T Tompa01 skrev:
Inte för att det spelar någon roll, men vill minnas att det början på tråden står att ni har servitut på vägen. Och att föreningen dessutom har väghållningsbidrag. Så nog har ni full laglig åtkomst till fastigheten även innan ni blir medlemmar i föreningen.
servitutet var för den gamla vägdragningen kom vi fram till tillslut. Men väghållningsbidrag finns så det är inte en privat väg

Stickan56
Det är väl en enskild väg.

Stickan

• Gilla
Grenhjelm
  • Laddar…
Mikael_L
Enskild väg som tar emot bidrag för vägunderhåll måste hållas öppen för allmänheten.

Men har man inga statliga bidrag kan t.ex. sätta bom som bara vissa kan öppna om man vill - då blir den väl lite mer privat. Tja, "privat" kanske inte har någon definierad betydelse i denna kontext.
Men det kan väl vara så Slamfreddan menade ...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Visst får slamfreddan köra på vägen, men det är inte samma sak som att få ha utfart mot vägen

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Min första tanke hade varit att parkera så mycket bilar som möjligt i nära vägen "bara för att" hon skrev så korkat om att 2m in från vägen tillhör vägsamfälligheten..

..Men det är förstås en dum ide :D

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tycker ändå att informationen om att vägområdet går in på de olika fastigheterna är bra och viktig info.

Vi har förvisso redan haft en diskussion om i vad mån vägområdet kan inkräkta på TS fastighet utan servitut eller liknande, men i princip tycker jag att ordföranden gör rätt som tar upp det här, även om hon nog har fel i det här fallet (också).

Claes Sörmland
Sen får man ju titta på anläggningsbeslutet gällande utförande av anläggningen. Om t ex anläggningsbeslutet gäller en redan utförd väg så är gemensamhetsanläggningen just den som den var vid datumet för anläggningsbeslutet. Vägföreningen kan inte efter detta utöka anläggningen.

Om istället anläggningsbeslutet beskrev ett visst tekniskt utförande och en anläggningstid så hade delägarkollektivet den tiden på sig att utföra anläggningen, d v s bygga vägen, dess slänter och diken samt trummor. Sedan blev gemensamhetsanläggningen den som den blev vid anläggningstidens utgång, förhoppningsvis i rimligt god överenstämmelse med anläggningsbeslutet. Även en mer godtyckligt utförd anläggning är troligen en laga vunnen anläggning. Men inte kan vägföreningen komma årtionden senare och ändra på anläggningen utan ett nytt anläggningsbeslut. Vägföreningen förvaltar bara gemensamhetsanläggningen och då rör det dig om egentlig förvaltning och återuppbyggnad om anläggningen förstörs i t ex en naturkatastrof.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Jag får rota fram allt och läsa det en gång till, jag minns att vi kikade på allt detta för länge sen men minns inte alla detaljer. Det var i den vevan vi diskuterade brevlådan och dess placering i denna tråd när men tyckte att den skulle vara 2m in på vår tomt

Jag kunde inte hålla mej från att svara på det sista mailet, jag skrev

”Vi kan ordna en överenskommelse utan LM om vi bara kan få de handlingar vi bett om för att se om inträdesavgiften och övrigt är rimligt. Det måste ju vara lättast för alla? Om inte får vi vänta.

Sedan till 2m, det rör inte denna konversation egentligen men jag kan inte hitta i anläggningsbeslutet eller annan dokumentation varför 2m av våran fastighet tillhör vägen? Detta behöver ni inte svara på nu då det som sagt inte tillhör denna diskussion om anslutning av fastigheten men ni får gärna lämna den dokumentationen i vår brevlåda vid tillfälle.

Mvh”

detta var till både LM och ordförande. Jag fick till svar fast utan LM i konversationen

mail 1

mail 2
https://youtu.be/pVWIFNA6PZo

m
ail 3 här är LM tillbaka i konversationen
Ni har fått beräkningsuppgifterna vid mer än ett tillfälle tidigare. Vi hade bestämt möte för påskrift men då kom du inte utan skickade din fru att meddela att du hade fått förhinder. Hon fick med avtalet för underskrift men ni hörde aldrig av er igen. Ni visste att vi skulle begära omförrättning om vi inte kunde komma överens. Nu är vi där.
Bifogar bild på vad ett vägområde omfattar samt två youtube länkar angående vad man ska beakta som fastighetsägare.
Vänliga hälsningar
Ordförande

på detta svarade jag

Vi saknar de ekonomiska dokument vi efterfrågat. Och jag hittar inget i de klipp och bilder du skickar som säger att ni har rätt till 2m av våran fastighet.

Mvh

fick till svar

Tror säkert (LMs namn) gärna förklarar när vi ses i augusti.
Vänliga hälsningar
Styrelsen genom ordförande

Detta har jag inte på. Vi kommer ALDRIG kunna komma överens eller förhandla med denna styrelsen i något avseende gällande någonting någonsin. Den här personen skyr inga medel för att ljuga, hitta på och skrämma folk för att få som hon vill och jag vill ha så ABSOLUT lite jag bara kan med denna person.

SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag kunde inte hålla mej från att svara på det sista mailet, jag skrev

”Vi kan ordna en överenskommelse utan LM om vi bara kan få de handlingar vi bett om för att se om inträdesavgiften och övrigt är rimligt. Det måste ju vara lättast för alla? Om inte får vi vänta.

Sedan till 2m, det rör inte denna konversation egentligen men jag kan inte hitta i anläggningsbeslutet eller annan dokumentation varför 2m av våran fastighet tillhör vägen? Detta behöver ni inte svara på nu då det som sagt inte tillhör denna diskussion om anslutning av fastigheten men ni får gärna lämna den dokumentationen i vår brevlåda vid tillfälle.

Mvh”

detta var till både LM och ordförande. Jag fick till svar fast utan LM i konversationen

mail 1
[media]
mail 2
[media]
mail 3 här är LM tillbaka i konversationen
Ni har fått beräkningsuppgifterna vid mer än ett tillfälle tidigare. Vi hade bestämt möte för påskrift men då kom du inte utan skickade din fru att meddela att du hade fått förhinder. Hon fick med avtalet för underskrift men ni hörde aldrig av er igen. Ni visste att vi skulle begära omförrättning om vi inte kunde komma överens. Nu är vi där.
Bifogar bild på vad ett vägområde omfattar samt två youtube länkar angående vad man ska beakta som fastighetsägare.
Vänliga hälsningar
Ordförande

på detta svarade jag

Vi saknar de ekonomiska dokument vi efterfrågat. Och jag hittar inget i de klipp och bilder du skickar som säger att ni har rätt till 2m av våran fastighet.

Mvh

fick till svar

Tror säkert (LMs namn) gärna förklarar när vi ses i augusti.
Vänliga hälsningar
Styrelsen genom ordförande

Detta har jag inte på. Vi kommer ALDRIG kunna komma överens eller förhandla med denna styrelsen i något avseende gällande någonting någonsin. Den här personen skyr inga medel för att ljuga, hitta på och skrämma folk för att få som hon vill och jag vill ha så ABSOLUT lite jag bara kan med denna person.
Nu är du liiite för nära gränsen för tjafs (sett utifrån). Låt inte dig dras in där ännu mer så att ni framstår som två lika tjafsande parter.

P.S. Be aldrig om att få saker i brevlådan av en part du redan vet ljuger. Du har ju ingen spårbarhet på att något då.

• Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
Det var dumt att ta upp 2m gränsen nu. Det medför bara tjafs.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Jo jag inser det själv men jag kunde inte hålla mej :confused: Därav att jag inte tänker svara mer, vi kommer aldrig någonsin kunna prata med varandra ändå. men jag tyckte de va kul att hon svarade med en youtube-länk på hur man mäter ut sin fastighetsgräns.

Claes Sörmland
Jag håller med, inte dras med i hennes mörka värld av tjafs.

Repetera bara konstruktivt och vänligt i ditt svar (Lantmätaren CC:ad) att du enbart inväntar på en värdering av gemensamhetsanläggningen, redogörelse för samfällighetsföreningens tillgångar och skulder (t ex en senaste årsredovisning) och ett utifrån detta beräknat belopp vad din anslutning skulle skäligen kosta och vilket andelstalet för din fastighet ska vara. Repetera att du har väntat på denna dokumentation sedan 202X-XX-XX (kolla i tråden när du efterfrågade detta första gången) och så fort styrelsen delger dig detta så är du redo att sluta en överenskommelse om anslutning av fastigheten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med, inte dras med i hennes mörka värld av tjafs.

Repetera bara konstruktivt och vänligt i ditt svar (Lantmätaren CC:ad) att du enbart inväntar på en värdering av gemensamhetsanläggningen, redogörelse för samfällighetsföreningens tillgångar och skulder (t ex en senaste årsredovisning) och ett utifrån detta beräknat belopp vad din anslutning skulle skäligen kosta och vilket andelstalet för din fastighet ska vara. Repetera att du har väntat på denna dokumentation sedan 202X-XX-XX (kolla i tråden när du efterfrågade detta första gången) och så fort styrelsen delger dig detta så är du redo att sluta en överenskommelse om anslutning av fastigheten.
hon tror ju att hon gett oss detta flera gånger redan vilket inte har skett. Jag inser att det hjälper inte att skriva mail eller liknande längre. Det får bli via LM. Jag ska inte prata med henne oavsett plattform eller agenda, hon kan inte hantera det och jag kan inte hantera det. Vi båda anser ju oss ha rätt och det kommer bara resultera i tjafs. Sedan att hon rakt av ljuger för att få sin vilja fram det antar jag att man får leva med och bara försvara sej när det kommer på tal

En stor fördel med att bli medlem är ju att vi får gå på deras möten och då kan dom inte sitta och ljuga för grannar och annat utan man får vara med och kan försvara sej direkt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.