338 364 läst · 1 085 svar
338k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Dessa möten kan med en slipad ordförande gå bra, en som följer agendan punkt efter punkt och till slut tar upp övriga frågor.
Om det dyker upp frågor vid fel punkt kan man påtala att man kan ta upp dessa vid mötets slut under "övriga frågor" om man har den punkten.
Det finns säkert någon slipad ordförande här som kan ge några tips på hur man som deltagare inte blir utsatt på ett möte med en dålig ordförande?
Om det dyker upp frågor vid fel punkt kan man påtala att man kan ta upp dessa vid mötets slut under "övriga frågor" om man har den punkten.
Det finns säkert någon slipad ordförande här som kan ge några tips på hur man som deltagare inte blir utsatt på ett möte med en dålig ordförande?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 624 inlägg
Utsatt för vad, tidsspillan eller att det fattas oannonserade beslut?Workingclasshero skrev:
Att medlemmar får prata av sig lite accepteras nog i flertalet föreningar, även om en bra ordförande kan se till att frågorna inte tas upp under fel punkter samt vara tydlig inför Övriga frågor att det inte går att fatta beslut då, utan att sådana bara fattas kring förannonserade propositioner och motioner.
Att på plats och ställe kunna skydda sig att beslut fattas i strid med lag eller stadgar är svårare. Då måste man nog oftast antingen ha rejält med pondus eller kunna visa svart på vitt vilken formalia som krävs. En kombination av båda dessa är bäst…
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Var det ett tips ;-)Nötegårdsgubben skrev:Utsatt för vad, tidsspillan eller att det fattas oannonserade beslut?
Att medlemmar får prata av sig lite accepteras nog i flertalet föreningar, även om en bra ordförande kan se till att frågorna inte tas upp under fel punkter samt vara tydlig inför Övriga frågor att det inte går att fatta beslut då, utan att sådana bara fattas kring förannonserade propositioner och motioner.
Att på plats och ställe kunna skydda sig att beslut fattas i strid med lag eller stadgar är svårare. Då måste man nog oftast antingen ha rejält med pondus eller kunna visa svart på vitt vilken formalia som krävs. En kombination av båda dessa är bäst…
Nu ska jag inte vara sån....... Jag har varit på möten där folk börjar hacka på varandra, OT diskuteras, pandemilagar bryts och överenskommelser ignoreras mm...
Detta hade aldrig hänt med en stabil ordförande, så jag efterlyser tips när ordföranden är racklig i sin utövning.
Skogsägare
· 18 624 inlägg
Det här blir mitt sista svar om det inte bryts ut i en egen tråd (vilket jag föreslagit admin). För det är rätt rejält OT i en aktiv tråd, om än intressant.
Jag tror att det är lönlöst att försöka stötta en slapp ordförande under sittande möte, ska man göra det ska man göra det inför mötet. Då kan man å andra sidan enskilt säga att man själv och flera andra skulle uppskatta mer mötesdisciplin då spontana frågor lätt urartar i dålig stämning och att man ju ändå inte kan besluta om dem. Sen kan man under mötet följa upp med en harkling eller menande blick för att påvisa vad man menade. Mer behövs nog inte.
För då vet ordföranden att det finns två jobbiga saker att välja mellan: att säga åt den enskilde eller få dras med massans irritation. Nu kanske hen bara ser den ena delen, och därför alltid väljer bort den.
Det är förstås inte givet att det här funkar, men det är nog ett så bra sätt som jag vet. Och det får gärna paras med lite beröm till ordföranden för steg i rätt riktning.
Jag tror att det är lönlöst att försöka stötta en slapp ordförande under sittande möte, ska man göra det ska man göra det inför mötet. Då kan man å andra sidan enskilt säga att man själv och flera andra skulle uppskatta mer mötesdisciplin då spontana frågor lätt urartar i dålig stämning och att man ju ändå inte kan besluta om dem. Sen kan man under mötet följa upp med en harkling eller menande blick för att påvisa vad man menade. Mer behövs nog inte.
För då vet ordföranden att det finns två jobbiga saker att välja mellan: att säga åt den enskilde eller få dras med massans irritation. Nu kanske hen bara ser den ena delen, och därför alltid väljer bort den.
Det är förstås inte givet att det här funkar, men det är nog ett så bra sätt som jag vet. Och det får gärna paras med lite beröm till ordföranden för steg i rätt riktning.
Du kan alltid hojta ORDNINGSFRÅGA. Det kan man göra när som helst under ett möte. Ordförande ska då ge dig ordet i ordningsfrågan. Om hen inte gör det får du ta det ändå. Sen säger du att du tycker att ämnet ska tas under en egen punkt, antingen under övriga frågor, eller om frågan är stor, under en egen punkt under ett senare möte så att alla kan förbereda sig.Workingclasshero skrev:Dessa möten kan med en slipad ordförande gå bra, en som följer agendan punkt efter punkt och till slut tar upp övriga frågor.
Fråga artigt vad de grundar sitt anspråk på. De har knappast lagstöd, står det nå't i stadgarna? Eller chansar de bara?SlamFreddan skrev:Vi är påväg ut för att träffa styrelsen nu om 30min och skall gå sträckan. Men jag märker via mail att dom är ute efter ersättning. Som hon skrev i sista mailet "skador är en sak, slitage är en annan" .. hon bryr sej inte om att vägen inte är mer skadad än tidigare, hon ska ha ersättning för att vi kört på den och de i form av att vi ska grusa om hela sträckan eller betala enligt tonkm.. jag är mer inne på tonkm då alla får betala för grusningen isåfall?
Ja det blev det, och det var inget konstigt. Ordförande skulle ju ha LM att förklara för mej att dom äger 2m av vår framsida osv men inte ett ljud sa hon. Så historien är nog inte slut men nu har LM tagit beslut att vi skall vara medlemmar och visat oss en ordentlig uträkning över andelstal för vår fastighet, uträkning för vägen värde osv. och det är inget vi ifrågasätter. Så det känns bra att inte behöva bråka mer om just den frågan nu är det 4v till beslutet vinner laga kraft om ingen överklagar och därefter har vi 3månader på oss att betala anslutningsavgifter osv.N noupe skrev:
Kan ju tillägga att för ca.2v sedan kom det en väghyvel och drog hela vägen så den ser kanon ut nu, så här bra har den inte varit sedan vi tittade på tomten första gången 2018. Men så såg jag i protokollet (ingen tog upp det men jag läste det) att LM avslår samfällighetens yrkan på att det ökat värdet och vi därmed skall betala mer utan ser den som vanligt underhåll jag visste redan när skrapan kom att de låg ugglor i mossen när dom gjorde det så nära inpå mötet och tänkte just tanken att nu ska dom öka värdet för att kanske kunna trycka till oss lite ekonomiskt när vi inte bara svalt allt och gjort som hon sagt tidigare.
nu får vi ju komma på mötena med så det ska bli kul att gå dit nästa gång! Ser fram emot att få möjlighet att försvara oss direkt om det skulle bli diskution istället för att folk bara ska få en sida av myntet.
Vi får se vad som händer här näst
Medlem
· Västmanland
· 1 577 inlägg
Jisses,, hyvlar gör man varje vår/år för vägens skull och för att underlätta underhållet med vägsladden, inte för att temporärt höja värdet.SlamFreddan skrev:Kan ju tillägga att för ca.2v sedan kom det en väghyvel och drog hela vägen så den ser kanon ut nu, så här bra har den inte varit sedan vi tittade på tomten första gången 2018. Men så såg jag i protokollet (ingen tog upp det men jag läste det) att LM avslår samfällighetens yrkan på att det ökat värdet och vi därmed skall betala mer utan ser den som vanligt underhåll jag visste redan när skrapan kom att de låg ugglor i mossen när dom gjorde det så nära inpå mötet och tänkte just tanken att nu ska dom öka värdet för att kanske kunna trycka till oss lite ekonomiskt när vi inte bara svalt allt och gjort som hon sagt tidigare.
LM lär förstå vilka tomtar det sitter i styrelsen efter detta, han borde rent av ge dom en knäpp för tilltaget att ens försöka.
Själv skulle jag förvisso hålla mig rätt lugn och vara ganska fåordig, lite typ ovillig att prata om det som varit.SlamFreddan skrev:
Framförallt i början är det nog bra att istället låta andra babbla på och avslöja hur tankar har gått och hur lojaliteter ligger.
Så skulle frågan komma upp så skulle åtminstone jag försöka att bara ha något ganska enkelt budskap att säga om det hela. Som framhäver att man bara velat gå med i föreningen på ett enkelt vis, som man trodde det brukar gå till.
Typ.
Jag har nog knappt förstått eller hängt med i alla turer som det blev med detta, men nu är vi äntligen vanliga medlemmar i samfälligheten och får göra rätt för vår del som alla andra, skönt att äntligen fått detta klart.
Någon exakt formulering är inte viktig, eller ens bra. Men däremot bestämma sig för vilken känslomässig och kunskapsmässig approach till det hela man tänker visa upp.
Och att det är skönt att blivit med och fått den biten avklarad är väl knappast något ljug, utan väl helt sanning. Så framhåll gärna just det så ofta som möjligt.
Och låt sen andra prata och lyssna själv.
Skogsägare
· 18 624 inlägg
Dags att peta i sig de sista popcornen och tacka för en lång och uthållig tråd. Kul att höra att det verkar lösa sig på ett rimligt vis.
Ser fram emot de närmsta månadernas eventuella uppdateringar och vilka tjuvnyp frågan kan tänkas kryddas med avslutningsvis.
Ser fram emot de närmsta månadernas eventuella uppdateringar och vilka tjuvnyp frågan kan tänkas kryddas med avslutningsvis.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Skönt att vara igenom om den delen!SlamFreddan skrev:Ja det blev det, och det var inget konstigt. Ordförande skulle ju ha LM att förklara för mej att dom äger 2m av vår framsida osv men inte ett ljud sa hon. Så historien är nog inte slut men nu har LM tagit beslut att vi skall vara medlemmar och visat oss en ordentlig uträkning över andelstal för vår fastighet, uträkning för vägen värde osv. och det är inget vi ifrågasätter. Så det känns bra att inte behöva bråka mer om just den frågan nu är det 4v till beslutet vinner laga kraft om ingen överklagar och därefter har vi 3månader på oss att betala anslutningsavgifter osv.
Kan ju tillägga att för ca.2v sedan kom det en väghyvel och drog hela vägen så den ser kanon ut nu, så här bra har den inte varit sedan vi tittade på tomten första gången 2018. Men så såg jag i protokollet (ingen tog upp det men jag läste det) att LM avslår samfällighetens yrkan på att det ökat värdet och vi därmed skall betala mer utan ser den som vanligt underhåll jag visste redan när skrapan kom att de låg ugglor i mossen när dom gjorde det så nära inpå mötet och tänkte just tanken att nu ska dom öka värdet för att kanske kunna trycka till oss lite ekonomiskt när vi inte bara svalt allt och gjort som hon sagt tidigare.
nu får vi ju komma på mötena med så det ska bli kul att gå dit nästa gång! Ser fram emot att få möjlighet att försvara oss direkt om det skulle bli diskution istället för att folk bara ska få en sida av myntet.
Vi får se vad som händer här näst
Och Lantmäteriet var rätt snabb tycker jag!
Hur fördelades kostnaderna för Lantmäteriets förrättning? Fick du betala allt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Nu börjar ju den långa och malande kampanjen för att få bort ut Fru Ordförande från offentligheten. Måste skötas med finess men är ett samhällsansvar att sådana här individer inte får förstöra det som vi gemensamt har byggt upp. Aldrig missa en möjlighet att belysa hennes brister mellan skål och vägg.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är kanske en förändring av styrelsen inte så nödvändigt, att ha hämnd som drivkraft är väl i princip dåligt. Sköter sig styrelsen dåligt rent generellt så bör man ju verka för att det förändras något.
Var detta undantaget (vilket jag iofs personligen inte riktigt tror på) så finns det kanske ingen större anledning till att försöka få någon att avgå.
Och framförallt, man avsätter inte en ordförande, eller styrelsemedlem, man ordnar fram en bättre som får bli inröstad. Så länge man inte fått fram någon bättre ordförande som är sugen på att svinga klubban så är det inte mycket att göra.
Jag har full respekt ifall slamfreddan släpper denna fråga, det kan finnas goda skäl att göra det. Det kan likväl finnas goda skäl att inte göra det.
Det kan inte jag, såhär på distans, riktigt avgöra.
Var detta undantaget (vilket jag iofs personligen inte riktigt tror på) så finns det kanske ingen större anledning till att försöka få någon att avgå.
Och framförallt, man avsätter inte en ordförande, eller styrelsemedlem, man ordnar fram en bättre som får bli inröstad. Så länge man inte fått fram någon bättre ordförande som är sugen på att svinga klubban så är det inte mycket att göra.
Jag har full respekt ifall slamfreddan släpper denna fråga, det kan finnas goda skäl att göra det. Det kan likväl finnas goda skäl att inte göra det.
Det kan inte jag, såhär på distans, riktigt avgöra.