FreQa FreQa skrev:
Eller så kan man ta en längre plywoodskiva som når mellan två reglar, ca 70x20 cm stor. Fästa den i reglarna sen har man något rejält att skruva i. Måla in den i väggens färg sen. Så har jag gjort.
Jag menade att skruva skivan utanpå. Enklast av alla knep här tror jag. Bara skruva, inget spackla.

A
FreQa FreQa skrev:
Jag menade att skruva skivan utanpå. Enklast av alla knep här tror jag. Bara skruva, inget spackla.
Då bygger det ut en bit på gipset, kanske inte blir jätte snyggt men kan vara en lösning absolut. Men för att dra en slutsats nu, ni vet vilket fäste jag har (kolla länkar i tidigare inlägg) fästet väger ungefär lika mycket som TVn, TVn väger 13 kg och är 55 tum. Allt sitter i en gipsvägg med gipsexpander längst upp och träskruv, i mitten gipsexpander också och längst ner en expander som halv gick sönder. Allt monterat med en mollytång. Se fästningar via länk. Jag har bifogat 2 bilder för att ni ska förstå hur allt sitter så ni kan bilda er en bild av det tillsammans med fästet. För att dra slutsatser, kommer min montering att hålla, gipset är nytt och dubbelt, gipsexpanderna är korrekt monterade. Ni förstår att jag helst vill slippa ta till andra åtgärder så länge det funkar som det gör just nu. Om det inte skulle hålla, då skulle det väl successivt märkas att fästet känns löst och inte att TVn rasar direkt? Använd mitt första inlägg här och försök att bilda er en bättre uppfattning.

• En 55 tum stor TV monterad på en vägg visar en bild av Grand Canyon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TV monterad på gipsvägg med synlig bergslandskapsskärm och kanten av fästanordningen.
    Skapa konto
Du vill ju egentligen inte ändra något så varför fråga? Utan att vara på plats kan nog andra i bästa fall bedöma och gissa. Har du tur håller det, mindre tur men helt ok så lossnar det långsamt så du hinner rädda tv. Men vill du vara säker så är inte gips det bästa att fästa en tv i som du dessutom ska vinkla till och från.

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
leby leby skrev:
Du vill ju egentligen inte ändra något så varför fråga? Utan att vara på plats kan nog andra i bästa fall bedöma och gissa. Har du tur håller det, mindre tur men helt ok så lossnar det långsamt så du hinner rädda tv. Men vill du vara säker så är inte gips det bästa att fästa en tv i som du dessutom ska vinkla till och från.
Tack, några fler kloka svar?

Vad har du för storlek på de Mollys du har använt?

Kan du ta ett kort på infästningen i väggen?(där man ser skruvhuvudena)
Kan inte se var hålen sitter på bilderna du bifogat (produktbilderna du länkar till)

A
Pear4Life Pear4Life skrev:

Kan inte se var hålen sitter på bilderna du bifogat (produktbilderna du länkar till)

Hej
Jag har använt storlek M5. Har gjort en bild för att förtydliga infästningar.

• Infästningsdetaljer för byggprojekt med markerade M5-förtydliganden på bärarmarna.
    Skapa konto
Jag hade ersatt dina Mollys med en större storlek (M6).
1st nere, 1st i mitten samt 1st uppe. Är hålen för små - borra upp dom lite.

Borra med en 10mm borr i gipset (inte 12mm som det står) och tryck in Mollyn - använd sedan en Mollytång som du gjort.

Momentet kommer oavkortat ligga på den övre Mollyn... Kan du så borra upp 2 hål här (på vardera sida om det befintliga) Tänk bara på att båda Mollyna skall få plats bredvid varann)

Det kommer räcka :) Kör hårt!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag hade ersatt dina Mollys med en större storlek (M6).
1st nere, 1st i mitten samt 1st uppe. Är hålen för små - borra upp dom lite.

Borra med en 10mm borr i gipset (inte 12mm som det står) och tryck in Mollyn - använd sedan en Mollytång som du gjort.

Momentet kommer oavkortat ligga på den övre Mollyn... Kan du så borra upp 2 hål här (på vardera sida om det befintliga) Tänk bara på att båda Mollyna skall få plats bredvid varann)

Det kommer räcka :) Kör hårt!
Vad skönt att höra! Finns det något att tänka på när man tar bort befintliga mollys vid infästningpunkterna så att jag får dit en till nya utan problem sedan. Tänker mig också att det blir svårt att sätta två mollys längst upp då dom förmodligen kommer expandera i varandra? Tack på förhand

K
Tegge skrev:
Det har hållit i en vecka hittills. Inga småttingar hemma, men vad är det värsta som kan hända. Jag kommer frekvent att byta vinkel, vad är mest sannolikt att hända? Läste att en mollyplugg för dubbelgips tog 20 kg. 2 sådana tar 40 kg då alltså? Tänker mig att det blir som en hävstångs effekt, därmed att TVn väger mer för väggen. Men totalvikten är lite drygt 25 kg (tv inkl fäste) borde inte dom mollysarna klara det? Just nu sitter det som berget, men i längden tänker vi nu.

Även om du har 2 st mollyplugg med maxvikt på 20 kg , så är det 20 kg som gäller, inte 40

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Klipp bort kragen med en vanlig avbitartång. Lite "skav" runt hålet kommer det ev. bli... men det är ingen fara.

Om hålet i väggen inte redan är 10mm så borra upp det till just detta.

Det kommer räcka med en Molly längst upp... men sådana här fästen (med smal infästningsplatta) mår bättre av 2 horisontella hål längs upp om det går.

Observera dock att dom inte behöver vara helt i våg... bara ett till höger och ett till vänster på den översta delen. Detta stabiliserar fästet en hel del. Framförallt så tar du bort en massa kilon från momentet längst upp :)

Ingen som vill sätta sig över dig å leka besserwisser inte jag iaf ... Kör Molly du å så hör du av dig om 3mån ..nyfiken

A
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Ingen som vill sätta sig över dig å leka besserwisser inte jag iaf ... Kör Molly du å så hör du av dig om 3mån ..nyfiken
Jag
Men om jag byter ut alla pluggar till M6 så får jag en högre maxvikt. Vad är det som inte håller då?

Om jag går till mig så sätter vi inget i gips som väger .. varesig Molly eller duomax håller på pappret....nej då får snickaren regla el. Dyl. För tex en köksfläkt tv eller en tung kristallkrona i vardagsrum...

Den där plattan mot väggen ser inte ut att vara längre än 25 cm lång och hävarmen 65 cm. Att fästa det med gipsexpander är vansinne.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.