338 364 läst · 1 085 svar
338k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Min idé med emailet är inte att få henne att göra något i praktiken utan bara att du framstår som framåtblickande och lösningsorienterad inför lantmätaren. Hon har ju uppvisat en stor inkompetens tidigare och troligen klarar hon och hennes styrelse inte av att ta fram en värdering av väganläggningen. Troligen förstår hon inte ens vad du pratar om. Jag har gått igenom denna process för vår vägförening och det är en hel del jobb med värderingen, inget an snyter ur sig på en kvart.SlamFreddan skrev:hon tror ju att hon gett oss detta flera gånger redan vilket inte har skett. Jag inser att det hjälper inte att skriva mail eller liknande längre. Det får bli via LM. Jag ska inte prata med henne oavsett plattform eller agenda, hon kan inte hantera det och jag kan inte hantera det. Vi båda anser ju oss ha rätt och det kommer bara resultera i tjafs. Sedan att hon rakt av ljuger för att få sin vilja fram det antar jag att man får leva med och bara försvara sej när det kommer på tal
Jag tror inte heller att hon begriper, kan det vara så att hon tolkar "underlaget" som att SlamFreddan frågar efter avtalet som ska undertecknas?Claes Sörmland skrev:Min idé med emailet är inte att få henne att göra något i praktiken utan bara att du framstår som framåtblickande och lösningsorienterad inför lantmätaren. Hon har ju uppvisat en stor inkompetens tidigare och troligen klarar hon och hennes styrelse inte av att ta fram en värdering av väganläggningen. Troligen förstår hon inte ens vad du pratar om. Jag har gått igenom denna process för vår vägförening och det är en hel del jobb med värderingen, inget an snyter ur sig på en kvart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 624 inlägg
Nu har TS nog varit det, men jag tror att det är bra att vara tydlig med vad man uppfattar att man fått och vad man inte fått. Sen kan man ju lite passivt aggressivt dryga sig lite om man vet att man har rätt, stadgar har de kanske inte ordning på exempelvis och kan få lite svettigt att få fram mitt i sommaren.
Till exempel:
Vi upplever att vi fått ett avtalsförslag, men inte x, y och z (stadgar, ekonomisk redovisning m.m.) som vi efterfrågat. Har ni trots allt skickat det senare får ni gärna göra det igen – det kan ju om inte annat vara bra för att komma fort vidare i augusti.
Till exempel:
Vi upplever att vi fått ett avtalsförslag, men inte x, y och z (stadgar, ekonomisk redovisning m.m.) som vi efterfrågat. Har ni trots allt skickat det senare får ni gärna göra det igen – det kan ju om inte annat vara bra för att komma fort vidare i augusti.
Jag tror de kommer gå fort i augusti, de beror på hur mycket av allt annat styrelsen vill dra in. Jag tänker gå dit för att ordna ett medlemsskap och inte ta upp något annat, men jag tänker svara på dom saker som tas upp OM LM tittar på mej och vill ha ett svar i frågan. Vad jag förstod på LM är hon inte intresserad av mer än medlemsskap i denna situationen.. därav att det var dumt av mej att reagera på 2m frågan i konversationen med LM.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Det som eventuellt fördröjer din anslutning är att vägföreningen måste ta fram underlag för värdering av anläggningen. Annars måste Lantmäteriets personal göra det i fält med förseningar och fördyringar som följd.SlamFreddan skrev:Jag tror de kommer gå fort i augusti, de beror på hur mycket av allt annat styrelsen vill dra in. Jag tänker gå dit för att ordna ett medlemsskap och inte ta upp något annat, men jag tänker svara på dom saker som tas upp OM LM tittar på mej och vill ha ett svar i frågan. Vad jag förstod på LM är hon inte intresserad av mer än medlemsskap i denna situationen.. därav att det var dumt av mej att reagera på 2m frågan i konversationen med LM.
Men jag gissar som sagt på att lantmätaren på första mötet kommer att försöka få er att sluta en överenskommelse enligt anläggningslagen, d v s fru ordförande kommer att bli tagen i örat i och med att det är hon som strular.
/ hos oss är det 2meter på skogsmark på tomtmark är det dikets bakkant och vi har en ganska stor förening med konflikter oxå.SlamFreddan skrev:Min bästa vän och vapendragare i livet svarade på mitt mail nu.
”Så jättebra om vi äntligen kan komma till skott med en anslutning då ni annars egentligen inte kan komma fram till er fastighet. Lantmäteriet/(LM NAMN) har meddelat att hon kallar till möte mellan parterna efter sommaren.
Styrelsen önskar er en trevlig sommar.
Genom
(Namn), ordförande
P.s. Tänk på att 2 meter in från vägen tillhör vägsamfälligheten och att där ej är tillåtet att t ex parkera bilar. D.s.”
Undra hur det är att leva och vara så dum i huvet Jag tänker inte svara på detta, jag hoppas LM svarar när hon är tillbaka från kortsemester den 28e
Vid tomtmark brukar det vara fastighetsgräns som gäller. Dikets bakkant är ju något mer luddigt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Man får lusläsa anläggningsbeslutet för olika lantmätare har valt olika lösningar. Hos oss är GA:n som är förrättad 2000 "befintliga vägar" och beskrivs på en otydlig karta med tjocka svarta streck på. That's it, vi har ingen mer teknisk definition än så av hur väganläggningen ser ut. Så vi får i praktiken gissa oss till hur väganläggningen såg ut år 2000 och förvalta utifrån det.J jannesspånodamm skrev:
Vi har också rätt att kvista buskar och träd inom 2 m från körbanan men först efter att vi gått igenom en procedur med ägaren av buskarna och träden. Notera att det är körbanan som den var vid anläggningsbeslutet år 2000, vi kan t ex inte bredda den om vi skulle vilja det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
efter en konflikt kom det fram att det gäller, åtminstone i vår förening. Åtgärder blev efter det oxå... sen får väl var och en kolla sin förening, men regler borde väl vara lika någorlunda.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Om marken mellan tomterna är en samfälld fastighet som ägs av samma delägarkrets om är delägare av GAn för väg så blir ju denna logik ännu klarare. Fastighetsägare i form av en samfällighet får ju vidta alla möjliga åtgärder på sin fastighet, t ex gräva, fälla träd, röja buskar o s v.D Daniel 109 skrev:
Men i många andra sammanhang så ägs ingen mark samfällt och man har bara rätt att ha en GA för väg på annans fastighet. Då blir förvaltningen genast mindre klar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Som sagt, det finns inga sådana detaljerade regler som gäller generellt. Varje gemensamhetsanläggning definieras av formuleringarna i anläggningsbeslutet. Och lantmätare har historiskt haft stor frihet att plita ned de där beslutsmeningarna på olika sätt.J jannesspånodamm skrev:
Och ett tips är att inte lita på vad grannskapet tror gäller i den lokala vägföreningen, läs anläggningsbeslutet själv. Vi hade så mycket myter i vår vägförening om vad son gällde men det byggde på gissningar, missförstånd och hörsägen. Ingen förstod anläggningslagen, samfällighetslagen och anläggningsbeslutet så man gissade och kom överens om vad man trodde var rätt. Man hade fel i nästan allt.