Hej,
Jag har ett vridbart väggfäste som bygger ut 65 cm från väggen. På det fästet har jag suttit min 55 tummare som väger runt 13 kg. Jag har monterat fästet rakt in i dubbel gipset med 2 mollyplugg och 2 träskruvar på grund av att inga reglar verkade lämpliga. Men tanken är att dels kunna ha TVn mot väggen, men också frekvent kunna dra ut fästet hela 65 cm, sedan vrida ut det 90 grader och även använda det i den vinkeln. Min fråga är helt enkelt kommer detta bli en alldeles för stor påfrestning på väggen, vad kommer hända, eller är det något att oroa sig för? Tänker mig ändå att TVn aldrig står 65 cm rakt ut, utan 65 cm ut sedan är TVn vinklad 90 grader och därmed en annan viktfördelning? Här är en länk till fästet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-6/1006156.9106/ (väger något mer än 10 kg det också)
Jag har ett vridbart väggfäste som bygger ut 65 cm från väggen. På det fästet har jag suttit min 55 tummare som väger runt 13 kg. Jag har monterat fästet rakt in i dubbel gipset med 2 mollyplugg och 2 träskruvar på grund av att inga reglar verkade lämpliga. Men tanken är att dels kunna ha TVn mot väggen, men också frekvent kunna dra ut fästet hela 65 cm, sedan vrida ut det 90 grader och även använda det i den vinkeln. Min fråga är helt enkelt kommer detta bli en alldeles för stor påfrestning på väggen, vad kommer hända, eller är det något att oroa sig för? Tänker mig ändå att TVn aldrig står 65 cm rakt ut, utan 65 cm ut sedan är TVn vinklad 90 grader och därmed en annan viktfördelning? Här är en länk till fästet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-2-6/1006156.9106/ (väger något mer än 10 kg det också)
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Oj... Finns det möjligen chans att gipsa om så skulle jag göra det och reglar upp med 2tum4 = 45x90 så sitter allt tills du ska till Fonus.... /matte
Är du själv med en vuxen så fine, då kan du chansa. Har du småttingar hemma hade jag verkligen inte tagit risken.
Som ovan nämnt. Bort med gips och regla lite bakom med två-tum-fyra. Ett annat alternativ är att ta ett rejält skivmaterial och fästa (ordentligt) utanpå vägg på reglarna och sen montera fästet på skivan. Har du målade väggar går ju även den lösningen att få till riktigt bra!
Som ovan nämnt. Bort med gips och regla lite bakom med två-tum-fyra. Ett annat alternativ är att ta ett rejält skivmaterial och fästa (ordentligt) utanpå vägg på reglarna och sen montera fästet på skivan. Har du målade väggar går ju även den lösningen att få till riktigt bra!
Det har hållit i en vecka hittills. Inga småttingar hemma, men vad är det värsta som kan hända. Jag kommer frekvent att byta vinkel, vad är mest sannolikt att hända? Läste att en mollyplugg för dubbelgips tog 20 kg. 2 sådana tar 40 kg då alltså? Tänker mig att det blir som en hävstångs effekt, därmed att TVn väger mer för väggen. Men totalvikten är lite drygt 25 kg (tv inkl fäste) borde inte dom mollysarna klara det? Just nu sitter det som berget, men i längden tänker vi nu.P pathal skrev:Är du själv med en vuxen så fine, då kan du chansa. Har du småttingar hemma hade jag verkligen inte tagit risken.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varje gång du vrider tvn så nöts det bort lite gips i infästningarna. Om nån månad så trillar tvn i backen.
Det värsta som kan hända?
Vill inte grusa den goda stämningen men det verkar kunna behövas. Efter den här tråden så är det troligt att du kan dömas till vållande annans död. För att göra det ännu tydligare, om ett barn gästar dig och drar aldrig så lite i tvn kan barnet få tvn över sig.
Snälla nån, den hävarmen som blir är inte att leka med. Skaffa en mdfskiva och måla vit eller vad du nu har för färg på din vägg och fäst sen på korrekt sätt i reglar och sen fästet i den.
Vill inte grusa den goda stämningen men det verkar kunna behövas. Efter den här tråden så är det troligt att du kan dömas till vållande annans död. För att göra det ännu tydligare, om ett barn gästar dig och drar aldrig så lite i tvn kan barnet få tvn över sig.
Snälla nån, den hävarmen som blir är inte att leka med. Skaffa en mdfskiva och måla vit eller vad du nu har för färg på din vägg och fäst sen på korrekt sätt i reglar och sen fästet i den.
Det står en bänk precis under den, helt tekniskt omöjligt att den inte ramlar på något annat ställt än bänken i båda vinklarna. Den hänger på knappt 10 cms höjd över bänkenM Masthugg skrev:Det värsta som kan hända?
M Masthugg skrev:
Jag tror inte fallet kommer orsaka någon större fara på TVn på grund av den låga höjden. Men är det bara att byta ut en hel gipsskiva till MDF alltså? Är det svårt? Kommer gipset successivt täras så att TVn tillslut rasar in? Om jag sätter i en MDF skiva, sätter jag in genom skivan och träffar regel då när jag monterar fästet?M Masthugg skrev:
TS Om det är tekniskt omöjligt ( som du skrev) att den ramlar ner varför då vara fundersam ?
Jag har gjort så själv i alla rum.. dvs när jag går fram i husrenovering river jag gips isolerar reglar gipsar remsar spackla nytt fräschtTegge skrev:Jag tror inte fallet kommer orsaka någon större fara på TVn på grund av den låga höjden. Men är det bara att byta ut en hel gipsskiva till MDF alltså? Är det svårt? Kommer gipset successivt täras så att TVn tillslut rasar in? Om jag sätter i en MDF skiva, sätter jag in genom skivan och träffar regel då när jag monterar fästet?
Det är inte super mycke jobb å ska du ändå slänga på mdf/plyfa utanpå så kan du likväl riva ner gipset där tv ska sitta och reglar med trä/gips ... efter det så remsar spackla måla klart .... dessutom får du en ny fondvägg för att fräscha upp hemma