Jag hade nog inte mailat det utan avvaktat.

Blir intressant vad dom/hon gör nu.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Och i vilket fall så är inte Länstyrelsen vare sig besvärsinstans eller tillsynsmyndighet när det gäller Lantmäteriets verksamhet.
Ledsen men du är ut och cycklar. Länstyrelsen överser LM.

Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
Jag hade nog inte mailat det utan avvaktat.

Blir intressant vad dom/hon gör nu.
Varför?

Jag sätter en tunna skit på att Lantmätaren kommer att förklara för Fru ordförande om att detta är en enkel och smidig väg utan större kostnader att komma framåt i förrättningen och därefter ge henne till vintern att få fram värderingen så att överenskommelsen kan slutas. Därefter avslutas förrättningen eftersom inga åtgärder krävs.

Fakturan för den avslutade förrättningen lär väl gå till föreningen?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför?

Jag sätter en tunna skit på att Lantmätaren kommer att förklara för Fru ordförande om att detta är en enkel och smidig väg utan större kostnader att komma framåt i förrättningen och därefter ge henne till vintern att få fram värderingen så att överenskommelsen kan slutas. Därefter avslutas förrättningen eftersom inga åtgärder krävs.

Fakturan för den avslutade förrättningen lär väl gå till föreningen?
Och den onödiga fakturan kommer ligga ordföranden till last och visa på en häxjakt mot TS.

Det står i ansökan att man vill att fastighetsägaren betalar, nu är ju inte de bestämt och jag vet inte hur oddsen brukar se ut för fördelning av kostnad?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Och den onödiga fakturan kommer ligga ordföranden till last och visa på en häxjakt mot TS.
Ska det ligga henne till last måste det ju vara uppenbart att den är onödig. Dvs, att TS inte alls satt sig på tvären. Så det är definitivt lämpligt att tydligt visa att man vill ha en överenskommelse.

Redigerat:
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Det står i ansökan att man vill att fastighetsägaren betalar, nu är ju inte de bestämt och jag vet inte hur oddsen brukar se ut för fördelning av kostnad?
Du ska naturligtvis yrka på att du betalar de 3600 kr som en överenskommelse kostar och inga andra förrättningskostnader eftersom du hela tiden varit villig att sluta en överenskommelse om att inträda som delägare i gemensamhetsanläggningen. Vägföreningen har däremot inte velat föra processen med en överenskommelse framåt genom att delge dig en värdering av GA:n och uppgifter om föreningens tillgångar och skulder. Detta är ju det minimala de måste göra för att kunna sluta en överenskommelse med dig.

Sen kommer du ju också att få betala för ditt nya delägarskap i gemensamhetsanläggningen samt medlemskap i vägföreningen.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
harry73
Och egentligen är det också det rimliga att fastighetsägaren betalar.
Du kanske kan skriva att du också tycker att ni betalar förrättningskostnaden under förutsättningen att det blir en snabb och smidig förrättning. Skulle förrättningen blir dyrare av anledningar som ligger utanför ert agerande, att ni då yrkar att ni betalar kostnaden för en smidig liknande förrättning och att samfällighetsföreningen betalar överskjutande del?
Det finns säkert någon som kan komma med en bättre formulering, vad säger du @SarB

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför?
För att det känns onödigt att spela ut sina kort innan man vet inställningen hos lantmäteriet.

Ja, och då är det väl bättre att invänta detta tycker jag personligen.

harry73 harry73 skrev:
Och egentligen är det också det rimliga att fastighetsägaren betalar.]
Efter allt inkompetent skit som ordföranden sysslat med ?
..Och även utan det, varför ? det är ju vägföreningen, eller snarare deras puckade ordförande som dragit på sig kostnaden, helt o onödan dessutom.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
För att det känns onödigt att spela ut sina kort innan man vet inställningen hos lantmäteriet.

Ja, och då är det väl bättre att invänta detta tycker jag personligen.
Lantmäteriet har egentligen ingen inställning. De försöker bara driva förrättningen framåt mot ett beslut så snabbt som möjligt och hålla partnerna nöjda. Att TS erbjudit en överenskommelse lägger bollen hos vägföreningen som felaktigt har påstått att han inte vill ha en sån.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
LM sa när jag ringde att hon inte tittat på ärendet i detalj men skummat igenom de, och vad hon kunde se, utan att lägga någon vikt vid konflikten, ser det ju ut som att vi är i behov av att nyttja vägen som in och utfart till vår fastighet. Vilket ju stämmer, så genom att läsa genom raderna förstår man ju att slutresultat är att vi kommer bli medlemmar på ett eller annat sätt för att nyttja vägen. Någon annan form av beslut kommer ju inte ske, så då är istället frågan, hur lång process vill man ha och vad kommer det kosta på vägen. Eftersom inte själva konflikten väger in i just denna frågan eller processen känner jag personligen att det känns onödigt att dra ut på det eller krångla, medlemmar ska vi bli så låt det gå smidigt utan onödiga kostnader men rättvist och riktigt.

tänker jag fel? :thinking:

• Gilla
Golfrunda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
LM sa när jag ringde att hon inte tittat på ärendet i detalj men skummat igenom de, och vad hon kunde se, utan att lägga någon vikt vid konflikten, ser det ju ut som att vi är i behov av att nyttja vägen som in och utfart till vår fastighet. Vilket ju stämmer, så genom att läsa genom raderna förstår man ju att slutresultat är att vi kommer bli medlemmar på ett eller annat sätt för att nyttja vägen. Någon annan form av beslut kommer ju inte ske, så då är istället frågan, hur lång process vill man ha och vad kommer det kosta på vägen. Eftersom inte själva konflikten väger in i just denna frågan eller processen känner jag personligen att det känns onödigt att dra ut på det eller krångla, medlemmar ska vi bli så låt det gå smidigt utan onödiga kostnader men rättvist och riktigt.

Helt rätt. Du har inget att vinna på att strula.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du tänker helt rätt

harry73
GlennB GlennB skrev:
Efter allt inkompetent skit som ordföranden sysslat med ?
..Och även utan det, varför ? det är ju vägföreningen, eller snarare deras puckade ordförande som dragit på sig kostnaden, helt o onödan dessutom.
Läste du hela mitt inlägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.