Du tror alltså inte på 4 M6 molly?
Aldrig i livet.

Det kommer funka så länge du inte har en treåring på besök. Eller går förbi TV:n och snavar. Eller leden börjar kärva så du får jucka lite med den. Eller någon besökare försöker dra ut den i fel ände. Eller du hukar dig under den och ställer dig upp och slår huvudet i den. Eller du får strömavbrott och råkar gå in i den. Eller.... ska jag fortsätta?

Gör som man ska eller så intalar du dig själv att inget oförutsett någonsin händer hemma hos dig. Men då vore det klädsamt om du hörde av dig när TV:n ligger på golvet och du har ett hål i väggen.

De visar montering i en träregel i manualen av en anledning.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Aldrig i livet.

Det kommer funka så länge du inte har en treåring på besök. Eller går förbi TV:n och snavar. Eller leden börjar kärva så du får jucka lite med den. Eller någon besökare försöker dra ut den i fel ände. Eller du hukar dig under den och ställer dig upp och slår huvudet i den. Eller du får strömavbrott och råkar gå in i den. Eller.... ska jag fortsätta?

Gör som man ska eller så intalar du dig själv att inget oförutsett någonsin händer hemma hos dig. Men då vore det klädsamt om du hörde av dig när TV:n ligger på golvet och du har ett hål i väggen.

Ahap.

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Aldrig i livet.

Bara nyfiken nu, talar du från egna erfarenheter? Du verkar väldigt säker på att det verkligen inte kommer hålla, ”Aldrig i livet”...

Att sätta den där med enbart mollyplugg i en gipsvägg är totalt vansinne.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Fösöker ni skrämma ts att det ska trilla ned eller driva med honom?
Varför skulle det inte hålla med 3 mollys?

Det verkar finnas flera personer här inne som har gjort en liknande montering som TS har gjort och misslyckats... med tanke på alla de svar som kommer.

Åsikter är en sak, erfarenheter något annat.

Lämnar diskussionen med att säga följande:

Antal uppmonterade skärmar de senaste 15 åren: Gissningsvis mellan 1500 & 2000st. Antal skärmar som ramlat ned: 0st

Jag hoppas att du får fast din skärm TS, oavsett på vilket sätt den kommer upp. Och glöm inte att alla faktiskt vill dig väl :)

God fortsättning!

Tegge skrev:
Bara nyfiken nu, talar du från egna erfarenheter? Du verkar väldigt säker på att det verkligen inte kommer hålla, ”Aldrig i livet”...
Du måste ju förstå hur en ”mollyplugg” aka gipsexpander fungerar. Relativt små metallvingar expanderar i tomrummet bakom gipsskivan och trycker mot baksidan av gipset. Detta klarar, på en ny gipsskiva, angivna maxvikter enligt de tester som tillverkaren eller någon annan gjort. Problemet är att gips är inte trä eller metall, det är ett sprött material. Dvs när det sker rörelser eller annat så är det risk att gipsskivan går sönder, spricker eller knäcks. Baksidan på expandern kan tryckas in i gipset osv.

När du skruvar i trä kan ovanstående inte hända.

Vill du sätta din TV med hävarm eller ett köksskåp med gipsexpander så är det som andra uttryckt ”galenskap”.

Jag har sålt det väggfästet (och andra) i butik i många år och kan börja med att konstatera att den anordningen för väggfäste är dålig och inte något som används på fästen av högre kvalité. På bra fästen (för större tv) är det en platta mot vägg så kraften sprids ut lite mer. Gällande hur mycket pluggen håller för vikt är det drag nedåt i typ krok, inte utåt kraft som det blir för dig. Det som hände ett antal kunder genom åren va att tv-fästet mot väggen blev löst, jag hörde aldrig om något som föll ner. Med det sagt så såldes denna typ av fästen mest upp till 32 tum, inte som de här stora fästena.

Att sätta målad plywood över två reglar blir jättebra, och går fort. Så länge tv är större än 40" kommer du säkerligen gömma hela skivan bakom tv ändå.

... precis - och allt det här har även sagts i den andra tråden jag länkade ovan. Så nu borde båda TS:arna sitta med dubbel kunskap. Den andra TS verkade dock mer medgörlig och tog av allt att döma till sig de råd som han själv efterfrågade.

Har du en en vän eller liknade som har en regel sökare (eller köp en för 200kr). Så kan du se om du har en regel där du har satt upp den. Annars hade jag satt dit lite aligatorplugg. Blir inte lika fult som Molly och klarar väldigt många Kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.