De kanske inte har något i kikarn, de går nog bara och surar över nederlagets bittra eftersmak... ;)

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
De kanske inte har något i kikarn, de går nog bara och surar över nederlagets bittra eftersmak... ;)
Nja, med facit fram till idag är jag ganska säker på att det ligger något i kikarn :thinking: Vi är ju fortfarande inte medlemmar. har funderat på om jag ska maila och be få bli medlem men funderat lite på hur jag ska formulera mej utan att starta något som vilar just nu. Bland det sista vi hörde var att dom skulle gå till länsstyrelsen med medlemsskapet och jag svarade att då inväntar vi deras kontakt och tar det vidare den vägen, känns ju onödigt att dra in länsstyrelsen. Hade varit enklare för alla om vi bara kunde bli medlemmar utan bråk

Fast vad tjänar du på att vara medlem när dom är sådana surmular ?

Jag förstår att du vill "göra rätt" för dej, men med tanke på deras fjanterier skulle jag personligen
skitit i allt och inväntat vad länsstyrelsen säger, troligen säger dom väl ingenting.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Nja, med facit fram till idag är jag ganska säker på att det ligger något i kikarn :thinking: Vi är ju fortfarande inte medlemmar. har funderat på om jag ska maila och be få bli medlem men funderat lite på hur jag ska formulera mej utan att starta något som vilar just nu. Bland det sista vi hörde var att dom skulle gå till länsstyrelsen med medlemsskapet och jag svarade att då inväntar vi deras kontakt och tar det vidare den vägen, känns ju onödigt att dra in länsstyrelsen. Hade varit enklare för alla om vi bara kunde bli medlemmar utan bråk
fast tänk om det blir så illa att dom går till länstyrelsen som i princip säger at du har rätt och du blir medlem och sen får förklara dig på årsmötet vad som hänt där du berättar din sida och det blir så illa att hela "gamla" styrelsen avgår och du blir vald till ordförande istället.
Kan ju vara därför som det just nu inte händer nåt, nån har börjat få lite konsekvenstänkande ;)

• Haha
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Länsstyrelsen? Jag förstår inte alls vad de skulle ha med delägarskap i en gemensamhetsanläggning att göra. Det är Lantmäteriet som hanterar dessa frågor.

Men jag rekommenderar er att sluta en överenskommelse med vägföreningen om att ansluta er fastighet. Det skulle naturligtvis vara enklare om fru Ord hade lämnat styrelsen eller i alla fall ordförandeskapet.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ringde en kund idag, han har bott i huset mitt emot en viss person. Han kallade denna personen för ”enmanshärskare” :surprised::crysmile: vi prata en bra stund om diverse historier och efter det förstår jag att ingenting är konstigt längre :rofl:

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Det fanns väl två ”nybyggda” fastigheter till. Hur gick det med medlemsskap för dem?

blackarrow blackarrow skrev:
Det fanns väl två ”nybyggda” fastigheter till. Hur gick det med medlemsskap för dem?
dom har inga problem, han som byggde dom 2 skiter fullständigt i vad vägföreningen sagt och dom som bor där har köpt sina hus som dom är så dom har man låtit vara. Dom har blivit medlemmar utan problem, deras hus och tomter har förmodligen kommit via helikopter för byggherren verkar inte ha använt vägen iaf (y)

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Länsstyrelsen? Jag förstår inte alls vad de skulle ha med delägarskap i en gemensamhetsanläggning att göra. Det är Lantmäteriet som hanterar dessa frågor.
Länsstyrelsen är överförmyndare för beslut gällande lagstadgad drift och förvaltning av samfälligheter samt GA. De har makten att tex kicka styrelsen och sätta verksamheten under tvångsförvaltning mha "god man".

Claes Sörmland
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Länsstyrelsen är överförmyndare för beslut gällande lagstadgad drift och förvaltning av samfälligheter samt GA. De har makten att tex kicka styrelsen och sätta verksamheten under tvångsförvaltning mha "god man".
Men vad har det med TS att göra? Hans fastighet är ju inte delägare i samfälligheten.

Länsstyrelsen får ju först en funktion när det inte fungerar internt i föreningen och kan så lösa det med t ex att utse en syssloman.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vad har det med TS att göra?
Jag kan komma på flera skäl tex om TS vill ansluta sig men blir nekad, om föreningen vill tångsansluta TS och/eller med orättvisa andelar och förbehåll. Eller om föreningen fortsätter att förfölja och göra livet surt för TS kan man anmäla detta till Länsstyrelsen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan komma på flera skäl tex om TS vill ansluta sig men blir nekad, om föreningen vill tångsansluta TS och/eller med orättvisa andelar och förbehåll. Eller om föreningen fortsätter att förfölja och göra livet surt för TS kan man anmäla detta till Länsstyrelsen.
Jag förstår inte hur du tänker.

Enda sättet för TS att bli medlem i denna förening är genom att hans fastighet blir delägare i GA:n för väg.

TS fastighet kan bli delägare i GA:an via överenskommelse med föreningen som följs att ett beslut av Lantmäteriet. TS fastighet kan bli delägare i GA:n på förrättning. TS fastighet kan inte bli delägare i GA:n via beslut från Länsstyrelsen. Allt detta styrs av lagrummet anläggningslagen.

I samfällighetslagen finns regler för hur föreningen ska förvaltas och där kan Länsstyrelsen få en roll, t ex om hela styrelsen kvaddar och inte kallar till stämma, vissa frågor om att pengar inte uttaxeras för att täcka föreninges skulder. Men allt detta gäller delägarna av GA:n (=föreningsmedlemmarna) emellan. Inget har att göra med TS som inte är en del av föreningen.

EDIT: Ser i anläggningslagen 18 § att det finns en skrivning där faktiskt styrelsen kan behöva kommunikation med Länsstyrelsen:

"Länsstyrelsen kan begära förrättning för inrättande av anläggning som styrelsen finner vara av större betydelse från allmän synpunkt."

Men det handlar alltså om fallet att styrelsen rundar stämman (=alla delägarna) och vill inrätta en anläggning av större betydelse från allmän synpunkt. T ex en vägförenings styrelse ser behov av en ny GA för att hantera dagvattnet i ett område.

Redigerat:
För att göra det enkelt: Länsstyrelsen överser Lantmäteriet, dvs är du inte nöjd med Lantmäteriet eller relaterad lagstadgad verksamhet vänder du dig till Länsstyrelsen som första instans.

Tycker nog att ett enkelt inträde utan tjafs hade varit att föredra oavsett vad som är första andra och tredje instans ;) De e ju snart semester, då har jag tid att kanske komma på något bra för att slippa den här skiten snart

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att göra det enkelt: Länsstyrelsen överser Lantmäteriet, dvs är du inte nöjd med Lantmäteriet eller relaterad lagstadgad verksamhet vänder du dig till Länsstyrelsen som första instans.
Du tänker på överklagan av Lantmäteriets myndighetsbeslut, t ex ett beslut att ansluta eller inte ansluta TS fastighet till GA:n? Men det finns inga beslut här. Lantmäteriet har aldrig ens involverats vad jag förstår. Eller har jag missat något @SlamFreddan ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.